چند درصد کسب و کارها وام کرونایی گرفتند؟

تهران ( پانا) - قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها تنها راهکار مقابله با کرونا بود و دولت برای حمایت از آنها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد که برابر آخرین آمار تاکنون ۲۳۰ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال برای ۵۰ درصد از متقاضیان پرداخت شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
چند درصد کسب و کارها وام کرونایی گرفتند؟

بحران ویروس کرونا بخش‌های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب‌وکارهای مختلفی دچار زیان شدند. براساس اعلام مرکز آمار شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد که البته این عدد در اریبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در اسفند و فروردین ماه تنها ۲۲ درصد کسب‌وکارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد افزایش یافت.

در ابتدا ۱۴ رسته اصلی با ۵۵ زیر رسته مشمول دریافت وام شناسایی شدند و سپس بانک مرکزی اعلام کرد، مهدهای کودک غیردولتی و شرکت‌های مرتبط با خدمات نمایشگاهی در کشور مشتمل بر دارندگان سایت‌های نمایشگاهی و مجریان برگـزاری نمایشگاه‌ها به این فهرست افزوده شدند. همچنین تصمیم بر این بود که تسهیلات کرونا تنها به بنگاه‌های دارای کد بیمه اختصاص یابد، اما در ادامه بنگاه‌های اقتصادی فاقد کد بیمه و کد کارگاهی نیز مشمول تسهیلات کرونایی شدند که هدف از آن، حفظ اشتغال فعالان اقتصادی عنوان شد.

ثبت نام در سامانه کارا از ۱۳ خردادماه شروع شد و مهلت زمانی تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به «کسب وکارهای بیمه نشده» تا پایان شهریور و «کسب و کارهای بیمه شده» تا ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ تمدید شد.

براساس مصوبه مربوطه کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات نیز ۱۲ درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون در پایگاه خبری معاونت متبوع خود گفت: براساس آخرین آمارها از سامانه کارا، تعداد ۳۹۱ هزار فقره پرونده ثبت نام کرده اند.

«عیسی منصوری» افزود: این تعداد ۷۷۵ هزار نفر اشتغال را شامل می شود که توسط ۱۳ دستگاه اجرایی بررسی شده و ۱۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات را در برمی گیرد.

وی با اشاره به کسر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات کرونا به کسب و کارهای آسیب دیده و اختصاص آن به طرح ودیعه مسکن براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: با توجه به آمار متقاضیان و پرونده‌های ثبت نام شده در سامانه کارا، جمع تسهیلات مورد نیاز، ۲۳۵ هزار میلیارد ریال است.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از تسهیلات ۲۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز مربوط به کسب و کارهای دارای بیمه و نیز شاغلان غیررسمی فاقد بیمه است و ۳۵ هزار میلیارد ریال نیز به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، ریلی و دریایی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: کل تسهیلات درخواستی نهایی شده متقاضیان با توجه به تعداد کل ثبت نام شدگان، ۱۱۲ هزار میلیارد ریال است.

منصوری افزود: تعداد ۸۴۸ زیر رسته به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده است.

وی گفت: تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل ۱۴ رسته منتخب سه میلیون واحد است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد فاقد بیمه و کدکارگاهی هستند، این تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه هستند.

به گفته منصوری، با توجه به تعداد ۲ میلیون ۳۱۶ هزار و ۴۹۱ نفر شاغل غیررسمی اخذ شده از دستگاه‌ها، تعداد ۱۱۴ هزار و ۸۳۸ نفر در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۴۱ هزار و ۷۴۱ نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. تسهیلات درخواستی برای این تعداد ۲ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال است که بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاوت اظهارداشت: وزارت کشور در رده بعدی شاغلان غیرسمی و فاقد بیمه قرار دارد که با ۳۵ هزار و ۵۷۰ مورد ثبت نامی، مبلغ ۴۹۹ میلیارد ریال تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از متقاضیان معرفی شده به مؤسسات عامل، تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند، گفت: از کل ۳۸۵ هزار و ۱۶۶ پرونده ارسال شده به مؤسسات عامل، ۱۱۹ هزار و ۲۵۷ پرونده مصوب و تسهیلات مربوط به ۱۰۰ هزار و ۳۷۶ پرونده پرداخت شده است.

منصوری افزود: تاکنون ۲۳ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال تحت عنوان تسهیلات کرونا از سوی مؤسسات عامل به مشمولان پرداخت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار