موافقان و مخالفان طرح اصلاح نحوه تشکیل کمیسیون قضایی چه گفتند؟

تهران (پانا) - مخالفان طرح اصلاح نحوه تشکیل کمیسیون قضایی معتقدند طرح مذکور برای تعیین تکلیف کمیسیون قضایی بسیار ناقص است، در حالی که موافقان این طرح می‌گویند نباید مجلس یازدهم بدون کمیسیون قضایی و حقوقی به فعالیت خود ادامه دهد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان طرح اصلاح نحوه تشکیل کمیسیون قضایی چه گفتند؟

به گزارش روابط عمومی مجلس، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه تشکیل کمیسیون و مشخص کردن تعداد اعضای کمیسیون‌ها به ایراد سخن پرداختند.

صباغیان: معطل ماندن تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی بازتاب خوبی در سطح جامعه ندارد

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی وظایف سنگینی برعهده دارد، اما متأسفانه باوجود گذشت چند ماه از تشکیل مجلس یازدهم هنوز کمیسیون حقوقی و قضایی تشکیل نشده و معطل مانده است که این مهم بازتاب خوبی در سطح جامعه ندارد.

وی با بیان اینکه جای حقوقدانان متخصص در مجلس در میان نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی خالی است، گفت: اختیار دادن به هیأت مشترک روسای شعب و هیأت رئیسه مجلس که می‌خواهند حد نصاب کمیسیون حقوقی و قضایی را مشخص کنند، شأن مجلس را متزلزل می‌کند لذا بهتر است کمیسیون آیین‌نامه طرحی بنیادی ارائه دهد تا مشکل به طور اساسی حل شود.

صباغیان ادامه داد: در صورت ارائه طرحی جامع از سوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس این مشکل در دوره‌های بعدی مجلس تکرار نخواهد شد چرا که با تصویب این طرح مشکل موقتا حل شده و به فراموشی سپرده می‌شود اما بعد از 4 سال دوباره تکرار خواهد شد.

نوری قزلجه: مسائلی همچون حبس، تعزیرات، دیه، قصاص، خسارات، مبارزه با فسادهای عدیده نشان از اهمیت کمیسیون قضایی دارد

غلامرضا نوری قزلجه همچنین با بیان اینکه انتظار متخصصان و حقوقدانان جامعه این است که کمیسیونی متشکل از حقوقدانان و متخصصان در این حوزه تشکیل شود، گفت: آمار بسیار بالای پرونده‌های قضایی در کشور و ترافیک و تراکم در راهروهای دادسراهای کشور اسفناک است و نشان از نقطه ضعف اساسی در این حوزه دارد لذا نیازمند توجه بیشتر و ویژه به مسئله حقوقی و قضایی در سراسر کشور است اما هنوز کمیسیون مرتبط با این موضوع در مجلس تشکیل نشده است.

به گفته نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی حبس، تعزیرات، دیه، قصاص، خسارات و مبارزه با فسادهای عدیده، همگی مربوط کمیسیون قضایی است که حاکی از اهمیت آن دارد.

وی طرح ارائه شده برای تعیین تکلیف کمیسیون قضایی را بسیار ناقص دانست و افزود: به نظر میرسد این طرح به اجبار و صرفاً برای تعیین تکلیف کمیسیون پیگیری می‌شود در حالی که مخالف آیین‌نامه است لذا توجه به تخصص حقوقی افراد ضروری است.

نوری در پایان از نمایندگان درخواست کرد با طرح فوق مخالفت کرده تا پیشنهادات بهتری به منظور حل مشکل تشکیل کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار گیرد و در نهایت شاهد تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های قضایی و حضور کمتر افراد در دادگاه‌ها باشیم.

میرتاج‌الدینی: با وجود 50 حقوقدان و 30 قاضی در مجلس کمیسیون قضایی تشکیل نشده است

سید محمدرضا میرتاج الدینی به عنوان سومین مخالف طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه تشکیل کمیسیون و مشخص کردن تعداد اعضای کمیسیون‌ها گفت: در شأن مجلس نیست که یک کمیسیون آن فقط 8 نفر عضو داشته باشد، به نظر می‌رسد این طرح از سر ناچاری دنبال می‌شود در حالی که طرح‌های بهتری برای ساماندهی کمیسیون قضایی قابل طرح هستند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا با وجود 50 حقوقدان و 30 قاضی در مجلس اما کمیسیون قضایی همچنان به حد نصاب نرسیده است، البته علت آن است که نمایندگان می‌خواهند با حضور در کمیسیون‌های دیگر مسائل را دنبال کنند هر چند همه مجلس باید درگیر مسائل حقوقی باشند اما تشکیل یک کمیسیون کامل و تخصصی برای پیگیری مسائل حقوقی و قضایی ضروری است.

وی با بیان اینکه 19 اصل در قانون اساسی مربوط به قوه قضائیه است، به بیان راه‌حلی جهت تشکیل کمیسیون قضایی پرداخت و توضیح داد: بهتر است این کمیسیون 8نفر عضو ثابت داشته باشد و از هر کمیسیون تخصصی دیگر یک نفر نماینده در این کمیسیون حضور پیدا کند که در این صورت صنعت موضوع خود را در این کمیسیون دنبال خواهد کرد و همچنین کمیسیون‌هایی همچون امنیت، اقتصاد و ... نیز موضوعات خود را در کمیسیون قضایی پیگیری می‌کنند.

میرتاج‌الدینی در پایان از نمایندگان خواست به طرح فوق رأی ندهند تا دو فوریت عضویت نمایندگان از هر کمیسیون در کمیسیون قضایی مطرح و رأی‌گیری شود.

آصفری: نمی‌توانیم مجلس را بدون کمیسیون قضایی بگذاریم ​

همچنین این گزارش می افزاید: محمدحسن آصفری در موافقت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس داظهار کرد: نمی توانیم مجلس را بدون کمیسیون قضایی بگذاریم در دوره دهم هر کمیسیون که به حدنصاب نرسید هیات مشترکی متشکل از رؤسای شعب و هیات رئیسه مجلس حداقل و حداکثر تعداد اعضای کمیسیون را تغییر دادند که این تغییر برای یکبار و حداکثر برای سه کمیسیون ممکن بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز نیست الزاما تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی 15 نفر باشد بلکه با 8 یا 10 نفر نیز می توان کمیسیون را تشکیل داد، افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم با تاخیر برگزار شد اما این موضوع نباید سبب شود که مجلس یازدهم بدون کمیسیون قضایی و حقوقی فعالیت کند.

آصفری گفت: نمی توان نمایندگان را با اجبار به عضویت کمیسیون قضایی و حقوقی درآورد زیرا کارایی لازم را نخواهند داشت. نگذارید این مجلس انقلابی بدون کمیسیون قضایی و حقوقی به فعالیت خود ادامه دهد.

کوچکی‌نژاد: مشکل کمبود تعداد نمایندگان برای تشکیل کمیسیون‌های تخصصی به صورت مبنایی حل شود

جبار کوچکی نژاد نیز در موافقت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس، بیان کرد: کمیسیون قضایی یکی از مهمترین کمیسیون های مجلس است که باید در مجلس یازدهم تشکیل شود. در مجلس دهم نیز کمیسیون‌هایی که مشکل کمبود تعداد اعضا داشتند را با تبصره‌ای حل کردیم.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه باید در زمینه تشکیل شعب و کمیسیون‌ها فکری شود تا هر دوره با مشکل کاهش تعداد برخی کمیسیون‌ها مواجه نشویم، گفت: در قانونگذاری و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس باید دقت کنیم تا این مشکل به طور کلی حل شود.

دلخوش: کمیسیون حقوقی تشکیل نشود، برنامه‌های قوه قضاییه معطل می‌ماند

سیدکاظم دلخوش در موافقت با طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: در این طرح باید همبستگی داشته باشیم زیرا تصویب این موضوع به رأی دو سوم نیاز دارد.

وی با انتقاد از اینکه 4 ماه از عمر مجلس گذشته اما همچنان کمیسیون قضایی و حقوقی تشکیل نشده است، افزود: طرح‌ها و لوایح قوه قضائیه و دولت باید در این کمیسیون بررسی شود و در قانون اساسی اصول 156 تا 177 به قوه قضائیه مربوط است و در صورتی که اقدامات قانونی در کمیسیون قضایی و حقوقی انجام نشود اجرای برنامه‌های قوه قضائیه معطل می‌ماند.

دلخوش گفت: ماده 38 آئین نامه نیاز به اصلاح دارد و هیات مشترک متشکل از رؤسای شعب و هیات رئیسه باید بتوانند حداقل و حداکثر تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی را تغییر دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار