حکیم‌زاده: تا وقتی دانشگاه قبله خانواده‌های ماست توجه به مهارت‌ها ضعیف خواهد بود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش شامگاه سه شنبه ۲۱ مردادماه ۹۹ باحصور در برنامه به وقت ایران در شبکه آموزش سیما درباره موضوع مهارت آموزی در کودکان به اظهار نظر پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۴۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: تا وقتی دانشگاه قبله خانواده‌های ماست توجه به مهارت‌ها ضعیف خواهد بود

رضوان حکیم‌زاده در این برنامه پاسخ به پرسشی درباره زمان مناسب برای شروع مهارت‌آموزی در آموزش رسمی گفت: «مهارت‌آموزی باید از سنین اولیه کودکی آغاز شود تا حداکثر بهره را از این دوران طلایی ببریم. در آموزش‌های رسمی در کشورمان از کودکی برخی مهارت‌های پایه آموخته می‌شود و در متوسطه اول و دوم در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش این مهارت‌آموزی پیگیری می‌شود.»

وی توضیح داد: «در گذشته مهارت آموزی بیشتر به دوره متوسطه در هنرستان‌ها اختصاص داشت، اما امروز باتوجه به شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» این مهارت‌ها در سایر مدارس نیز آموزش داده می‌شود. البته وقتی از بایدها صحبت می‌کنیم آموختن مهارت‌ها باید از دوره کودکی آغاز شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه در تربیت قبل از دانشگاه فرزندان گفت: «اهمیت مدیریت یکپارچه به حدی است که اگر اتفاق نیفتد مارا با آسیب جدی مواجه خواهد کرد. یکی از دلایل عدم موفقیت ما در حوزه مهارت آموزی این است که سال‌های سال خانواده ها آینده فرزندانشان را در دانشگاه دیده‌اند و این موضوع با اصل مهارت‌‌‌آموزی مغایرت دارد؛ یعنی تا وقتی دانشگاه قبله خانواده‌های ماست توجه به مهارت‌ها ضعیف خواهد بود. باید در این زمینه فرهنگسازی اتفاق بیفتد و فرهنگسازی وظیفه اصلی دستگاه تعلیم و تربیت و صداوسیما به شمار می‌رود.»

وی با اشاره به اهمیت محتوای درسی مناسب در بحث مهارت آموزی گفت: «مشکلی از نظر محتوا نداریم آنچه مهم است برنامه ریزی مناسب برای یاددهی محتواست. ما تنوع استعدادها را در خانواده‌ها به رسمیت نمی‌شناسیم. ممکن است فرزندی استعداد ادبی و فرزند دیگر استعداد هنری داشته باشد. درست نیست که انتظار داشته باشیم همه وارد دانشگاه شوند.»

وی در ادامه به جایگاه مربی در انتقال مهارت‌ها اشاره کرد و گفت: «افرادی که به عنوان مربی به کار گرفته می‌شوند باید دارای مهارت‌ها باشند. اگر نگاهمان نگاه سرمایه‌ای باشد نه هزینه‌ای ممکن است اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مهارت آموزی و تامین عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور گفت: «قطعا امکانات در امر مهارت آموزی اثرگذار است اما نکته مهم این است که در دوره کودکی که مهارت‌های پایه زندگی مثل توانایی همکاری، توانایی حل مسئله و .. نیاز به امکانات گسترده ندارد.»

حکیم‌زاده در پایان تاکید کرد: «اگر ما نیروی انسانی ماهر و باکیفیت را به مناطق محروم اختصاص دهیم می‌توانیم کمبودها را جبران کنیم و از این طریق گام بلندی در جهت احقاق عدالت آموزشی برداشته‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار