چاقی و پدیکلوز؛ دو مشکل عمده نوآموزان مازندران

ساری (پانا) - رییس آموزش و پرورش استثنایی مازندران اعلام کرد بیشترین مشکل نوآموزان استان در هنگام سنجش سلامت، چاقی، دندان ناسالم و پدیکلوز است.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
چاقی و پدیکلوز؛ دو مشکل عمده نوآموزان مازندران

سید حسین قاسمی در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که امروز در باشگاه فرهنگیان شهرستان ساری برگزار می‌شود، گزارشی از سنجش سلامت سال 98 مطرح کرد و گفت: «در سال 98، 45 هزار و 787 نوآموز ارزیابی شدند که 22 هزار و 725 نفر بدو وورد به دبستان و 23 هزار و 62 نفر پیش‌دبستانی بودند.»

به گفته او در حالی که میانگین کشوری برای نوآموزانی که تجربه پیش‌دبستانی داشته‌اند، 70.4 درصد بوده، این رقم در مازندران 90.1 بوده است.

او اعلام کرد: 9.4 درصد از نوآموزان مازندران در سال گذشته بیمه پایه نداشته‌اند و با توجه به میانگین کشوری یعنی 16.4 درصد، مازندران جزو استان‌هایی بوده که از این نظر در دسته پایینی جدول قرار دارد.

قاسمی، تعداد نوآموزان اتباع خارجی ثبت شده در پایگاه سنجش سلامت استان در سال گذشته را 0.4 درصد اعلام کرد.

در حالی‌که بی‌سوادی والدین در مازندران پایین‌ترین درصد را در کشور دارد، درصد بی‌سوادی مازندران با 0.9 درصد کمتر از پدران با 1.2 درصد است.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی مازندران به مشکل کوتاه‌قدی و لاغری شدید نوآموزان در هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت اشاره کرد و گفت: «میانگین کوتاه‌قدی در کشور 0.3 درصد و در مازندران 0.1 درصد بوده است. همچنین میانگین لاغری شدید در کشور 1.4 درصد و در مازندران 0.5 درصد است.

قاسمی چاقی، دندان ناسالم و آلودگی پدی‌کلوز (شپش) را از بیشترین مشکلات شایع میان نوآموزان استان برشمرد و گفت: «در مورد چاقی، مازندران به همراه کرمانشاه سومین استان کشور است؛ میانگین کشوری میزان چاقی نوآموزان 5.5 درصد و در مازندران 8.8 درصد است. هنچنین در مورد دندان ناسالم رتبه خوبی در کشور نداریم و با عدد 20.6 درصد نزدیک به میانگین کشوری یعنی 26.4 درصد هستیم.»

به گفته او میزان آلودگی نوآموزان مازندران به پدیکلوز با 5.3 درصد از میانگین کشوری با 3.4 درصد هم بیشتر است.

قاسمی اعلام کرد که 16 هزار و 459 نوآموز از 21 هزار و 549 نوآموز در هنگام ورود به پایگاه سنجش، از نظر واکسیناسیون، کامل بودند و برای مابقی نیز تا اول مهر و ورود به مدرسه انجام شد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: «در سال گذشته هزار و 878 نوآموز دیرآموز به مدارس عادی و 233 نفر معادل 0.05 درصد نیز به مدارس استثنایی ارجاع داده شدند. از این 233 نفر نیز، 39 نفر دانش‌آموز تلفیقی بودند که به مدارس عادی معرفی شدند تا با کمک رابطان ما از خدمات توانبخشی برخوردار شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار