مهار کانون‌های بحرانی دریاچه ارومیه

تهران (پانا) - مدیر امور استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید کانون‌های بحرانی دریاچه ارومیه مهار شده است و اکنون حال و روز این دریاچه در وضعیت مطلوب قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مهار کانون‌های بحرانی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در آسیای غربی و در شمال غرب ایران ‌است. حوضه آبریز این دریاچه ، ۵۱ هزار و۸۷۶ کیلومتر مربع، معادل بیش از ۳٪ مساحت کل کشور است. این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ و با اجرایی شدن طرح بزرگراه در دولت نهم، در خطر خشک شدن کامل قرار گرفت.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳)، این دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده بود. البته باید در نظر داشت که خشکسالی ناشی از کاهش بارش در حوزه آبریز دریاچه تنها باعث ۵ درصد از خشکی آن و عوامل انسانی شامل پروژه‌های توسعه اقتصادی-آبی به همراه افتتاح بزرگراه ۱۵ کیلومتری در سال ۱۳۸۷بر روی دریاچه، بیشترین تاثیر را در وضعیت بحرانی دریاچه داشته‌اند.

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲، یکی از اقدامات معطوف به حمایت از محیط زیست که در دولت آغاز و در سال‌های پایانی دولت به نتایج مثبتی هم رسید، احیای دریاچه ارومیه بود. با کلید خوردن این طرح در دولت یازدهم، ۱۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد که به گفته «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بخش بزرگی از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۹ به اتمام می‌رسد. «عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین عوامل احیای دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

احیای دریاچه ارومیه از جمله نخستین و اصلی‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده و با طرح‌هایی که تا دیماه افتتاح خواهد شد، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود؛ اقدامی که نه تنها به احیای دریاچه ارومیه، بلکه به احیای زندگی اجتماعی در این منطقه مهم و استراتژیک انجامید.

فرهاد سرخوش، مدیر امور استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره حال و روز دریاچه ارومیه به پانا گفت: از سال ۹۳ تا پایان سال گذشته بیش از ۴۳۶ میلیارد ریال برای مقابله با کانون‌های بحرانی ریزگردهای نمکی در دریاچه ارومیه اختصاص یافت و با اقداماتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام داد بیشتر کانون‌های بحرانی دریاچه مهار شده است.

مدیر امور استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه اکنون ۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بود. تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۵ متر است که در مدت مشابه سال گذشته تراز دریاچه ۱۲۷۱.۴۴ متر بود ۹ سانتیمتر تراز دریاچه کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما، کاهش تراز دریاچه در تابستان امری طبیعی است و اکنون مساحت دریاچه ارومیه ۲۸۶۲کیلومتر مربع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار