علی پهلوان: تولید موسیقی ماندگار فرمول خاصی ندارد

تهران (پانا) - خواننده موسیقی پاپ معتقد است اگر برای ماندگاری آثار فرمول خاصی وجود داشت، پیش از این خواننده‌های بسیاری برای دستیابی به آن تلاش کرده بودند.

کد مطلب: ۱۰۹۵۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
علی پهلوان: تولید موسیقی ماندگار فرمول خاصی ندارد

علی پهلوان فعالیت حرفه‌ای خود در موسیقی را سال هفتاد و هشت خورشیدی با بنیان نهادن گروه آریان آغاز کرد. حاصل کار او و سایر اعضاء گروه آریان پنج آلبوم، فروش رسمی بیش از پنج میلیون نسخه از این آثار و بیش از چهارصد اجرای زنده در کشورهای مختلف جهان است. او ترانه‌هایی برای سایر خوانندگان ایرانی نیز ساخته‌است.
علی پهلوان در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که رازهای موفقیت و ماندگاری موسیقی چه عواملی هستند گفت: «نمی‌توانم فرمول خاصی را برای ماندگاری یک اثر ارائه کنم. شاید برای موفق شدن یک اثر در زمان خاص بتوان فرمولی داشت ولی اگر برای ماندگاری چنین چیزی وجود داشت تا به حال برای دستیابی به آن از سوی خواننده‌های بسیاری تلاش‌های فراوانی شده بود.»
وی ادامه داد: «خوانندگان بسیاری تلاش کردند آهنگشان را ماندگار بنامند اما کسی نمی‌تواند با اطمینان این حرف را بزند. بد نیست کسی پژوهش یا تحقیق علمی و آماری درباره این موضوع کند تا نقاط مشترک بین آثار ماندگار پاپ مشخص شود و بتوان بر آن اساس چیزی گفت.»
پهلوان با بیان اینکه ماندگاری چیزی نیست که زمان انتشار یک آهنگ آن را حدس زد عنوان کرد: «یادم هست مصاحبه‌ای با یک خبرنگار داشتم که اصرار داشت آثار گروه آریان فقط موفقیت مقطعی دارند و هیچ وقت ماندگار نمی‌شوند. دلیلش را که سوال کردم گفت برای این که درد جامعه را بیان نمی‌کنند، در پاسخ گفتم بیان درد جامعه چه دلیلی برای ماندگاری یک اثر است؟ مگر«جان مریم» آقای محمد نوری یا «گل گلدون من» خانم سیمین غانم درد جامعه را مطرح می‌کردند؟ اما همۀ این آثار ماندگار شدند.»
وی افزود: «این مردم هستند که آثار را نسل به نسل منتقل می‌کنند. اگر دقت کنیم از لحاظ ساختاری این آهنگ‌ها ممکن است به هم شبیه نباشند. همان اندازه که آهنگ «مرا ببوس» آقای گل نراقی نسل به نسل منتقل شده، «باباکرم» هم منتقل شده است. مگر این که بخواهیم تعریف دیگری از ماندگاری داشته باشیم. ولی آهنگی که نسل به نسل منتقل شده، ماندگار است.»
این خواننده درباره ماندگاری آهنگ‌های گروه آریان گفت: «خوشحالم که این اتفاق برای آهنگ‌های «پرواز» یا «گل آفتابگردان» گروه آریان هم افتاده است و بعد از گذشت بیست سال کسانی که در زمان انتشار این آهنگ هنوز به دنیا نیامده بودند هم آن‌ها را می‌شناسند و می‌خوانند، موضوع پیچیده‌ای است که ‌باز هم این اتفاق خوب در دنیا شکل می‌گیرد و آثار ماندگار ساخته می‌شود.»
پهلوان با اشاره به اینکه خاطره انگیز بودن بعضی از آهنگ‌های قدیمی تصریح کرد: «این مسئله که همه فکر می‌کنند قدیم بهتر بوده یک مسئلۀ همگانی است و همه جای دنیا هم هست حتی وودی آلن در مورد این موضوع یک فیلم دارد. همیشه با بالا رفتن سن و سال بخشی از آثار موسیقی زمان جوانی برای ما خاطره انگیز می‌شود.»
وی ادامه داد: «خیلی وقت‌ها احساس می‌کنیم که آثار جدید جای قدیمی‌ها را برای ما نمی‌گیرد و بعد در مورد آن کارها موضع‌گیری می‌کنیم. این یک بحث تاریخی است و حتی پدران ما در مورد موسیقی نسل قبل از خودشان می‌گویند به‌به آن‌ها خیلی بهتر بودند. نمی‌توانیم بگوییم چه آثاری از این نسل ماندگار می‌شوند ولی مطمئن باشید برای یک سری آثار این اتفاق می‌افتد.»
این خواننده قدیمی در پاسخ به این سوال که آثار امروز چه نقاط ضعف یا قدرتی نسبت به گذشته دارند گفت: «آثار خوب و بد در همۀ دوره‌ها بوده و هست. این که چه اثری خوب و چه اثری بد است، خودش جای بحث دارد زیرا بعضی‌ها اثری را که باب میلشان نیست را اثر بدی می‌دانند. یعنی از سمت خودشان به موضوع نگاه می‌کنند. در حالی که ممکن است آن اثر در جمع دیگری محبوب باشد. بحث ضعف و قوت را، بحث فنی نمی‌دانند که به نظر من این اشتباه است. اگر بخواهیم از لحاظ فنی نگاه بکنیم می‌توانیم بگوییم یک اثر ضعیف یا قوی یا دارای ایراد است.»
وی همچنین درباره ظهور استودیوهای خانگی و نرم افزارهای تنظیم موسیقی تاکید کرد: «با ظهور استودیو‌های خانگی و نرم‌افزار‌های ضبط و تنظیم موسیقی این فرصت پیش آمده که عده‌ای بتوانند در منزل موسیقی بسازند و منتشر کنند در نتیجه با حجم زیادی از آثار موسیقی روبرو هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار