رئیس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد؛

لزوم تقویت زیرساخت‌های نظام آموزش دانشگاهی کشور با استمرار کرونا

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، بر تقویت زیرساخت‌های نظام آموزش دانشگاهی کشور با استمرار کرونا تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تقویت زیرساخت‌های نظام آموزش دانشگاهی کشور با استمرار کرونا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، سی و ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی، فرهنگی چالش کرونا و زندگی مومنانه، در خصوص کرونا، لایه‌های آن و تاثیر پساکرونایی در راستای تحولات آموزشی از سوی پژوهشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم، با حضور حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست خنیفر، دانش و موقعیت هر فرد را بدهی آن فرد نسبت به جامعه دانست و گفت: «برای تماشای آینده جامعه باید به دیدن مراکز علمی و آموزشی و نمادهای تعلیم و تربیت رفت.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان، از تجربه کوچ مجازی در نظام آموزشی در ۵ ماه اخیر سخن گفت و افزود: «عصر دو فضایی را چشیدیم، آموزش‌های شناور را باور کردیم و عصر خوشه‌ای به اطلاعات را از سر گذرانده‌ایم. بشر امروز وارد دورانی شد که آن را تجربه نکرده است.»

وی، عصر کرونا را شامل 5 مرحله پدیدایی، اپیدمی، هیجانی، التقاط کرونا و آنفولانزا و دوره ابهام برشمرد و ادامه داد: «با توجه به سخنان عنوان شده شاید در پاییز امسال، کلاس‌ها را تجربه نکنیم و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه یابد.»

خنیفر، با مهم دانستن آموزش در عصر حاضر بر تقویت بیش از پیش سرورها، نحوه آموزش، روش تربیت، نقش استاد و معلم، فراگیری، محتوا و ارزیابی را الزامی خواند.

وی، ورود معلم از در بسته کلاس به تلویزیون و فضای جهانی شبکه‌های اجتماعی را انعطاف و فرصت آفرینی مناسب در این دوران اعلام کرد و افزود: «اکنون، فضای مجازی به عنوان یک بدیل نه رقیب، مطرح است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان، عنوان کرد: «در این دوران با ورود دنیای مجازی در حوزه آموزش عمومی، زمان مدرسه از ۶ تا ۸ ساعت به ۲۴ ساعت رسیده است. با راه‌اندازی شبکه دانش آموزی شاد به عنوان نخستین تجربه آموزش و پرورش ۱۴ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش این شبکه قرار گرفته‌اند.»

خنیفر، کرونا را یک ویروس عادل دانست که تفاوتی میان نظام آموزشی، ثروت، فقر و مرز قائل نیست.

وی، بیان کرد: «تنها یک خطر بزرگ حس می‌شود که در دوران پسا کرونا با غفلت از آموزش‌های مدرسه‌ای و تربیت همسالان و تربیت اجتماعی و تجربه زیسته به سمت آموزش مجازی درون منزلی حرکت کنیم.»

وی، ابتکار و خلاقیت در استادان و دانشجو معلمان را در دوران کنونی رو به رشد دانست و افزود: «علی رقم تمام چالش‌ها، سرعت عمل نظام تعلیم و تربیت ما در مدرسه و دانشگاه بسیار زیاد است و این موضوع یک نقطه افتخار برای نظام تعلیم و تربیت کشور به شمار می‌رود.»

خنیفر، با تاکید بر این که همه اتفاقاتی که در حوزه آموزش رخ می‌دهد برای متلاشی نشدن مدرسه است اظهار کرد: «جنس مدارس پس از کرونا به شکل ترکیبی خواهد بود و تدریس فروشی و خرده فروشی نیز رونق خواهد یافت.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به ورود به دنیای فرا خطی و نسل دو فضایی، عبور از فضیلت خالی مدرک و عصر فضیلت مهارت و توان یادگیری در هر مکان را از ویژگی‌های عصر حاضر برشمرد و ادامه داد: «امروز دانشگاهی موفق است که متون خودیار و خودآموز تولید کند. بنابراین عصر حاضر، دوران گزیده‌گویی و دسترسی خوشه‌ای به اطلاعات و مدارس و دانشگاه‌های فرامکان و فرا زمان است.»

وی، آموزش حضوری را بهترین نوع آموزش معرفی و اشاره کرد: «امروزه شاهد چند نوع آموزش هستیم.»

خنیفر، آموزش مبتنی بر وب، صوت و انیمیشن و فناوری چند رسانه‌ای، کلاس‌های رسانه‌ای ناهمزمان، کلاس مجازی بر خط، تعامل آنی، آموزش فعالانه فراگیر و تعامل استاد و درس، متناسب بودن یادگیری با سطح علمی دانشجویان را از جمله مباحث مهم آموزشی اعلام کرد.

خنیفر، با تاکید بر اهمیت تقویت حس حضور در دانش آموز و دانشجو گفت: «باید با ایجاد آمادگی در دانش آموز و دانشجو وی را به کلاس درس بازگرداند. این شیوه همان سینرژیک، تزاید یا جمع افزایی است که بر تکلیف گرایی تاکید دارد.»

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، افزود: «با این که آموزش‌های از راه دور جذاب است باید گفت که این شیوه، دانش محض را منتقل می‌کند و تاثیر تربیتی را کاهش می دهد. چرا که در آموزش اگر ارتباط یک باره به ارتباطی غیر رودررو تبدیل شود با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد تا کم ترین آسیب را تجربه کنیم.»

خنیفر با اشاره به متفاوت بودن مدل های آموزشی در دنیا اظهار کرد: «کشور ما ایران، با به کارگیری مدل جبران، شبکه دانش‌آموزی را راه‌اندازی کرده است.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان، آموزش‌ دانشجو معلم در این دانشگاه را خاص دانست و افزود: «استان‌های کشور با خلاقیت و ابتکار و همچنین بهره مندی از شبکه‌های محلی و استانی نسبت به آموزش دانشجو معلمان اقدام می‌کنند.»

خنیفر، با تاکید بر اتخاذ نگاه ۱۰۰ ساله به برنامه‌ها عنوان کرد: «ما باید با آینده پژوهی حرکتی مطلوب در مسیر پیش رو داشته باشیم.»

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با متنوع خواندن منابع یادگیری در کشور افزود: «پیشران‌های مختلف در آموزش عالی نقشی مهم در راستای توسعه کشور و سیستم آموزشی ما دارا هستند.»

وی،کلان روندها در آینده پژوهی را برخوردار از اهمیت ذکر کرد و گفت: «مرزها در اختیار ما نیست. باید با حفظ ارزش‌ها و منافع، خود به این مرزها دسترسی پیدا کنیم. شگفتی سازها هم در آینده سازی دارای نقش مهمی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تکنولوژی‌های جدید و پهبادها اشاره کرد.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان ایران را در رویارویی با مشکلات در قیاس با سایر کشورها موفق و سربلند دانست و با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های نظام آموزشی و دانشگاهی کشور، بر لزوم آمادگی دانشگاه‌ها در دوران سوم کرونا تصریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار