علیرضا سلیمی*

به خاطر من، تو و ما، ماسک بزن هموطن

سال‌ها بعد که دوران هراس از کرونا ویروس پایان یافته باشد و بیماری‌های ناشی از این خانواده ویروسی بیماری‌های معمول غیرترسناکی باشد مثل خیلی از بیماری‌های دیگر، این روزها و ماه‌های اخیر را احتمالاً با ماسک و الکل به‌خاطر خواهیم آورد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

با چهره‌هایی پوشیده شده در ماسک و دست‌هایی که به‌خاطر کثرت شست‌و‌شو با مواد ضدعفونی‌کننده و آب و صابون خشک و چه بسا زخم شده‌اند. و البته با چهره‌های خط افتاده از ماسک و دست‌های زخم شده پزشکان و پرستاران و سایر اعضای کادر درمان که شجاعانه و با فداکاری روزها و ماه‌ها جان برکف در صف دفاع از سلامت مردم این سامان ایستادند و پا پس نگذاشتند و متأسفانه شهدای بسیاری را هم در این راه تقدیم آرمان سلامت مردم ایران کردند.
زدن ماسک بر صورت و تنفس با آن اصلاً ساده نیست، شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها نیز، زدن شیلد صورت، داستان دارد و شست‌و‌شوی دقیق و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل خرید شده و.... که بماند، اما این‌ها کلید زنده ماندن ما هستند، کلید پیروز شدن بر این ویروس ناگهان عاجل شده عجالتاً ترسناک، کلید رساندن ما به همان آینده‌ای که قرار است به کروناویروس‌ها بخندیم نه اینکه بترسیم! اما حالا و در این لحظه باید اذعان کرد که در خصوص بیماری کووید19 و ویروس کرونایی که منشأ همه‌گیری جهانی شد ما نکات بسیاری می‌دانیم و البته بسیاری چیزها را هنوز نمی‌دانیم.

با ‌وجود بسیج جهانی دانشمندان و پژوهشگران سرتاسر جهان برای مقابله با این بیماری، هنوز نکات بسیاری هستند که درنیافته‌ایم و سؤالات بی‌پاسخ فراوانی داریم، اما مهم‌ترین نکته‌ای که می‌دانیم و کلیدی‌ترین ابزار مقابله‌ای ما تا این لحظه این است که زنجیره انتقال بیماری بیش از هر چیز بواسطه کاهش تماس فرد به فرد و فرد با ویروس شکسته می‌شود. معنای این حکم ساده است: هرچه افراد کمتر با هم تماس داشته باشند، هرچه در زمان تماس فاصله آنها بیشتر باشد و هر چه افراد بیشتری ماسک بر صورت داشته باشند و شست‌و‌شوی بهداشتی دست‌ها را بیشتر رعایت کنند، تعداد بیماران و تعداد بستری‌ها و تعداد موارد احتمالی فوت کاهش خواهد یافت. اگرچه از روزهای آغازین همه‌گیری تاکنون پیشنهادات پژوهشگران و محققان در باب لزوم یا عدم لزوم ماسک زدن جمعیت عمومی تغییر کرده است، اما حالا هم شواهد علمی و هم یافته‌های کشورهای مختلف و موارد تجربی آشکار کرده است که ماسک زدن می‌تواند مانع انتقال بیماری در موارد متعددی شود.
تنها سه روز پیش دانشمندان امریکایی اعلام کردند که اگر 95 درصد مردم کشور در فضای عمومی و اجتماعات ماسک مناسب بر صورت داشته باشند در طی شش ماه آینده از حدود سی هزار مرگ جلوگیری خواهد شد. دقت کنید: سی هزار مرگ! تنها دو روز پیش بود که دکتر کریستوفر مورای از انستیتوی ملی مراقبت سلامتی امریکا

گفت: «افرادی که مجبور هستند از خانه خارج شوند با زدن ماسک احتمال انتقال کووید 19 را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهند.»
آنتونی فائوسی که از او به‌عنوان بزرگترین متخصص بیماری‌های عفونی جهان نام می‌برند هم گفته است: «همه‌گیری کرونا نه تمام شده و نه به درجه‌ای رسیده که بگوییم نگران‌کننده نیست، برای کنترل این بیماری تنها دو راه داریم، راه اول: از خانه خارج نشوید. راه دوم: در صورت اجبار به خارج شدن حتماً ماسک بزنید.» نکته دقیقاً همین جا است، همه‌گیری کرونا اصلاً پایان نیافته است، ویروس هم ضعیف نشده است، باید به همان شدت قبل مراقب باشیم.
برای سلامت ماندن خودمان و عزیزانمان و برای حفظ سلامتی و حفظ جان کلیه پزشکان و اهالی کادر درمان ایران که ماه‌هاست ایثارگرانه و شجاعانه به مراقبت و درمان از خیل بیماران مشغول هستند، اگر می‌توانید در خانه بمانید و اگر در اجتماعی حضور می‌یابید از اجتماعات دوری کنید و فاصله ایمن را رعایت کنید و حتماً ماسک مناسب به‌صورت بزنید و شست‌و‌شوی بهداشتی دست‌ها و سایر نکات بهداشتی را با جدیت مدنظر داشته باشید.

*معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و ریاست انجمن متخصصان بیهوشی ایران‌

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار