اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

سایه ابهام و پنهان‌کاری بر سر «دماوند»

تهران (پانا) - ماجرای وقف یک یازدهم کوه دماوند در هفته‌ای که سپری شد واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت اما پس از انتشار شبانه خبر بازگرداندن مالکیت محدوده مد نظر به دولت، اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان سازمان اوقاف، سازمان جنگل‌ها و برخی مسئولان قضایی مطرح شد که ابهامات این موضوع را چند برابر کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۱۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سایه ابهام و پنهان‌کاری بر سر «دماوند»

در اولین هفته از مردادماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت اما یکی از جنجالی‌ترین اخبار این هفته را می‌توان موضوع وقف کوه دماوند عنوان کرد که واکنش‌های گسترده‌ای در کشور داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

وقف دماوند

هفته‌ای که گذشت، خبری مبنی بر صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف منتشر شد. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با واکنش به این موضوع، وقف بخشی از کوه دماوند را تکذیب و اعلام کرد که محدوده اوقافی بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع در دامنه کوه دماوند است و توضیح داد که «موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود، در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸ و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴ پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است؛ لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.» اما سوال اینجاست که وقف کوه دماوند از لحاظ قانونی امکان‌پذیر است؟ حمید رسولی، وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال گفت: «مطابق ماده ۵۵ قانون مدنی، وقف به این معنی است که فرد مالک قصد دارد ملک خود را وقف کند تا نتوانند آن را به فروش برسانند و دو نوع وقف اعم از عام یا خاص وجود دارد. در زمینه وقف موضوع مالکیت اراضی و اموالی مطرح است که در مالکیت افراد است و اموالی که انفال است و مالکیت خاصی ندارد چون مالکیت انفال در اختیار دولت است.» قله دماوند با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ طی مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خرداد ۱۳۸۱ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌ است و در تاریخ سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در قالب میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت رسیده است. حال با توجه به اینکه پرونده کوه دماوند برای ثبت در میراث جهانی یونسکو در جریان است.

پس از این خبر آزادسازی دماوند از وقف، شبانه منتشر شد اما فعالان محیط‌ زیستی با اشاره به آمار و گفت‌وگوهای مبهم منتشر شده، اعلام کردند که هنوز سرنوشت دو پلاک ۳۵ و ۳۷ دماوند مبهم است. به رغم تمام ابهاماتی که تاکنون نسبت به وقف قله دماوند وجود داشته است، مراجع رسمی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنان به همان تکذیبیه خود اکتفا کرده‌اند که دماوند وقف نیست و آن بخشی که از آن صحبت می‌شود، پلاک ۶۸ و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان است که در سال ۱۳۸۴ پلاک‌های فوق به نام موقوفه ثبت شده است.

آخرین آمار کرونا

بخشی از اخبارهای مهم در هفته گذشته نیز طبق ماه‌های اخیر تحت تاثیر موضوع کرونا بود. طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 16 هزار و 343 بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند.

رکوردزنی کرونا

در اولین هفته از مردادماه همچنان شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور بودیم به طوری که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیشترین میزان فوتی‌ها در هفته‌ای که گذشت ثبت شد و فقط در یک شبانه روز 235 بیمار جان خود را از دست دادند و 26 استان کشور نیز در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار گرفتند. همچنین پایتخت ایران که هفته‌ها در وضعیت هشدار کرونا قرار داشت در هفته‌ای که سپری شد در وضعیت قرمز این بیماری قرار گرفت.

روند صعودی کرونا در ۹ استان

با توجه به اینکه 25 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفتند اما بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت کرونا در 9 استان روند صعودی گرفته و ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری در این استان‌ها افزایش یافته است.

تدوین پروتکل‌های برگزاری عزاداری‌های محرم

کمتر از یک ماه به آغاز ماه محرم باقی مانده است و برگزاری مراسم‌‌های عزاداری در این ایام یکی از دغدغه‌هایی است که قرار شد طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعملی برای آن تدوین شود. در هفته‌ای که سپری شد کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا اعلام کرد که دستورالعمل‌های برگزاری مراسم محرم امسال تدوین شده است. در اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا بر رعایت «دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیأت‌های مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» در ایام ماه محرم تاکید شده است. طبق این دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند. همچنین برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود.

این در حالی است که وزارت بهداشت با برگزاری مراسم‌های پرجمعیت در محرم مخالف است و بنا به گفته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم.

محکومیت 11 اخلالگر نظام ارزی

در هفته‌ای که سپری شد، سی‌امین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. محکومیت قطعی 11 نفر از اخلالگران نظام ارزی، درخواست قوه قضاییه از وزارت خارجه برای پیگیری تعرض هواپیماهای جنگنده امریکایی نسبت به هواپیمای مسافربری شرکت ماهان، آخرین وضع پرونده «روح‌الله زم»، دستگیری دو تبعه سوئدی به جرم قاچاق مواد مخدر، توضیح درباره پرونده «مهدی هاشمی» و توضیح درباره اعتراض کارگران هفت تپه بخشی از مواردی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را اعلام کرد.

دستگیری 51 دلال ارزی

مبارزه با اخلالگران نظام ارزی یکی از برنامه‌هایی است که منجر به تشکیل پلیس امنیت اقتصادی در کشور شد. سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا هفته‌ای که سپری شد از دستگیری 51 اخلالگر ارزی و کشف بیش از یک میلیون و 300 هزار انواع ارز خبر داد و گفت: امنیت اقتصادی مردم خط قرمز این پلیس بوده و پلیس با برهم‌زنندگان امنیت اقتصادی به شدت برخورد قانونی می‌کند.

اعلام استان‌های در صدر ازدواج و طلاق

هفته‌ای که سپری شد، هفته ازدواج بود و طبق آمار ثبت احوال کشور در سال ۱۳۹۸ در کل کشور ۵۳۰ هزارو ۲۲۵ ازدواج و ۱۷۴ هزارو ۸۳۱ طلاق به ثبت رسیده است. بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، از مجموع ۵۳۰ هزارو ۲۲۵ ازدواج ثبت شده سال ۱۳۹۸ در کشور بیشترین ازدواج به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۶۸ هزارو ۵۹۲، خراسان رضوی با ۴۷ هزارو ۳۷۹ و خوزستان با ۳۷ هزارو ۵۹۴ مورد است؛ از مجموع ازدواج‌های ثبت شده استان تهران ۶۷ هزارو ۲۴۸ ازدواج در بخش شهری و یک هزارو ۳۴۴ ازواج در بخش روستایی بوده است. در استان خراسان رضوی نیز ۴۲ هزارو ۸۴۹ ازواج در بخش شهری و ۴ هزارو ۵۳۰ ازدواج در بخش روستایی بوده است. در استان خوزستان هم ۳۴ هزارو ۴۷۵ ازدواج در بخش شهری و ۳ هزارو ۱۱۹ ازدواج در بخش روستایی به ثبت رسیده است. بیشترین طلاق ثبت شده در کشور نیز به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۳۱ هزارو ۷۳۳ مورد طلاق، خراسان رضوی ۱۸ هزارو ۳۸۰ طلاق و فارس با ۱۰ هزارو ۹۳ طلاق بوده است؛ از مجموع طلاق های ثبت شده استان تهران ۳۱ هزارو ۲۹۸ مورد طلاق در بخش شهری و ۴۳۵ طلاق در بخش روستایی رخ داده است. در استان خراسان رضوی نیز ۱۷ هزارو ۳۵۶ مورد طلاق در بخش شهری و یک هزارو ۲۴ مورد طلاق در بخش روستایی بوده است. در استان فارس نیز ۹ هزارو ۴۰ مورد طلاق در بخش شهری و یک هزارو ۳ مورد طلاق در بخش روستایی به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار