سخنگوی سازمان انتقال خون درگفت‌وگو با پانا پاسخ داد

بهبودیافتگان کرونا چگونه «پلاسما» اهدا کنند؟

بشیرحاجی بیگی : اهدای پلاسما هیچ ضرری برای بهبودیافتگان کرونا ندارد/تاکنون  ۲ درصد برای اهدای پلاسما مراجعه کردند

تهران (پانا) - اکنون پلاسمادرمانی یکی از روش‌های درمانی در بیماری کرونا محسوب می‌شود و در این روزها که شیوع ویروس کرونا گسترده‌تر شده است تقاضا برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان نیز افزایش یافته و نیاز است که این افراد برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۱۷۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
بهبودیافتگان کرونا چگونه «پلاسما» اهدا کنند؟

بخش مایع خون را پلاسما می‌نامند که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد. یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد. همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا یکی از بهترین روش‌های درمان مبتلایان به کرونا استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان است و این روش در کشورمان نیز دنبال می‌شود.

اهدای پلاسما با روشی تحت عنوان «پلاسما فرزیس» انجام می‌شود که در آن فرد اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود. اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که بهبودیافتگان کرونا از چه طریقی می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند‌، به پانا گفت: «علاوه بر ستاد مرکزی سازمان انتقال خون، 24 مرکز در کشور آماده دریافت پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کرونا است که این افراد می‌توانند 28 روز پس از بهبودی کامل از بیماری به این مراکز مراجعه کنند.»

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه اکنون تقاضا از سوی بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان وجود دارد، گفت: «از 307 هزار نفر بهبودیافته بیماری کرونا تا کنون 2 درصد برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که با توجه به تقاضای موجود برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان، نیاز است که میزان استقبال بهبودیافتگان نیز افزایش یابد.»

حاجی بیگی گفت: « ‌ پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است، البته همه بهبود یافتگان شرایط اهدای پلاسما را ندارند. زنانی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین مردان بین 18 تا 60 سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.»

وی با بیان اینکه اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا هیچ ضرری برای آنها ندارد از بهبودیافتگان درخواست کرد تا برای اهدای پلاسمای خود به مراکز منتخب که آدرس آن در سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir/ وجود دارد مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار