مخالفت تروئیکای اروپایی با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های سازمان ‌ملل علیه ایران

تهران (پانا) - وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا که قرار بود روز گذشته دیدار کنند، بیانیه‌ای درباره موضع فعلی‌شان در برابر برنامه هسته‌ای ایران و پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران منتشر کردند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت تروئیکای اروپایی با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های سازمان ‌ملل علیه ایران

به گزارش ایسنا در بیانیه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است که وزرای امور خارجه این سه کشور به همراه دیگر شرکای اروپایی دارای منافع امنیتی مشترکی هستند؛ یکی از این منافع، حمایت از مقررات عدم اشاعه هسته‌ای و اطمینان حاصل کردن از این است که ایران هیچ‌گاه سلاح هسته‌ای تولید نکند. برنامه جامع اقدام عمل مشترک، نقشی مهم در این باره دارد.

این سه کشور در بیانیه‌شان مطرح کردند: ما به اتفاق هم، به وضوح تاسف و نگرانی‌مان را درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های دوباره بر ایران ابراز کرده‌ایم. از مه سال 2018 بی‌وقفه برای حفظ توافق فعالیت کرده‌ایم.

تروئیکای اروپا در بخشی از این بیانیه مدعی اجرای کامل تعهداتشان نسبت به برجام شده و از اقداماتی مانند ایجاد سازوکار اینستکس که تاکنون ناکارآمد بوده است به عنوان اقداماتی فراتر از توافق در راستای حمایت از آن یاد کردند.

در این بیانیه درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا شده است: ایران از سال 2019 اقداماتی متضاد با تعهداتش تحت برجام انجام داده است. ما عمیقا راجع به این اقدامات که به طور جدی پیمان عدم اشاعه تسلیحاتی توافق را تضعیف می‌کند، نگران هستیم. به همین خاطر است که در 14 ژانویه با امید به این که راهی دیپلماتیک پیدا کرده، توافق را حفظ کرده و ایران را به پایبندی کامل به تعهدات برجامی‌اش بازگردانیم، مکانیسم حل اختلاف برجام[توافق هسته‌ای] را فعال کردیم.

این سه کشور اروپایی همچنین از ایران خواستند مذاکرات و اقداماتی «قابل توجه» را در هماهنگی با آن‌ها و دیگر کشورهای عضو برجام در این زمینه انجام دهد.

آن‌ها علاوه بر این ابراز کردند که آماده اتخاذ رویکری کارآمد و واقع‌بینانه بوده و حاضرند منتظر واکنشی سازنده از جانب ایران باشند و به دنبال برگزاری نشستی در حد وزراء خواهند بود که از ایران بخواهند همکاری کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که این کشورها نگران عدم ایجاد دسترسی از جانب ایران به دو محل تعیین‌شده از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و با توجه به قطعنامه‌ای که روز گذشته در شورای حکام درباره ایران تصویب شد، از ایران خواستد به موقع و کامل با آژانس همکاری کرده و برای این دو محلی که ادعا می‌کنند، دسترسی ایجاد کند.

در بخش دیگری از این بیانیه که پایان تاریخ تحریم تسلیحات ایران را مورد توجه قرار داده است، تروئیکای اروپا مطرح کردند که این امر تاثیرات زیادی در امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهد داشت و درخواستشان این است که تحریم‌های اتحادیه اروپا در زمیه صادرات تسلیحات و فناوری موشکی بع ایران تا سال 2023 پابرجا باشند.

این سه کشور همچنین در عین حال بیان کردند: ما سرسختانه باور داریم که هرگونه تلاش یک‌جانبه برای فعال کردن سازوکار بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل عواقب زیان‌آوری جدی در شورای امنیت سازمان ملل در پی خواهد داشت. ما از چنین اقدامی که با تلاش‌های کنونی‌مان برای حفظ برجام مغایر خواهد بود، حمایت نخواهیم کرد.

بیانیه تروئیکای اروپای در پی این مطرح می‌شود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری قطعنامه ارائه شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران را تصویب کرد.

شورا روز جمعه قطعنامه‌ای تصویب کرد که از ایران می‌خواهد عدم دسترسی به دو محل را برای آژانس متوقف کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند.

اظهارات این سه کشور درباره بازگردانی یک‌جانبه تحریم‌ها نیز در موقعیتی مطرح می‌شود که دولت آمریکا مدتی است در تلاش است با نزدیک شدن پایان تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال میلادی جاری، این تحریم‌ها را تمدید کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار