*سمانه عباسی

خبرنگاران نوجوان پانا: دانش‌آموز-خبرنگارانی که کلمه و قلم را می‌شناسند

ساری (پانا) - روز خبرنگار بهانه‌ای است تا از دانش‌آموز-خبرنگارانی بنویسیم که گرچه نامشان میان بزرگان ثبت نیست، اما رسمشان رسم بزرگان است.

کد مطلب: ۱۱۱۳۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد

پانا کانون خبرگزاری دانش‌آموزی است؛ کانون حضور و قلم و نگاه دانش‌آموز-خبرنگارانی که با شوق پا به دفتر خبرگزاری‌ای که به نام خودشان ثبت شده است می‌گذارند و با شوقی بیش‌یافته مسیر پیش‌رو را طی می‌کنند.

تعریف و جایگاه رسمی خبرگزاری پانا مشخص و معین است: خرداد 1381 تاسیس شد و فعالیت خود را به طور رسمی در تابستان 1382 به صورت پایگاه اطلاع‌رسانی آغاز کرد. PANA مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای «خبرگزاری کانون دانش‌‌آموزان» است که به صاحب امتیازی سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با هدف فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای و همچنین آموزش و مشارکت دانش‌‌‌آموزان در فرایند خبر و امر اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند. پانا در مهر 1391 مجوز خبرگزاری را از هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها دریافت کرد.

اما آن‌چه در پس نام رسمی خبرگزاری، گاه پنهان می‌ماند، نام دانش‌آموزانی است که بسیاری از آن‌ها حتی محصل مقطع ابتدایی هستند و به‌سان بزرگان این عرصه، گرچه شناخته شده نیستند، اما بر ما که با آن‌ها در آمد و شد کار خبر هستیم، پنهان نیست که چه شوق و ذوق و استعداد و پشتکاری در نهادِ رو به رشدشان در حال شکل‌گیری است.

پانا، مکان واقعی و مجازی دانش‌آموزانی است که می‌آیند، قلم می‌زنند، می‌آموزند و برای فردای خود نقش می‌آفرینند و بزرگی این خبرگزاری به همین خبرنگاران کوچکش است.

روزگار ما، روزگار هرچه پر زورتر بودن و هرچه داراتر بودن است؛ پانا و دانش‌آموز-خبرنگارانش اما فارغ از «تر» بودن‌های معمول، با دست‌های در آغازِ رشد و ذهن‌های در ابتدای روشنی، سعی در یادگیری و یاد دادن و اثر گذاشتن دارند.

امیدواری همیشگی مجموعه پانا در کشور و استان، هم‌راهی با دانش‌آموزانی است که سال‌ها بعد در نگاه به گذشته، نقطه آغاز بینش گسترده و نگاه روشنشان را در دفتر کوچک همین خبرگزاری ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار