طرح پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، نقطه قوت دولت تدبیر و امید است

بجنورد (پانا) -استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، نقطه قوت دولت تدبیر و امید است که سبب امید، حرکت و پویایی در روستاها شده است.  

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، نقطه قوت دولت تدبیر و امید است

محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری خراسان شمالی که با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، وی با اشاره به اینکه شرایط و الزامات برای شتاب دادن به توسعه در مناطق مختلف کشور متفاوت است، گفت: نباید نسخه مشترک برای درمان مشکلات کشور پیچید، شرایط استان به استان و حتی شهرستان با شهرستان دیگر متفاوت است و باید به این امر توجه شود.

استاندار خراسان شمالی با انتقاد از پایین بودن آمار پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا گفت: باید با اطلاع‌رسانی بیشتر در این خصوص، پوشش این طرح حمایتی به صورت فراگیرتری اجرایی شود.

اظهار داشت: فرمانداران استان مکلف هستند تا نسبت به اطلاع رسانی دقیق به مشمولان دریافت تسهیلات کرونایی در شهرستان ها اقدام کنند.

وی افزود: پرداخت تسهیلات پرونده هایی که مدارک آنان کامل است، باید در سه روز انجام شود، نباید پرونده ها معطل نگه داشته شود، پرونده های ناقص هم باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت بازگردانده شود تا نسبت به تکمیل آن اقدام شود.

شجاعی گفت: در خراسان شمالی تلاش شده است تا اقدامات برای توسعه در مسیر پیشران های اقتصادی در هر شهرستان باشد و تاحدی هم توفیق لازم به دست آمده است.

استاندار خراسان شمالی درباره حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی و هلدینگ های بزرگ در استان گفت: سرمایه گذار، در جایی که زیرساخت ها مناسب نباشد، حضور نمی یابد، جذب سرمایه گذار نیاز به مشوق هایی دارد تا او را ترغیب به حضور در منطقه ای مثل خراسان شمالی کن.

بیکاری پنهان در خراسان شمالی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی هم در این نشست گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در این استان، همواره از میانگین کشوری بالاتر بوده است، به طوری که در سال ۹۵، این شاخص چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده و در سال ۹۸، هم این رقم در استان ۴۸.۲ درصد و در کشور ۴۴.۱ درصد ثبت شده است.

حسن پارسی پور اظهار داشت: نرخ بیکاری در خراسان شمالی هم در سال ۹۸، از میانگین کشوری ۱.۵ درصد پایین تر بوده است.

وی افزود: البته در استان، شاهد بیکاری پنهان و اشتغال ناقص هستیم بدان معنا که با وجود نرخ بالای مشارکت اقتصادی، درآمد کم است و نیاز است در این زمینه توجه لازم به استان مبذول شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: یکی از پتانسیل های استان برای توسعه، بخش کشاورزی است و در این زمینه، ظرفیت های خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و کامل شدن زنجیره تولید از جمله در زمینه گوشت قرمز، انگور و زعفران وجود دارد.

تکمیل طرح های روستایی نیازمند اعتبار متمم

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست خواستار افزایش میزان اعتبارات و سهم استان از اعتبارات تسهیلات روستایی و عشایری شد.

سیدمحمد پاکمهر با اشاره به سهم سه درصدی خراسان شمالی از تسهیلات روستایی و عشایری کشور، اظهار داشت: انتظار می رود با توجه به پایین بودن سرانه درآمد خانوار در این استان، این رقم بیشتر شود.

نماینده شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس افزود: اقدامات انجام شده در این استان برای پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری قابل تقدیر است اما این میزان پاسخگوی نیازها نیست.

وی گفت: با گرانی ها، هزینه اجرای کارها و طرح ها، افزایش یافته است از این رو، نیاز است تا تسهیلات متمم برای تکمیل این طرح ها، در نظر گرفته شود.

بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی

دیگر نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس نیز در این نشست با اشاره به بیکاری پنهان در استان، گفت: کارگران فصلی که شمار آنها در یکی از شهرستان ها به ۱۰ هزار نفر می رسد، در آمار بیکاری دیده نشده اند و از آنجا که این کارگران برای کار به سایر استان ها مهاجرت می کنند، در آمار لحاظ نمی شوند.

محمد وحیدی با بیان اینکه کاهش میزان بیکاری زمانی است که شمار بیمه شدگان افزایش یابند، اظهار داشت: یکی از شاخص های مهم در توسعه، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است، متاسفانه در جامعه ما، شمار دانش آموختگان دانشگاهی بیکار زیاد است.

وی درباره مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی نیز گفت: دریافت مالیات، فرآیند درستی است که در درازمدت سبب رونق اقتصاد می شود اما اکنون، مشکلاتی در مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد.

نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کنندگان نهایی دریافت شود اما اکنون این امر به خوبی اتفاق نیفتاده که در نهایت اثر تورمی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار