پانا گزارش می دهد؛

اردوگاه دانش آموزی کوثر تبریز در راه تبدیل شدن به اردوگاه ملی

تبریز(پانا) - اردوگاه دانش آموزی کوثر واقع در منطقه خوش آب و هوای فتح آباد، یکی از فضاهای سرسبز و زیبای شهر تبریز است. بی شک توجه ویژه به این اردوگاه بزرگ که تحت مالکیت‌ط اداره کل آموزش و پرورش استان است، می تواند در بهبود فضای سبز کلانشهر تبریز نیز اثرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
اردوگاه دانش آموزی کوثر تبریز در راه تبدیل شدن به اردوگاه ملی

امروزه فضای سبز به عنوان جزو لاینفک پیکره شهرها در متابولیسم آن ها نقش اساسی دارد که کمبود آن می تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود بیاورد. مهم ترین آثار فضای سبز در شهرها، کارکردهای زیست محیطی آن است که شهرها را به عنوان محیط زیست جامعه انسانی معنی دار کرده و با مقابله با اثرات سوء گسترش صنعت و کاربری نادرست تکنولوژی از یک سو و بالا بودن سطح زیبایی از سوی دیگر، باعث افزایش کیفیت زیستی شهرها می شوند. آثار زیست محیطی فضای سبز جلوگیری از آلودگی هوا، آلودگی صدا، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، کنترل تشعشعات و بازتاب نور، کنترل باد، ذخیره انرژی،کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی و... است.
اردوگاه دانش آموزی کوثر، واقع در منطقه خوش آب و هوای فتح آباد، یکی از فضاهای سرسبز و زیبای شهر تبریز است. این اردوگاه در سال های قبل با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است. نبود بودجه کافی و نیروی کار از جمله این مشکلات است. بی شک توجه ویژه به این اردوگاه بزرگ که تحت مالکیت اداره کل آموزش و پرورش استان است، می تواند در بهبود فضای سبز کلانشهر تبریز نیز اثرگذار باشد.

تزریق بودجه به اردوگاه کوثر قطره چکانی است

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درباره مشکلات فعلی این اردوگاه می گوید: اردوگاه دانش آموزی کوثر تبریز، اردوگاهی بزرگ است که استعداد استفاده های ملی را دارد؛ ولی بودجه ای به این اردوگاه تعلق نمی گیرد و اگر هم تعلق بگیرد به صورت قطره چکانی است.
او ادامه می دهد: با تلاش‌های فراوانی که از سال ۹۳ انجام داده ایم، توانستیم امکاناتی را به کمک شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش برای این اردوگاه فراهم کنیم. ساخت ۲۰ آلاچیق، ساخت میدان صبحگاه و احداث ساختمان اداری که قبلا به جای آن از کانکس استفاده می‌شد و نیز ایجاد گلخانه‌ و شهر بازی از اقدامات این دوران است.
این مقام مسئول در مورد کمبود شدید آب در اردوگاه دانش آموزی کوثر توضیح می دهد: مشکل اساسی از ابتدا بعد از اینکه اردوگاه ایجاد شد آن بود که متخصصان، اردوگاه را به جای ایجاد زمین های هموار برای میدان های ورزشی و بازی های حرکتی، به باغ تبدیل کردند و اکنون این درختان نیاز به رسیدگی و آب زیاد دارد.
به گفته معاون فرهنگی و پرورشی مدیرکل آموزش و پرورش استان، درختان این اردوگاه دارای میوه هستند و با آبیاری و نگهداری آنها متحمل هزینه فراوان می شویم و این جزو ماموریت اردوگاه نیست. قبلا درختان رو به خشکی بودند که با پیگیری های زیادی که انجام شد، مسئله کمبود آب با گرفتن مجوز چاه عمیق و ایجاد استخری برای ذخیره سازی آب قنات اردوگاه الغدیر که به اردوگاه کوثر روان می شد، مشکل آب حل شد.
او کمبود نیروی خدماتی و باغبانی متخصص را جزو مشکلات دیگر این اردوگاه عنوان می کند و می گوید: نگهداری و حفاظت اردوگاه مشکل اساسی است و با حجم زیاد کار اردوگاه باید در چارت سازمانی اردوگاه تغییراتی ایجاد شود. اردوگاه کوثر باید به اردوگاه خوب و بانشاط تبدیل شود تا مکمل فعالیت های کلاسی برای دانش آموزان باشد و اکثر فعالیت های پرورشی بعد از مدرسه باید در اردوگاه انجام شود و این کار با تخصیص اعتبارات اندک ممکن نیست.
او به نبود زمین فوتبال چمنی و یا زمین چمن برای بازی یا هر ورزش دیگری اشاره کرده و می افزاید: هرچند سالن ورزشی کوچکی در اردوگاه وجود دارد، ولی پاسخگوی دانش‌آموزانی که به اردوگاه مراجعه می‌کنند نیست. کمبود امکانات ورزشی بسیار به چشم می خورد.

هموار شدن زمین های خالی و ایجاد زمین‌ های ورزشی مختلف راهکار بهینه سازی فضای اردوگاه


علمی هموار شدن زمین های خالی و ایجاد زمین‌ های ورزشی مختلف را بخشی از راهکارهای بهینه سازی فضای اردوگاه اعلام می کند و می گوید: مسیرها در اردوگاه برای فعالیت بانوان محرم سازی شده است و فضای جذاب و بانشاط برای آنان محسوب می‌شود. امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک باغ پرندگان و باغ طبیعت را در اردوگاه ایجاد کنیم تا فرزندانمان بتوانند از این امکانات نیز استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: در برهه ای از زمان شهرداری درخواست کرد که اردوگاه به این ارگان واگذار شود تا مراقبت های لازم از آن انجام گیرد که این کار از لحاظ قانونی و مقررات درست نیست. در واقع اگر بحث حقوق شهروندی باشد اولیا جزو شهروندان هستند که می توانند از اردوگاه استفاده کنند. شهرداری می‌تواند خدماتی ارائه دهد تا شهروندان از این جا استفاده کنند، ولی در کل ارگان‌های مختلف برای رسیدن به اهدافمان باید یاریمان کنند.

حفاظت از 8.5 هکتار زمین و باغ با نیروی کم مشکل است

مدیر اردوگاه کوثر می گوید: مشکل اساسی اردوگاه نبود دیوار مناسب برای اردوگاه است که موجب سرقت ‌وسایل سرویس های بهداشتی مثل شیرآلات و درها و یا یخچالها و موتورهای اردوگاه شده است که خوشبختانه طی پیگیری‌های انجام شده توسط حراست و معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش، این موضوع مورد بررسی قرارگرفت و اعتبارات لازم برای ساخت دیوار و نیز روشنایی اردوگاه به زودی تخصیص خواهد یافت.
او می گوید: با وجود یک نفر نگهبان برای 8.5 هکتار زمین و باغ و با روشنایی کم که در اردوگاه وجود دارد، حفاظت از اردوگاه سخت است. سمپاشی، هرس و علف زنی، تهیه کابل ۵۰۰ متری برای سیم کشی اردوگاه دیگر مشکلات اینجاست. امیدواریم به زودی مشکل روشنایی و دوربین‌ها حل شود، چرا که باعث خواهد شد تا حفاظت اردوگاه بهتر انجام شود.

رضاجو، از مشکلات فضای ورزشی بانوان فتح آباد سخن به میان می آورد و می گوید: بانوان روستای فتح‌آباد محلی برای ورزش ندارند و تقاضا دارند تا اردوگاه را در اختیارشان بگذاریم تا استفاده کنند. شهرداری می‌تواند در این زمینه برای سلامتی بانوان و خانواده کمک کند. همچنین اردوگاه را برای مواقع بحران باید آماده کنیم و در اختیار شهرداری و ستاد بحران قرار دهیم و آماده سازی این مکان امن باید جزو برنامه‌های شهرداری باشد.


جعفر زاده، مهندس کشاورزی این اردوگاه می گوید: هر چقدر امکانات مکانیزه و تجهیز امکانات بیشتر باشد نیروی کار کمتری در اردوگاه نیاز خواهد بود. ولی از آنجایی که تجهیزات اردوگاه کوثر کم است مجبور هستیم از نیروی کار استفاده کنیم که در واقع برای این اردوگاه ۸ نفر در طول سال نیاز داریم و کارهایی مانند هرس شاخه‌های خشک، کود دهی و سمپاشی در فصل‌های مختلف باید انجام گیرد. اگر شبکه گذاری برای آب ذخیره شده انجام شد و از حالت آب دهی به صورت جوی خارج شویم، ازلوله های ۵ و ۶ اینچی زیرزمین استفاده شود و در هر منطقه فلکه ای جداگانه نصب شود، پرت آب فوق العاده پایین می‌آید و در این صورت می‌توان درختان جدید هم کاشت.

آبادی اردوگاه کوثر مساوی تمیزی هوای شهر است


او انتظارش از شهرداری را اینگونه بیان می کند: اردوگاه کوثر جزء سرانه فضای سبز شهر حساب‌می شود. آبادی اردوگاه مساوی تمیزی هوایی شهر است. همچنین نبود آفت در باغ مهم است، زیرا که سمپاشی اینجا کم انجام می‌شود و اگر آفتهای باغ کنترل نشود به ائل باغی که کنار این اردوگاه است، سرایت می‌کند و غیر قابل کنترل خواهد شد. باید سمپاشی به صورت مداوم انجام گیرد. شهرداری می‌تواند اردوگاه را تحت نظر فضای سبز خود آورده و به پیمانکاران بسپارد تا رسیدگی کنند.
وی گفت: حفظ و نگهداری اردوگاه سالانه نزدیک یک میلیارد تومان خرج دارد که ما فقط با ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان اینجا را اداره می کنیم.

اردوگاه کوثر می تواند میزبان مسابقات قهرمانی کشوری کلیه رشته های ورزشی باشد

معاون تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش نیز می گوید: اردوگاه کوثر به متراژ 8.5 هکتار می‌تواند یکی از مراکز اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی باشد؛ بنابراین برای تجهیز این اردوگاه به زمینها و وسایل ورزشی، طی هماهنگی های انجام شده با معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش و بازدید میدانی که انجام شد، گفت و گوها برای احداث چمن مصنوعی، زمینهای والیبال ساحلی، هندبال، کبدی انجام شد تا پس از احداث این زمینها بتوانیم میزبان مسابقات قهرمانی کشوری کلیه رشته های ورزشی در این اردوگاه باشیم.

29صدم درصد سرانه ورزشی برای دانش آموزان استان


وی ادامه داد: تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان بر افزایش سرانه اماکن ورزشی دانش آموزان است. هم اکنون 29صدم درصد سرانه ورزشی برای دانش آموزان داریم.

مدیر کل آذربایجان شرقی بر اهمیت دادن به دانش آموزان و کارکنان ورزشی تاکید بسیاری دارد و با توجه به این موضوع هم سرانه ورزشی بالا می‌رود و هم دانش آموزان استان نهایتا در مسابقات کشوری از این مجموعه بهره می برند.
بهرامی در رابطه با بودجه ای که برای اردوگاه کوثر در نظر گرفته شده گفت: تفاهم نامه ای آماده کردیم که بتوانیم با اداره ورزش و جوانان منعقد کنیم و طی آن هئیت های ورزشی استان برای احداث زمین های هندبال، والیبال و کبدی آموزش و پرورش را یاری کنند.
معاون پشتیبانی اداره کل از تخصیص اعتبار برای کشیدن دیوار اردوگاه و نیز تامین برق آنجا خبر داد.

نبود بودجه کافی و نیروی کار از جمله این مشکلات است. با اختصاص بودجه کافی وزارتی و نیروی کار مناسب، این مکان می تواند به اردوگاه ملی تبدیل شده و میزبان دانش آموزان کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و همچنین قهرمانی کشوری کلیه رشته های ورزشی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار