هداوند خبر داد

آموزش‌های والد محور، بسته‌های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم نواخته شدن زنگ مدارس استثنایی شهر تهران از دستورکار قرار گرفتن آموزش‌های والد محور، تولید بسته‌های آموزشی و ارسال آنها به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم درآموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌های والد محور، بسته‌های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، مجید هداوند در مراسم آیین بازگشایی مدارس در جمع معلمان و دانش‌آموزان مجتمع دخترانه استثنایی نظام مافی شهر تهران اظهار کرد: یکی از شاخص‌های بحران به صورت عام، غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است و با همه گیری کرونا تقریبا هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی با این بحران را از قبل داشته باشد و بر اساس آمار و ارقام مبتلایان و کشته شدگان و به شکل برنامه ریزی نشده تعطیلی مدارس فی البداهه بود.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در آموزش از راه دور، مجازی و آموزش تلویزیونی رایج شده بر اساس بررسی‌ها و آمار یونسکو ۴۰ درصد دانش‌آموزان دنیا توانستند از این نوع آموزش بهرمند شوند، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی دسترسی به رایانه نداشتند و ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون نفر هم تحت شبکه موبایلی نیستند و از ۲۰۴ کشور اصلی ۱۹۱ کشور مدارس را به طور کامل تعطیل کردند. بحث آموزش از راه دور در خیلی از کشورها و آموزش مجازی و الکترونیک از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود که اینها مشکلات کمتری داشتند.

هداوند با اشاره به این مطلب که وزارت آموزش و پرورش از روزهای نخست شبکه تلویزیونی آموزش را راه‌اندازی کرد، بیان کرد: برخی از گروه‌های ما از جمله دانش‌آموزان کم توان ذهنی قادر ‌به استفاده نبودند و زیر نویس یا مترجم اشاره نداشتند. معلمان و سایر همکاران خودشان اقدام به تشکیل گروه‌های مجازی کردند و بیش از ۱۰ هزار گروه مجازی تشکیل شد و همچنین مراکز مشکلات یادگیری و مشاوره بیش از ۹۱ هزار نفر از اولیا را آموزش تلفنی ارائه دادند.

وی با بیان اینکه ابتدا ۷ استان پایگاه مجازی آموزش راه‌اندازی کردند، تاکید کرد: پایگاه اطلاع رسانی سازمان برخی محتواها و سامانه‌ها راه‌انداری شد تا به شبکه شاد رسیدیم. از قبل از شیوع بیماری کرونا طرح آموزش مجازی دانش‌آموزان جسمی حرکتی شدید و آموزش از راه دور، در ۶ استان آغاز شده بود که با خرید تجهیزات این طرح را ادامه دادیم.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به این مطلب که کانال ویژه خبری در شبکه شاد راه‌اندازی شد افزود: حداقل ۵ بخشنامه و شیوه نامه در زمینه ارائه راهنما ارسال شده است و کانال محتوا نیز با بیش از ۸۲۱ زیر شاخه برای تمام دوره‌ها و پایه‌ها راه‌اندازی شد.

هدواند در خصوص پویش تولید محتواهای آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: با بیش از ۴ هزار و ۹۱۶ موضوع درسی و قریب به ۲۹۴ عنوان کتاب، ۶۰ موضوع مشکلات یادگیری و ۱۶۳ عنوان موضوع توانبخشی با همکاری استان‌ها در حال تدوین و تهیه محتواست. پروژه مهر با همکاری وزارت و صدور بخشنامه به استان‌ها در خصوص ساماندهی، سلامت دانش‌آموزان توزیع کتب، ثبت‌نام اعلام شد.

وی حضور آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته در بخش‌های مختلف اینگونه اعلام‌ کرد: ۱۰۰ درصد مدارس، ۷۴ درصد معلمان، ۸۶ درصد کلاس‌های درس و ۵۱ درصد دانش‌آموزان حضور داشتند. آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش‌های والدمحور و بسته‌های آموزش و ارسال به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را نیز در دستور کار قرار داده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص برنامه‌های سال ۹۹ بیان کرد: بسته‌های تحولی، مدرسه انطباقی و مداخله به هنگام طلایی، نهضت زبان اشاره برای ۴ هزار نفر از معلمان و دستگاه های مرتبط، آموزش خط بریل برای یک هزار نفر، آموزش معلمان مبتنی بر مهارت‌های چندگانه و طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش از جمله این برنامه‌هاست.

وی همچنین از ایجاد سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به نیاز های اولیا، معلمان و دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار