دغدغه‌های والدین لرستانی نسبت به آغاز سال تحصیلی کرونایی

خرم‌آباد(پانا)- امسال در حالی زنگ آغاز سال‌تحصیلی جدید ۲ هفته دیگر در مدارس نواخته خواهد شد که شوق بازگشایی مدارس در بین دانش‌آموزان با چاشنی کرونا، ذهن و فکر والدین را به خود مشغول کرده است.

کد مطلب: ۱۱۱۷۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های والدین لرستانی نسبت به آغاز سال تحصیلی کرونایی

به گزارش ایرنا، هرساله آغاز سال‌تحصیلی در جای جای کشور با شور و شوقی وصف نشدنی برای دانش آموزان و معلمان و والدین توام بوده است و ماه پایانی تابستان در خانواده های دارای دانش آموز با برنامه ریزی فراهم شدن نیازمندیهای دانش آموزان و رونق خرید کتاب، لباس وکیف و کفش مدرسه سپری می شد.

صف های طولانی در فروشگاه های لوازم التحریر آغاز سال تحصیلی را برای رهگذر یادآور آغاز سال تحصیلی و هم شاگردی سلام بود، صحنه های برق ذوق در چشمان دانش آموزان کلاس اولی شیرین ترین خاطرات این روزها است اما آنچه که آغاز سال نو را امسال برای ما متفاوت کرده است، شروع سال تحصیلی در ماه پایانی تابستان و از طرفی حضور ویروس دردسرآفرین کرونا و دلواپسی های ناتمام در پس مرز گشایی های این کوچک خوفناک است.

آنچه هراس را در دل والدین بیش از ماه های گذشته کرده است این سوال است که آیا ویروس کرونا مرز مدارس را نیز خواهد گشود یا تدابیر اندیشیده شده در این راستا اجازه این مرز گشایی را به حضور کرونا در مدارس نخواهد داد؟

این در حالی است که بسیاری از والدین این روزها سوال های زیادی را در خصوص شروع سال تحصیلی و لزوم سلامت فرزندان در ذهن دارند و تلاش برای غلبه در جدال عقل و احساس دارند که آیا می توان فرزندان را در این شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ راهی مدارس کرد و آیا این همکلاسی های فراغ دیده آموزش های لازم را برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دیده اند؟

آیا طرح زوج و فرد در مناطق با وضعیت زرد سلامت دانش آموزان را تهدید نمی کند؟ آیا دانش آموزان ابتدایی می توانند به درستی به دور از والدین پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی پایبند بمانند؟

در هر حال، هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش خبر قطعی آغاز سال تحصیلی را در روز ۱۵ شهریور ماه اعلام کرد و تمامی دستگاه های آموزش و پرورش کشور ملزم به آمادگی برای این بازگشایی زودهنگام و تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ شدند.

در این راستا به مناسب آغاز سال تحصیلی و با توجه به ادامه‌دار بودن شرایط کرونا در کشور وزارت آموزش‌وپرورش شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به ادارات کل استان ابلاغ کرد.

براساس این شیوه نامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به ۲ گروه به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است.

مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به‌گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد.

بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند در این صورت لازم است؛ مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آن‌ها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزش‌های حضوری تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت‌وآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

همچنین در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌های متناسب در تمام‌روزهای هفته انجام می‌شود، در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می‌یابد.

آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس وجود دارد

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این باره گفت: برخلاف شرایط کرونا نتیجه امتحانات نهایی دانش آموزان نشان داد که برنامه ریزان آموزشی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود توانسته‌اند فرایند آموزش را با کمترین نقص در مناطق مختلف استان پیگیری و دنبال کنند.

علیرضا نخعی با اشاره به فعالیت کارگروه های مختلف پروژه مهر عنوان کرد: در این مدت ساماندهی نیروی انسانی به جد انجام گرفته و در زمینه زیباسازی و تجهیز مدارس کارهای خوبی از سوی کارگروه مربوطه در حال انجام است.

وی موضوع بهداشت و سلامت را در شرایط کرونا بسیار مهم خواند و گفت: با اقدامات جهادی در کارگروه بهداشت بایستی به خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم که در بحث بهداشت محیطی مدارس تمام تدابیر و پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان از رصد کامل وضعیت استان در بحث پوشش دهی اینترنت در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: رایزنی و تعامل با دستگاه های مرتبط انجام گرفته و در مناطقی هم که فاقد پوشش اینترنت است، تولید محتوا انجام شده و نسبت به توزیع درسنامه به خوبی عمل شده که جا دارد صمیمانه از تلاش راهبران آموزشی و معلمان و مناطق عشایری تشکر کنم.

وی فعالیت کارگروه تبلیغ و توجیه را بسیار مطلوب خواند و گفت: همکاران در این گروه به خوبی از ظرفیت فضای مجازی و رسانه بهره بردند و با تولید محتوای اثرگذار در استودیو الفبا نسبت به اطلاع رسانی جامع اقدام کردند.

وی در پایان تصریح کرد: تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس در هر سه وضعیت قرمز، زرد و سفید انجام گرفته و سعی می کنیم درک درستی از شرایط داشته باشیم تا متناسب با آن برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

تدوین سناریوهای بازگشایی مدارس در لرستان

رییس ستاد پروژه مهر در لرستان با بیان اینکه تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس بر اساس وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در شهرستان ها و مناطق مختلف در ستاد پروژه مهر لرستان در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ امسال هفت کارگروه در این ستاد فعال شده و در کارگروه آموزش میزان دسترسی دانش آموزان استان به گوشی های هوشمند، توانمند سازی و آموزش مجازی مدیران، تهیه درسنامه و محتوای الکترونیک انجام شده است و کاملا مشخص شده بوده که اکنون آمادگی استان برای بازگشایی مدارس در چه حدی است.

نصرالله بازگیران بیان کرد: در حال حاضر دبیران در حال سپری کردن روزهای پایانی برای توانمندسازی و آموزش های لازم جهت تدریس های مجازی و آنلاین هستند.

وی عنوان کرد: تمام مدیران مدارس موظفند که بر اساس سه وضعیت در خصوص بازگشایی مدارس برنامه ریزی کنند و میزان وضعیت را نیز ستاد مقابله با بیماری کووید ۱۹ در استان مشخص می کند.

بازگیران ادامه داد: برنامه ریزی حضوری دانش آموزان در مناطق سفید و زرد انجام می شود و همچنین شورای مدارس در خصوص نحوه حضور دانش آموزان می توانند تصمیم گیری های لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: اولویت این برنامه ریزی ها سلام دانش آموزان است و در صورت تداوم وضعیت قرمز در مناطق استان دانش آموزانی که دسترسی به گوشی های هوشمند و پوشش اینترنت ندارند از طریق درسنامه و محتوای آموزشی تحت آموزش قرار خواهند گرفت و در این راستا اقدامات لازم جهت تدوین محتوای الکترونیکی و درسنامه ها انجام شده و هیچگونه مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.

افزایش پهنای باند اینترنت جهت پوشش کامل شبکه شاد

معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: با همکاری دستگاه های مربوطه در استان پهنای باند اینترنت در مناطق مورد نیاز افزایش یافته است و مدارسی که در سال گذشته دچار مشکل بودند به شبکه شاد اضافه شدند.

بازگیران افزود: در این راستا تلاش شده که تا حد توان بسترهای لازم فراهم شود و دغدغه و نگرانی های والدین برطرف شود.

وی ادامه داد: در این زمینه اعتماد سازی لازم انجام شده و نبست به ضدعفونی به موقع مدارس در مناطق مختلف برنامه ریزی شده است.

وی در خصوص ایجاد مدارس خواهر خوانده در استان گفت: برای مدارس خاص که دارای شرایط قرمز هستند مدارس خواهر خوانده در نظر گرفته شده که می توانند از امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در طرح زوج و فرد نیز در مناطق دارای وضعیت زرد بر اساس مساحت مدارس با تصمیم شورای مدارس، مدیران می توانند برخی دروس را از فضای مجازی ارائه دهند و در صورت لزوم برای حضور زوج و فرد دانش آموزان برنامه ریزی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار