آیینهای سنتی و مذهبی  محرم نوش آباد برگزار نخواهد شد

کاشان (پانا) - رییس شورای هیئتهای مذهبی نوش آباداعلام کرد  با توجه به شیوع ویروس کووید 19 و به منظور رعایت مقررات بهداشتی ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا، امسال آیین های سنتی و مذهبی محرم  در نوش آباد برگزار نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آیینهای سنتی و مذهبی  محرم نوش آباد برگزار نخواهد شد

سید محسن هاشمی موحد در گفت وگو با پانا اظهار کرد: هیئت های مذهبی نوش آباد، ضمن تاکید بر پاسداشت حماسه حسینی، در اقتدا به سیره امامان معصوم علیهم السلام برای یاری از همنوعان، هزینه های پذیرایی ایام ماه محرم را صرف توسعه بهداشت و سلامت شهروندان خواهند کرد.

وی افزود: شهر تاریخی نوش آباد از جمله مناطقی است که هنوز شهروندانش، مراسم محرم را براساس فرهنگ و آیین های سنتی مذهبی خود برگزار می کنند. این آیین ها از شامگاه عید غدیر با سقاخوانی شروع می شود و آیین های کُتَل، پنجه بندی، خیمه کوبی و خیمه برداری، طوق بندی و جریده شویی بخشی از این مراسم است.

وی تصریح کرد: آیین های سنتی نوش آباد به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری مذهبی در منطقه فرهنگی کاشان همه ساله پذیرای گردشگرانی از داخل و خارج کشور است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: جامعه امروز به ویژه نسل جوان تشنه فرهنگ و معارف اخلاقی و دینی است و آیین های مذهبی نباید محدود به یک زمان خاص شود، بلکه سیره امامان معصوم علیه السلام باید سرمشق همه مردم قرار گرفته و در جامعه ظهور پیدا کند.

هاشمی موحد تصریح کرد: حماسه امام حسین علیه السلام و یارانش، چراغ راه سعادت و نجات بشریت است بنابراین باید این چراغ در جامعه روشن بماند و محرم امسال فراتر از مناسک و آیین های مرسوم، الگوی حسینی زیستن و شعور دینی ما شود.

وی گفت: سقاخوانی، از جمله هنرهای آیینی نوش آباد است که بنا به سنت دیرین، از شامگاه هجدهم ذی حجه تا آغاز محرم در مرکز هیئت برگزار می شود که شیوه ای از عزاداری شبیه به شروه خوانی مردم جنوب کشور است اما شعر و آهنگ آن به گونه ای خاص و منحصربه فرد بوده و آداب خاصی دارد.

وی افزود: پنجه بندی حسینیه در نخستین روز محرم، طوق بندی، کُتَل، تعزیه و کشته برداری از دیگر آیین های سنتی محرم نوش آباد است که در روز عاشورا برگزار می شود.

وی تصریح کرد: سقاخوانی، خیمه کوبی عصر هشتم و خیمه برداری عصر یازدهم محرم، طوق بندی و جریده شویی از جمله آیین های نوش آباد است که در فهرست میراث ناملمـوس کشور ثبت‌ شده است.

هاشمی موحد گفت: آیین های محرم امسال در قالب سخنرانی و روضه به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد و انتظار است که شهروندان محترم به منظور حفظ شعایر دینی، آیین پاسداشت حماسه حسینی را در خانه ها برگزار کرده و شور و شعور حسینی را به نمایش بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار