بهمنی به پانا خبر داد

چگونگی تدوین مبحث مهارت‌آموزی در کتب درسی و بسته‌های یادگیری

طبق پیش بینی برنامه درسی تا پایان سال تدوین می‎‌شود/کتاب‌های درسی و بسته‌های تربیت یادگیری را به‌روزرسانی و باز طراحی می‌کنیم

تهران (پانا) - سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش درباره توجه به بحث مهارت‌آموزی در کتاب‌های درسی و تدوین این موضوع در بسته‌های یادگیری توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۱۰۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی تدوین مبحث مهارت‌آموزی در کتب درسی و بسته‌های یادگیری

افشار بهمنی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که در تالیف کتب درسی به چه میزان به آموزش‌های مهارتی پرداخته شده است گفت: «برای اینکه هدف برنامه ششم توسعه مبنی بر هدایت 50 درصدی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش محقق شود لازم است در آموزش عمومی توجه ویژه‌ای به این آموزش‌ها داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «در بخش آموزش عمومی اکنون چند برنامه را در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دنبال می‌کنیم؛ قبل از اینکه به کتاب درسی بپردازیم در برنامه درسی که پیش بینی کردیم تا پایان سال آن را تدوین کنیم، رویکرد تلفیقی را دنبال خواهیم کرد.»

بهمنی افزود: «با توجه به اینکه رسالت اصلی حوزه تربیت و یادگیری، کار و فناوری در قالب 4 قلمرو شایستگی فنی، غیرفنی، فناوری و یادگیری مادام العمر دنبال می‌شود از طریق آن حوزه یادگیری اهدافی را به صورت تلفیقی در سایر حوزه‌های یادگیری در نظر می‌گیریم.»

سرپرست دفتر تالیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اضافه کرد: «این موضوع را در سال ۹۹ در کتب درسی تبیین و به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام خواهیم کرد سپس بعد از به روز رسانی برنامه‌های درسی به صورت تلفیقی، مهارت‌آموزی را در سایر حوزه‌ها تدارک می‌بینیم کتاب‌های درسی و بسته‌های تربیت یادگیری را به‌روزرسانی و باز طراحی می‌کنیم.»

وی گفت: «کتاب‌ها متناسب با این برنامه‌ها بازیابی می‌شوند به عنوان مثال در پایه اول ابتدایی به صورت تلفیقی در ادبیات فارسی مباحث مهارت‌آموزی ارائه و اشعار و محتواهای کار همراه با مهارت ارائه می‌شود همچنین کتاب کار و فناوری و آموزش یک مهارت را بازیابی می‌کنیم که یکی از طرح‌های تحولی وزیر آموزش و پرورش در دوره اول متوسطه است.»

بهمنی اشاره کرد که در بخش آموزش یک مهارت هدفمان این است که در کنار مهارت‌هایی که در درس کار و فناوری از قبل پیش بینی شده بود یک مهارت را مطابق با آن مواردی که در راهکارهای سند تحول بنیادین اشاره شده است آموزش دهیم که وقتی دانش‌آموز در پایه نهم وارد دوره دوم متوسطه می‌شود حداقل یک مهارت را به صورت عمیق فرا گرفته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار