راه‌های جلوگیری از آلزایمر

تهران (پانا) - به گفته یک روانشناس زمانی که انسان از سی‌سالگی عبور می‌کند یک مسیر منحنی نزولی را به‌سوی فراموشی طی می‌کند که راه حال‌هایی برای جلوگیری از این امر وجود دارد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های جلوگیری از آلزایمر

به گزارش ایسنا، مریم کرم الهی با اشاره به اینکه زمانی که به ۳۰ سالگی می‌رسیم مغزهای ما آهسته و ثابت مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می‌گیرند، اظهار کرد: این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیراً گفته می‌شود می‌توان با روش‌هایی تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثی کنید.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از زوال عقل باید با ذهن تمرینات زیادی را انجام داد، عنوان کرد: در این زمینه باید کاری انجام دهید، دانشمندان بر این باورند که نرمش‌های هوازی منظم می‌تواند ساده‌ترین و مهم‌ترین راه برای سلامتی طولانی ‌مدت مغز باشد.

کرم الهی با اشاره به اینکه قلب و شش‌ها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می‌دهند، افزود: مغز هم به آرامی با هر قدم فعالیت می‌کند، برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی مانند دویدن و نرمش‌های هوازی می‌تواند نقش قابل‌توجهی داشته باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه باید متعادل بخورید، تصریح کرد: انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می‌کند، رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیار آرام‌تر از غذاهایی با میزان قند بالا مانند شیرینی‌جات و نشاسته در بدن تجزیه می‌شوند.

وی ادامه داد: سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می‌رساند و باعث بهینه‌سازی سوخت‌وساز در ارگان‌هایی شوند که می‌توانند در سلامتی طولانی‌مدت نقش بسزایی داشته باشند.

کرم الهی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از زوال عقل باید مراقب رژیم غذایی‌مان باشیم، ادامه داد: پرخوری فعالیت مغز را کند می‌کند و در طولانی‌مدت باعث فشار آمدن به مغز می‌شود، کمبود کالری هم می‌تواند اثر مشابهی را بر مغز بگذارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه رژیم‌های غذایی مفرط می‌تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، عنوان کرد: احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن شود، بسیاری از مطالعات رژیم‌های غذایی مفرط را با حواس پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می‌دانند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و... می‌توانند تأثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند، فعال و سالم نگه‌داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی‌های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز می‌شود.

کرم الهی افزود: در زمان استراحت و رؤیا، خاطرات به‌آرامی مرور می‌شوند، بعضی دور ریخته و بعضی ذخیره می‌شوند... مطالعات نشان می‌دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‌ ها را شکل می‌دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‌دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می‌کند، عنوان کرد: بر اساس یک مطالعه علمی دو الی چهار بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می‌تواند به کاهش فراموشی کمک و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزایمر پیشگیری کند، اینکه آیا کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی می‌شود یا آنتی‌اکسیدان موجود در آن‌ها هنوز مشخص نیست اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعدازظهر و چند سال بعد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استرس تأثیر بد و مخربی روی مغز می‌گذارد و با ترشح هورمون‌های خطرناکی در ناحیه‌ هیپوکمپوس و سایر قسمت‌های مغز، حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: بعضی از دانشمندان بر این عقیده‌اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های هنری می‌تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تأخیر بیاندازد.

کرم الهی افزود: اخیراً استفاده از مکمل‌ها به‌ وسیله ای برای جبران کاستی‌ها تبدیل شده‌اند، استفاده از مکمل‌های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین‌ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است.

این روانشناس گفت: باوجود منشا طبیعی، این‌گونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند، عوارضی مانند فشارخون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسردگی در پی دارد.

وی ادامه داد: حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به‌عنوان سؤالات هوش و محرک مغز به شما کمک می‌کنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید، البته کمبود سواد نیز عامل مؤثری در کاهش حواس و کم‌کاری ذهن است هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید ذهن شما برای دوران کهولت آماده‌تر و جوان‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار