گزارش پانا از وضعیت بازار مسکن؛

رکود خرید و فروش در برابر رونق بازار اجاره در معاملات مسکن

خبرگزاری پانا: تابستان امسال شرایطی متفاوت از سال های گذشته داشته و رکود خرید و فروش که از ابتدای سال آغاز شده همچنان ادامه دارد این در حالی است که کارشناسان این بخش ادامه رکود را پیش بینی می کنند.

کد مطلب: ۱۱۰۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، آمار معاملات خرید و فروش و اجاره از ابتدای سال جاری نشان می دهد معاملات خرید و فروش کاهش یافته و میزان معاملات اجاره افزایش داشته است که بخش از آن به دلیل گرایش نقدینگی به سمت بازارهای دیگراست.
ایرج رهبر رییس انجمن انبوه سازان درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در این خصوص، گفت: روند ساخت و ساز کشور تا پایان سال با همین شیوه کنونی ادامه می یابد و رکود خرید و فروش تا دو ماه آینده با تعیین نهایی کابینه یازدهم مسیری دیگر را طی می کند.

وی تصریح کرد: ساخت وسازها کاهش نیافته اما خرید و فروش ها به دلیل تردید خریداران به شدت در رکود به سر می برد.

رهبر عنوان کرد: پروانه های ساختی که از گذشته اخذ شده در حال انجام است و کاهشی در تولید وجود ندارد.

رییس انجمن انبوه سازان خاطرنشان کرد: رکود خرید و فروش مسکن تا دو ماه آینده از وضعیت کنونی خارج می شود.

وی افزود: تردید خریداران و دارندگان نقدینگی موجب شده است تا رکود عمیقی بر بازار مسکن حاکم شود که تا دو ماه آینده از شرایط کنونی خارج می شود.

رهبر با بیان اینکه هیچ کنترلی بر قیمت زمین وجود ندارد، تصریح کرد: قیمت هر متر مربع زمین به میزان 4 دهم بر قیمت هر متر مربع آپارتمان تاثیر دارد و در این شرایط قیمت زمین به صورت منطقی و ارزش واقعی آن محاسبه نمی شود.

از ابتدای سال تا اواخر تیرماه بیش از 624 هزار معامله در بخش مسکن انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 81 هزار مورد افزایش یافته است که نیمی از این افزایش در بخش اجاره خانه بوده است.


مسکن تا 5 ماه آینده از رکود خارج می‌شود

امیر حسین شریعتی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که بازار مسکن چند ماه دیگر از شرایط رکود کنونی خارج می شود، تصریح کرد: شرایط سه ماه نخست دولت یازدهم در تکلیف بازار مسکن تعیین کننده است، اما رکود بازار مسکن را حداکثر تا 5 ماه پس از انتقال دولت بر آورد می‌شود.

وی اظهار کرد: تکنیکال بازار نشان می دهد در بهمن ماه شاهد افزایش قیمت بازار مسکن بوده ایم و در چند ماه ابتدایی سال بازار افت وخیز چندانی ندارد و اگر سیاست های دولت جدید با بازار همسو شود شاهد رونق جدید بازار مسکن خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری پانا ، کل قراردهای منعقد شده در بخش مسکن از ابتدای امسال تا 24 تیرماه 624 هزار و 842 مورد بوده که 81 هزار و 221 قرارداد بیشتر از قرارداهای منعقد شده مدت مشابه سال گذشته است.

از قراردادهای امضا شده ابتدای سال تا هفته پایانی تیرماه حدود 290 هزار قرارداد مربوط به خرید و فروش‌ خانه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 53 هزار مورد کاهش یافته است.

همچنین بیش از 202 هزار قرارداد از معاملات امسال در زمینه اجاره‌ بوده است که بیش از 40 هزار مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

براساس این گزارش، قراردادهای اجاره سه هفته تیرماه نسبت به قراردادهای اجاره خرداد ماه با کاهش 3000 موردی همراه بوده است.

در حالی که همواره گفته می‌شود تابستان فصل جابه‌حایی است و انتظار می‌رفت تیرماه شاهد افزایش معاملات مسکن باشیم، اردیبهشت‌ رکوردار ثبت معاملات مسکن از ابتدای سال بوده است.

در زمینه اجاره نیز اردیبهشت و پس از آن خرداد بیشترین قرارداد را به ثبت رسانده‌اند و تیر و فروردین به ترتیب سومین و چهارمین رتبه عقد قراردادهای اجاره مسکن را داشته‌اند.


گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار