عضو هیئت رییسه مجلس تشریح کرد:

عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل به کجا ختم می‌شود؟

تهران (پانا) - علیرضا سلیمی تاکید دارد که با هزینه ها و مشکلاتی که مصر پس از عادی سازی روابط با اسرائیل متحمل شد، بیش از دو دهه کمتر کشور عربی مایل به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی بود اما امارات به دلایل مختلف این تابو را شکست.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل به کجا ختم می‌شود؟

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خانه ملت درباره عادی سازی روابط امارات و اسرائیل و پیش بینی درباره تداوم این روند بین کشورهای عربی گفت: امارات پیش از این نیز با اسرائیل در ارتباط بود و تنها این موضوع را به صورت رسمی و دیپلماتیک اعلام نکرده بود کما این که امروز نیز بسیاری از کشورهای عربی سفارت این رژیم غاصب را در کشورهای خود ندارند اما ارتباط با صهیونیست ها در دستورکار دیپلماتیک آن ها قرار دارد.

نماینده مردم محلات در مجلس یازدهم در تشریح این موضوع افزود: بیش از سه دهه است که عربستان، قطر، بحرین و امارات که با رژیم صهیونیستی ارتباط جدی اقتصادی و سیاسی دارند حتی گفته می شود که قطر و اسرائیل اتاق‌های بازرگانی مشترک دارند.

وی ادامه داد: این ارتباط در مورد عربستان بسیار مشهودتر از دیگر کشورهای عربی بود و علی رغم اظهارات ظاهری گاه و بیگاه اما بارها توسط منابع موثق گفته شده است که سوخت جنگنده‌های اسرائیلی در جنگ 33 روزه علیه مسلمانان، توسط عربستان سعودی تامین شد.

وی با اشاره به پیمان کمپ دیوید تاکید کرد: با هزینه ها و مشکلاتی مصر پس از عادی روابط با اسرائیل متحمل شد بیش از دو دهه کمتر کشور عربی مایل به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی بود اما امارات با دلایل مختلف این تابو را شکست.

سلیمی در تشریح دلایل تاریخی ارتباط گیری بخشی از کشورهای عربی با اسرائیل گفت: عمر کشوری به نام امارات به نیم قرن نیز نمی رسد ، اردن نیز بخشی از خاک فلسطین تاریخی بود اما سپس به کشور اردن تبدیل شد. همه این کشورها با سیاست انگلستان تاسیس و تفکیک شده اند بنابراین از ابتدای تولد با غربی‌ها ارتباط دارند و افق‌ ذهنی‌شان غرب است.

عضو هیئت رییسه مجلس با بیان این که روند عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل به امارات محدود نمی شودف تاکید کرد: این روند به این مورد محدود نمی شود و آمریکا نقشه های جدی برای منطقه دارد البته ایران و دیپلماسی صحیح در منطقه می تواند این روند را با اختلالات جدی رو به رو کند.

سلیمی خاطرنشان کرد :در مقابل این عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل بدون شک محور مقاومت نیز تقویت می شود، امارات با یمن در جنگ است و محور مقاومت از طریق یمن می‌تواند اقدام کند. از طرف دیگر امارات در سوریه نیز در محاصره محور مقاومت قرار دارد، بنابراین امارات نمی تواند تصور کند با این تصمیم به راحتی از کنار مقاومت عبور می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار