مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از مرگ «قاضی منصوری» تا لغو «حج 99»

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ایران، مرگ «غلامرضا منصوری» در کشور رومانی، دستگیری فروشنده نوزادان در پایتخت، لغو حج تمتع در سال ۹۹، مرگ کوهنورد فداکارِ زاگرس و مجازی شدن ترم آینده دانشگاه‌ها گزیده‌ای است از اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۰۹۲۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
از مرگ «قاضی منصوری» تا لغو «حج 99»

در اولین هفته از تیر ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر در کشور به بیماری کووید19 مبتلا شده‌اند و ۹ هزار و ۹۹۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال تاکنون ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. علاوه بر این تا کنون یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۲۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

پیک اول کرونا تمام نشده است

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود ایران وارد پیک دوم کرونا شده است، سعید نمکی، وزیر بهداشت با حضور در اولین جلسه کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم با رد این موضوع تاکید کرده است که ایران به موج دوم کرونا وارد نشده است و طبق توضیحات نمکی همچنان در پیک اول کرونا هستیم. بر اساس گفته‌های وزیر بهداشت، استان‌های با وضعیت قرمز هم در همان موج اول هستند و وارد موج دوم نشده‌اند.

ترم آینده دانشگاه‌ها «مجازی» شد

پس از اینکه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد که بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از نیمه شهریورماه خواهد بود. علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد ترم تحصیلی آینده به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها به معنی این نیست همه دانشگاه‌ها از این تاریخ فعالیت خود را آغاز کنند بلکه نوعی مجوز آغاز فعالیت آموزشی این مراکز است. او تاکید کرد: بازگشایی‌ دانشگاه‌ها به این معنی نیست که همه دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور مانند ایام قبل کرونا ترم را شروع کنند، بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند بنابراین ممکن است برخی دانشگاه‌ها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند. بنا به گفته معاون وزیر علوم، در نیمسال جدید، آموزش‌های الکترونیکی استمرار خواهد داشت و فقط در برخی رشته‌های تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم.

لغو حج ۹۹

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در همه کشورها، بسیاری از مناسبات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی در دنیا لغو شد. برگزاری حج از سوی کشور عربستان نیز یکی از موضوعاتی بود که باید کشور عربستان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کرد. در هفته‌ای که سپری شد، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت با صدور بیانیه مشترکی با اشاره به اعلام وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر برگزاری مناسک حج امسال به صورت محدود و داخلی برای آن کشور، اعلام داشتند حج تمتع امسال برگزار نخواهد شد و زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد.

مرگ «‎قاضی منصوری»

در جریان بررسی پرونده «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه، نام «غلامرضا منصوری» به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد. او متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری بود و قرار بود با رایزنی‌هایی که از سوی پلیس اینترپل برقرار شده بود پس از بازداشت به ایران بازگردانده شود اما در هفته‌ای که گذشت جسد غلامرضا منصوری بیرون هتلی در کشور رومانی پیدا شد. پس از این اتفاق سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در خصوص پرونده غلامرضا منصوری گفت: پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به پلیس اینترپل رومانی ضمن درخواست جسد متوفی، از این پلیس تقاضا کرد تا اطلاعات تکمیلی در خصوص وقوع این حادثه را ارائه دهند. البته دادستانی بخارست نتیجه نهایی کالبدشکافی غلامرضا منصوری را اعلام کرد که بر اساس آن مرگ او با خشونت و شتابزدگی بوده است. در عین حال دادستان کل کشور با دستور به مقامات مربوطه در وزارت کشور خواستار پیگیری مرگ «غلامرضا منصوری» شد.

پنجمین جلسه دادگاه «اکبر طبری»

در هفته‌ای که سپری شد، پنجمین جلسه دادگاه «اکبر طبری» و متهمان دیگر این پرونده، به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه وکیل متهم طبری در خصوص اتهامات موکل خود دفاعیاتی را ارائه کرد.

دستگیری فروشنده نوزادان در پایتخت

خرید و فروش نوزادان یکی از چالش‌هایی است که همواره در کشور مطرح بوده و مسئولان برخورد با این موضوع را به طور جدی دنبال کرده‌اند اما این بار فروش نوزادان در فضای مجازی مطرح شده است که پس از انتشار این اخبار موضوع در دستور کار پلیس پایتخت قرار گرفت و آنطور که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ مطرح کرد عامل فروش نوزادان در فضای مجازی دستگیر شد. به گفته او، سه تن در جریان این پرونده دستگیر شدند و هر نوزاد بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

ماجرای یک ملک حاشیه‌ساز در جماران

در هفته‌ای که سپری شد، اخبار ساخت یک ساختمان در منطقه جماران حاشیه‌ساز شد. ابتدا، برخی کاربران در فضای مجازی مالک آن را حسن روحانی رئیس جمهوری معرفی کردند اما روابط عمومی ریاست جمهوری در واکنش به این ماجرا نهاد ریاست جمهوری را مالک آن دانست و حسن روحانی را از تخلفات منسوب به آن مبرا برشمرد. طبق توضیح نهاد ریاست جمهوری، ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود. رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، به همین جهت ساخت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به ساخت و ساز ملکی در نهاد ریاست جمهوری در محله جماران گفت: اگر با تمام پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ همانند نهاد ریاست جمهوری برخورد شود در شهر تخلفی نخواهیم داشت. او همچنین تاکید کرد که شهرداری می توانست در این رابطه بهتر عمل کند و عجله در تخریب باعث ایجاد سوء تفاهماتی شد. این ملک شخصی نبوده و به نهاد ریاست جمهوری تعلق داشت و قرار بود به دفتر نهاد ریاست جمهوری تبدیل شود، سالها پیشتر وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور بود تا زمانی که آپارتمانشان ساخته شود، در آن سکونت داشت؛ به نظر من در این رابطه به روحانی ظلم شد.

مرگ کوهنورد فداکارِ زاگرس

«البرز زارعی» از کوهنوردان زاگرس بود که در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های حفاظت شده منطقه خائیز به عنوان نیروی داوطلب برای مهار آتش‌سوزی به این منطقه رفته بود اما در دوازدهم خرداد هنگام خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدید شد. او به دلیل آسیب‌های وارد شده در اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران جان خود را در هفته‌ای که سپری شد از دست داد.

کشف یک مخدر جدید در ایران

همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر، مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در چهارمین مرحله از طرح ظفر (طرح دستگیری خُرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در شهر تهران) موفق به کشف یک نوع ماده مخدر نوپدید (قارچ سمی مخدر) شدند که بسیار گران‌قیمت و کمیاب و در عین بسیار مخرب است. بسیاری از قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، با جذب نوجوانان و جوانان و به بهانه ایجاد تمرکز ذهنی در ایام امتحانات، مخاطب خود را جذب می‌کنند و ماده‌ مخدر مربوطه را به فروش می‌رسانند.

مهار ریزگردهای نمکی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 4 کانون جدی تولید گرد و غبار شناسایی شده است و برای مهار این کانون‌ها طی 3 سال گذشته اقداماتی به منظور جلوگیری از گسترش این کانون‌ها صورت گرفت. این اظهارات مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه است. بنا به گفته او، میزان قابل توجهی از گرد و غبار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مهار شده و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بخش زیادی از کانون‌‌های ریز گرد‌های نمکی و گرد و غبار در این دریاچه ارومیه به تثبت رسیده است. او همچنین با بیان اینکه امسال با بهره‌برداری پروژه‌های انتقال آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه بیش از 700 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، گفت که انتظار می‌رود با رهاسازی آب سدها و بارش‌های جوی ریزگرد‌های دریاچه ارومیه به طور کامل مهار شود.

تدوین لایحه‌ «مجازات پدر در صورت قتل عمد فرزند»

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اخیرا پس از 10 سال معطلی، پس از تصویب در مجلس از سوی شورای نگهبان به تایید نهایی رسید. البته در قانون حمایت از کودکان فقط موردی که با مشکل مواجه است، استثناء والدین در مجازات است که آن هم علت فقهی دارد و تنها برای پدر و جد پدری قائل شده است که بنا به گفته اشرف گرامی‌زادگان، مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در این راستا لایحه‌ای تدوین شده است که بتوان والدینی که به قصد عمد اقدام به این کار کردند به اشد مجازات برسند. به گفته او، لایحه‌ای از سوی معاونت زنان تدوین شده است که بتوانیم والدینی که به قصد عمد اقدام به این کار کردند به اشد مجازات برسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار