رئیس جمعیت هلال‌احمرخبر داد:

منطقه‌بندی کشور در قالب ۹ قطب عملیاتی امداد و نجات در طرح‌ آمایش سرزمین

تهران ( پانا) - رئیس جمعیت هلال احمر از منطقه بندی کشور در قالب ۹ قطب عملیاتی امداد و نجات به انضمام استان تهران که در حمایت عملیاتی ۲۱ استان  کشور بر اساس آخرین ابلاغیه وزارت کشور قرار گرفته، خبر داد.  

کد مطلب: ۱۰۹۹۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
منطقه‌بندی کشور در قالب ۹ قطب عملیاتی امداد و نجات در طرح‌ آمایش سرزمین

به گزارش ایرنا، کریم همتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای بهره‌مندی جمعیت هلال‌احمر از طرح‌های آمایش سرزمین در حوزه امداد و نجات دارید، این مطلب را عنوان و اظهار داشت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در طرح آمایش سرزمینی و با رویکرد ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای تمام مأموریت‌های خود در پهنه کشور نسبت به حوادث طبیعی و انسان ساخت در سطح کشور سعی به برنامه ریزی هدفمند در توزیع امکانات و تجهیزات کرده است.

وی توضیح داد: با توجه به گستردگی و پراکندگی حوادث و سوانح در پهنه ایران و بر اساس شاخص هایی نظیر جمعیت، وسعت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ضریب خطر پذیری، حوادث و سوانح به وقوع پیوسته و احتمالی، کشور به ۹ منطقه عملیاتی تقسیم شده و نسبت به ظرفیت سازی منابع و تجهیزات امدادی از جمله اقلام ۱۶ گانه امدادی مطابق با آئین‌نامه امداد و نجات، تجهیزات لجستیکی و پشتیبانی و نیرو های عملیاتی متخصص و کار آمد تلاش شده، سرعت امداد رسانی در حوادث و سوانح افزایش یافته و از ظرفیت های موجود در این مناطق استفاده بهینه شود.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: این طرح ناظر بر اقدامات لجستیکی و هدایت عملیات امداد و نجات مشتمل بر تمامی فرآیندهای جستجو و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری و حمایت های روانی و اجتماعی پس از حادثه بوده و این اقدامات را دنبال می کند.

همتی ادامه داد: در طرح آمایش سرزمینی حوزه امداد و نجات جغرافیای استان، تقسیمات کشوری، آب و هوا، مخاطرات استان، حوادث جاده ای، زلزله و سیل از فاکتورهای مهمی است که مد نظر ما قرار گرفته است.

وی افزود: در خصوص پایگاه های جاده ای و انبارهای امدادی نیز حادثه خیزی محور، تعداد حوادث در محورها، نوع محور مواصلاتی، فاصله نزدیکترین پایگاه به محل پیشنهادی، فاصله نزدیکترین مراکز به پایگاه، مخاطرات محیطی و میزان تردد در محور در دستور کار طرح آمایش سرزمینی حوزه امداد و نجات قرار گرفته است.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: براساس ابلاغیه جدید وزیر کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور مبنی بر اقدام به تعیین هر یک از استانها به عنوان استان پیشتاز و معین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در زمان وقوع زلزله احتمالی، برنامه ریزی لازم و پیش بینی های مورد نیاز در مواجهه در زمان وقوع زمین لرزه برای هریک از استانهای معین براساس دستورالعمل ها در حال اجرا می باشد.

وی گفت: فراهم کردن و به روز رسانی تجهیزات تخصصی عملیات تیم های امداد و نجات و رفع کسورات تجهیزاتی و نیروی انسانی در راستای ارائه خدمات امدادو نجات برابر شرح وظایف سازمانی رویکرد و نگاه جدید جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات، مبتنی بر طرح آمایش سرزمین می‌باشد.

همتی اعلام کرد: بر این اساس سازمان امداد و نجات این جمعیت ضمن برنامه ریزی درحوزه های پشتیبانی و لجستیک برابر چشم انداز یادشده ضروری می داند تا نسبت به بروز رسانی تجهیزات تخصصی در حوزه های امداد و نجات اقدام کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار