تنورسازی در شهرستان خدابنده احیاء می شود

زنجان (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از احیاء تنورسازی در شهرستان خدابنده خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تنورسازی در شهرستان خدابنده احیاء می شود

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند 28خرداد 99 گفت: «احیا سنتها وصنعت های قدیمی برای آیندگان امری اجتناب ناپذیر است. صنعت تنورسازی نیز از این مقوله مستثنی نیست. تنورسازی یکی از صنایع محلی و جزو هنرهای سنتی در بخش افشار، روستای گورچینیک شهرستان خدابنده است. این هنر همچنان نسل به نسل در این منطقه ادامه داشته است.»

ارجمند افزود: «یک کارگاه تولید تنور سنتی در روستای گورچینیک توسط روحانی و جوانان بومی روستا در حال حاضر فعال است. تنورسازی به دلیل سختی کار به قدرت بدنی بالا نیاز به فعالیت جوانان دارد و اگر رونق بازار کار داشته باشد این حرفه سنتی فراموش نمی‌شود. با توجه به اینکه سال گذشته تنورسازی روستای گلابر احیاء و فعال شد در سال جاری این هنر-صنعت در شهرستان خدابنده احیاء می شود.»

او گفت: «بدون شک این آثار با معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید پایدار و توسعه دارد و باید بیش از گذشته برای احیای آن تلاش شود.»

خاک رس، ماسه و موی بز مواد اولیه ساخت تنور است که تولید کنندگان با ترکیب آنها برای ساخت این هنر دسنی از آن اسفتاده می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار