نخست‌وزیر عراق به ایران، آمریکا و عربستان سفر می‌کند

تهران (پانا)‌ - روزنامه «العربی الجدید» وابسته به قطر چاپ لندن اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به زودی به ایران، آمریکا و عربستان سفر خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نخست‌وزیر عراق به ایران، آمریکا و عربستان سفر می‌کند

به گزارش ایرنا، این روزنامه امروز شنبه نوشت که نخست‌وزیر عراق ماه آینده میلادی (جولای) در نخستین سفرهای دوره‌ای خود به آمریکا، ایران و عربستان سفر می‌کند. به گفته منابع عراقی، سفر به کشورهای آمریکا، ایران و عربستان برای رایزنی درباره موضوعات مختلف و بیشتر با اهداف سیاسی، اقتصادی، مالی و امنیتی انجام می‌شود. در همین حال گفته می‌شود که الکاظمی، ماه جولای آینده در دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی به عنوان رئیس هیات عراقی به واشنگتن سفر می‌کند.

گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا پنجشنبه دو هفته پیش از طریق ویدیو کنفرانس با حضور گروه‌های سیاسی و کارشناسی دو طرف برگزار شد. الکاظمی نخست‌وزیر عراق یک روز پس از گفت‌وگوی راهبردی میان نمایندگان بغداد و واشنگتن اعلام کرد که در این گفت‌وگو دو طرف درباره خروج نیروهای آمریکایی از کشور به توافق رسیدند. نخست‌وزیر عراق گفت که بغداد در گفت‌وگوهای راهبردی، به یک دستاورد بزرگ دست یافت. وی ادامه داد که در این گفت‌وگوها بر اصل حاکمیت و منافع عراق تاکید شد و ما موفق شدیم به نتایج عالی برسیم. نخست‌وزیر عراق افزود: «خروج آمریکا از عراق مورد تایید همه گفت‌وگو کنندگان قرار گرفت و تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از کشور به رسمیت شناخته شد.»

وی توضیح داد که همکاری‌ها در زمینه روابط اقتصادی و سایر بخش‌ها با آمریکا وجود خواهد داشت و عراق در گفت‌وگوهای راهبردی به دستاورد بزرگی دست یافت. از سوی دیگر، دولت عراق و آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی درباره گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور، بر کاهش نیروهای آمریکایی در عراق تأکید کردند.

در متن این بیانیه مشترک آمده است: «براساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال ۲۰۰۸ منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از «عبدالکریم هاشم مصطفی» معاون وزیر امور خارجه عراق و «دیوید هیل» به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار