آنچه در برنامه هفت گذشت:

سینما برای ایرانیان بومی نیست

مجید اسماعیلی: سینمای دینی ایران دچار سرطان است

تهران (پانا) - بامداد امروز هفتاد و سومین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور منتقدان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سینما برای ایرانیان بومی نیست

بامداد امروز، شنبه 15 شهریور هفتاد و سومین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور مجید اسماعیلی، محمدحسن فردوسی‌زاده، وحید چاووش(کارگردان مستند)، رامتین شهبازی (کارشناس مستند)، پژمان کریمی، محمدصالح حجت‌الاسلامی، احسان ناظم بکایی، مسعود فراستی، ناصر هشام‌زاده و محمدتقی فهیم روی آنتن رفت.
در اولین میزگرد این هفته برنامه مجید اسماعیلی (تهیه کننده و استاد دانشگاه ) و محمدحسن فردوسی زاده (استاد دانشگاه) حضور داشتند و درباره سینمای دینی و جایگاه نهضت عاشورا مباحثی را مطرح کردند.
مجید اسماعیلی «کارگردان سینمای مستند» در ابتدای این برنامه گفت: «زمانی که درباره سینمای دینی صحبت می‌کنیم سه مطلب در ذهن ما به وجود می‌آید. اول مبحث تاریخی، مثل سریال‌های امام علی و مختار نامه و ولایت عشق، دوم سینمای معناگرا و نگاه سوم در مورد سینمای دینی است که در صدد تفسیر و توضیح موضوع دین است. اگر با این رویکرد به سینما نگاه کنیم سینمای دینی بزرگتر و دو نگاه قبلی را شامل می‌شود. علامه طباطبایی در تفسیر دین می‌گوید «هر آنچه خوب است دین است»، در حوزه دانش دینی تولید آثار مربوط به سینمای دینی دارای یک سرطان هستیم.»
وی ادامه داد: «در ایران آدم‌هایی هستند که فکر می‌کنند دین می‌دانند و به سراغ ساختن کارهای دینی می‌آیند اما گاهی ممکن است به عنوان کار دینی یک کار شیطانی را تبلیغ کرده باشیم، کسی که می‌خواهد کار دینی بسازد باید به دین آگاه باشد.»
محمدحسن فردوسی زاده ادامه داد: «تلقی از سینمای دینی در نزد مخاطبان متفاوت است. تلقی عام این است که فیلم‌های تاریخ مقدس را باید سینمای دینی به حساب بیاوریم. اما نکته جدی این است که سینما برای ما یک هنر بومی نیست. حتی تعاریف سینمای دینی هم از غرب می‌آید و تعریف دین در غرب آیین مسیحیت است و تعاریف مسحیت از دین با اسلام متفاوت است. نوعی معناگرایی به عنوان سینمای دینی تلقی می‌شود. در سینمای اسلامی این موضوعات متفاوت است و یکی از تفاوت‌ها در این است که ما به مولف و نیت او توجه می‌کنیم و از آن غافل ‌نمی‌شویم.»


میزگرد دوم این هفته برنامه سینمایی «هفت»، میز رسانه بود که درباره قاچاق فیلم «خرس» و برگزاری آنلاین جشنواره موضوعاتی مطرح شد.
احسان ناظم‌بکایی گفت: «بحث جشنواره بسیار مهم است عموما نیمه دوم سال زمان جشنواره‌هاست و ما امسال با چالش کرونا رو به رو هستیم. جشنواره کودک میخواهد برگزار شود، باید دید در حوزه تولیدات سینمایی در سال گذشته چه وضعی داشتیم. به خاطر سلامت مردم بیشتر مراسم‌ها را به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آوردیم، طبیعتا اگر جشنواره‌ها را به زمان دیگری موکول کنیم بهتر است چون سلامت مردم مهم است و اگر به صورت آنلاین برگزار شود بسیاری از ترس قاچاق شدن آثار کار را تحویل نمی‌دهند. جشنواره فیلم مستند مهم است چون در این حوزه ما تولید در موضوع کرونا داشتیم. اما باید ساز و کار مناسبی برای آن در نظر گرفت.»
محمدصالح حجت الاسلامی در ادامه افزود: « آنلاین برگزار شدن جشنواره‌ها بحث صیانت از آثار مطرح است. یک نکته بسیار مهم در بخش سینما حقیقت این است که فیلم‌ها برای اینکه بتوانند گردش جهانی خود را شروع کنند باید اوپنینگ داشته باشد ولی الان سردرگم هستند، سوال این است که سینما را چه کسی مدیریت می‌کند؟»
باید اربعین را به تمام مردم جهان معرفی کنیم/ موضوعاتی مانند اربعین قابلیت زیادی برای پرداخت دارد
در میز گرد سوم این هفته برنامه هفت وحید چاووش کارگردان مستند و رامیتن شهبازی کارشناس درباره مستندهای دینی و اربعینی خصوصا مستند «شما چه کسی هستید» به بحث و تبادل نظر پرداختند. رامتین شهبازی در این باره گفت: «چند سالی است که به فرهنگ راهپیمایی اربعین توجه می‌شود و طبیعی است که برای دوستان هنرمند جذابیت ایجاد کند.»
وحید چاووش در باره ساخت مستندهای دینی و اربعینی افزود: «بخشی از ماجرا به من فیلمساز و شناختی که از هویت دارم بازمی‌گردد. هنوز احساس می‌کنم خیلی برای معرفی اربعین و پرداختن به آن کم گذاشته‌ام، چند سالی هست که به دنبال معرفی اربعین به تمام مردم جهانم و معتقدم اگر غربی‌ها شناخت کافی داشتند تابه‌حال چندین و فیلم و سریال درباره این موضوع ساخته شده بود.»
گفتنی است میز نقد این هفته برنامه به موضوع بررسی نماد در سینما با حضور مسعود فراستی، ناصر هاشم زاده و محمدتقی فهیم برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار