یک تحلیلگر مسائل اروپا و آمریکا در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

آمریکا می‌خواهد با پرونده‌بازی امیدواری‌ها را با مرگ «برجام»همسو کند

وحدت و انسجام ملی شرط موفقیت جمهوری اسلامی ایران است/ گزینه دیپلماسی مهم‌ترین و موثرترین راه برای دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی است/ تنش و اختلاف در داخل و چه در عرصه بین‌الملل دستاوردی نخواهد داشت

تهران (پانا) - یک تحلیگر روابط بین‌الملل معتقد است چه ترامپ پیروز شود و چه نشود، ما باید در داخل کشور به یک جمع‌بندی از روند تحولات سیاسی و اقتصادی خود دست پیدا کنیم، باید در داخل کشور به یک وحدت و انسجام سیاسی دست پیدا کنیم و لازمه این مهم اعتماد همه ارکان حکومت و قوا به همدیگر است.

کد مطلب: ۱۰۹۱۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا می‌خواهد با پرونده‌بازی امیدواری‌ها را با مرگ «برجام»همسو کند

مرتضی مکی درباره انتخابات پیش‌روی آمریکا به پانا گفت: «با توجه به روندهای موجود آمریکا و بحران‌ها و چالش‌هایی که رئیس‌جمهوری آمریکا با آن مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها شیوع گسترده بیماری کرونا و اعتراضات و محدودیت‌ها به نژادپرستی در این کشور که به سطح بحران هم رسیده است و شکاف سیاسی عمیق در جامعه آمریکا در آستانه انتخابات نوامبر، است؛ همه این‌ها باعث شده است که چشم‌انداز روشنی از پیروزی دونالد ترامپ وجود نداشته باشد. تا قبل از کرونا پیش‌بینی می‌شد که ترامپ با توجه به دستاوردها و رونق اقتصادی که ایجاد کرد، شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات داشته باشد. اما از بین رفتن دستاوردها و به وجود آمدن تنش‌های سیاسی در آمریکا، آینده ترامپ را در انتخابات پر از ابهام و غیرقابل پیش‌بینی کرده است.»

وی ادامه داد: «اما چه ترامپ پیروز شود و چه نشود، ما باید در داخل کشور به یک جمع‌بندی از روند تحولات سیاسی و اقتصادی خود دست پیدا کنیم. اگر به این جمع‌بندی نرسیم حتی اگر ترامپ هم پیروز نشود، شاید ایران در آن موقعیتی که باید قرار بگیرد، نتواند بایستد و بهره‌برداری سیاسی و اقتصادی مناسب و موردنظر را به دست نیاوریم.»

این تحلیلگر مسائل اروپا و آمریکا اضافه کرد: «5 ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است و ترامپ تلاش می‌کند با تشدید فشارهای سیاسی به جمهوری اسلامی ایران، انرژی اتمی را در خدمت سیاست‌های خود قرار دهد و با رو کردن پرونده‌های جدید علیه ایران، از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر جلوگیری کند و نیز با بازی پرونده‌ها و پرونده‌بازی، امیدواری‌ها را همراه و همسو با خود در جهت مرگ برجام همراه کنند.»

این کارشناس‌ارشد سیاست خارجی اظهار کرد: «این برای ایران دشوار است، رایزنی دیپلماتیک و سیاسی ایران باید در این مدت انجام شود به ویژه با چین و روسیه. باید تمام ظرفیت‌های سیاسی کشور و فرصت‌هایی که برای ایران وجود دارد، از همه آن‌ها استفاده شود. باید در داخل کشور به یک وحدت و انسجام سیاسی دست پیدا کنیم. اگر اختلاف و شکاف میان ارکان حکومتی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کند، به همان اندازه، دستاوردها در عرصه نظام بین‌الملل بسیار کم خواهد بود.»

برای موفقیت باید همه ارکان نظام به هم اعتماد کنند

مکی با تاکید بر اینکه مطمانا بدون مراودات سیاسی و تبادلات تجاری با کشورهای منطقه و جهان، نمی‌توان به اهداف سیاسی و اقتصادی دست پیدا کرد، افزود: «هیچ کس در انزوا رشد و توسعه پیدا نکرده است، ما باید راه دیپلماسی با کشورهای منطقه، راه تنش‌زدایی در منطقه و جهان را دنبال کنیم. سخت است، بدعهدی‌هایی صورت می‌گیرد، اما فرصت‌هایی هم وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم. ما گزینه‌های متعدد برای دست‌یابی به اهداف نداریم، گزینه دیپلماسی مهم‌ترین و موثرترین راه برای طی این طریق است. قطعا جنگ، تنش و اختلاف و افزایش اختلاف با کشورهای منطقه و فرامنطقه ما را به اهداف‌مان نزدیک نخواهد کرد. اگر وحدت و انسجام ملی در کشور ایجاد شود، قطعا می‌توانیم به اهداف‌مان در عرصه نظام بین‌الملل دست پیدا کنیم.»

از روز گذشته شاهد انتقاداتی از سوی بسیاری از مسئولان و نقد به دولت به بهانه اقدام اخیر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و حمله به برجام را شاهد هستیم. من می‌گویم برجام هم نباشد، اما در خارج از برجام چه دستاوردی خواهیم داشت؟ اگر مرگ حتمی همین برجام هم اعلام شود، در خارج از آن چه چیزی دستگیر کشورمان می‌شود؟ متاسفانه کسی در این باره صحبت نمی‌کند و مدام شاهد نقد، نقد و نقد هستیم. متاسفانه از سوی بسیاری از مسئولان شاهد صحبت‌های کلان، بدون پشتوانه و احساساتی هستیم

مرتضی مکی با بیان اینکه برای دست‌یابی به این مهم لازم است تا همه ارکان حکومت به هم اعتماد کنند، همه قوا به هم اعتماد کنند، تاکید کرد:‌ «اگر این وحدت ایجاد شود، در عرصه بین‌المللی قطعا می‌توانیم مسیر خود را باز کنیم. اگر اختلافاتی که هست بخواهد ادامه پیدا کند، اگر هرکدام از قوا و هرکدام از مسئولان بخواهند به بهانه‌های واهی که در سطح شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود، دست به تضعیف بزنند، این کار تضعیف یک شخصیت نیست، تضعیف یک شخصیت حقوقی و حقیقی نیست بلکه تضعیف نظام است، تضعیف انقلاب است، این را باید همه متوجه باشیم، چه صداوسیما، دیگر رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی باید مراقبت کنند. فکر نکنیم با رو کردن پرونده علیه این و آن می‌توانیم به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنیم. شاید دست پیدا کنند اما با چه هزینه‌ای؟ با هزینه از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ها برای کشور و انقلاب؟.»

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی در پایان گفت: «متاسفانه در مسیری قرار گرفته‌ایم که هرچه جلوتر می‌رویم گزینه‌های‌مان هم محدودتر می‌شود، ظرفیت‌ها از بین می‌رود، درآمدهای ارزی کاهش پیدا می‌کند، هزینه‌ها بیشتر می‌شود، بیکاری به خاطر کرونا و دیگر مشکلاتی که این بیماری درست کرده است، اعتراضاتی که در صنایع کشور وجود دارد، این‌ها همه متاسفانه نقاط آسیب‌پذیر ما است. اما تنش و اختلاف در داخل و چه در عرصه بین‌الملل دستاوردی برای ما نخواهد داشت. باید به دنبال فرصت بگردیم و از حداقل‌ها استفاده کنیم. باید حتما در منطقه بتوانیم کالاهای‌مان را صادر کنیم. اگر برنامه مدون برای آن نداشته باشیم، احتمالا شرایط سخت‌تر هم خواهد شد. متاسفانه شاهد هستیم که برنامه مدونی برای خروج از این بحران وجود ندارد و مدام شعار ارائه می‌شود. شعار به جایی نمی‌رسد، برنامه مدون برای خروج از این بحران سیاسی و اقتصادی کشور چیست؟ کسی در این باره صحبت نمی‌کند. در تلویزیون مشاهده می‌کنیم و در میان مسئولان، همه شعار می‌دهند، نقد می‌کنند، می‌کوبند ولی هیچ کس برنامه مدونی ارائه نمی‌دهد. از روز گذشته هم شاهد انتقاداتی از سوی بسیاری از مسئولان و نقد به دولت به بهانه اقدام اخیر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و حمله به برجام را شاهد هستیم. من می‌گویم برجام هم نباشد، اما در خارج از برجام چه دستاوردی خواهیم داشت؟ اگر مرگ حتمی همین برجام هم اعلام شود، در خارج از آن چه چیزی دستگیر کشورمان می‌شود؟ متاسفانه کسی در این باره صحبت نمی‌کند و مدام شاهد نقد، نقد و نقد هستیم. متاسفانه از سوی بسیاری از مسئولان شاهد صحبت‌های کلان، بدون پشتوانه، احساساتی هستیم و اینگونه به جایی نخواهیم رسید، باید برنامه ارائه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار