ظهره‌وند: پیام رسانه‌ای ما در بیرون مرزها پیام انقلاب است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل سیاسی در پی قطع شبکه‌های «الکوثر» و «سحر اردو» به سبب انباشت بدهی ارزی ناشی از عدم تخصیص مناسب و به موقع بودجه به صداوسیما می گوید نوع مواجهه با شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی به نسبت شبکه‌های داخلی باید متفاوت و مستقل باشد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
ظهره‌وند: پیام رسانه‌ای ما در بیرون مرزها پیام انقلاب است

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاسی درباره مسائل برون‌مرزی گفت: «فضای برون مرزی مخاطب خاص خودش را دارد و نباید محدودیت‌های دست و پاگیر برای معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد. اصولا شبکه‌های برون مرزی را نباید در چهارچوب رسانه‌های داخلی محدود کرد. البته خط قرمزهایی وجود دارد که در همه رسانه‌ها مشترک است اما تاکتیک‌ها در هر شبکه‌ای باید متفاوت باشد.»
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان تاکید کرد: «رسانه‌ای در عرصه برون مرزی موثر و کارآمد است که مقتضیات و نیازهای مخاطبانش را در نظر بگیرد و لحاظ کند. هر شبکه برون مرزی باید آگاه باشد که در کدام منطقه و برای چه مخاطبی قرار است برنامه‌سازی کند، در عین حال، چه حوزه‌ها و سوژه‌هایی برای مخاطبانش جذاب است و در اولویت قرار دارد. همچنین نوع واکنش‌ها و عکس‌العمل مخاطب هم باید در ساخت برنامه‌ها لحاظ شود.»
وی با اشاره به قطع برنامه‌های شبکه الکوثر و کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره‌های یوتل‌ست و پاکست ادامه داد: «این اقدام، نشان‌دهنده ضعف و استیصال دشمنان است که از آگاهی افکار عمومی جهان واهمه دارند و تصور می‌کنند با قطع برنامه‌های این شبکه‌ها جلوی صدای مقاومت را گرفته‌اند.»
ظهره‌وند یادآور شد: «این حرکت ماهواره‌های یوتل‌ست و پاکست نشانه کارآمدی شبکه‌های برون مرزی ایران در انتقال پیام‌های مقاومت و الهام‌بخش از انقلاب اسلامی است؛ چرا که اگر این رسانه‌ها تاثیرگذاری لازم را نداشتند، پخششان به بهانه بدهی مالی قطع نمی‌شد. قطع پخش شبکه الکوثر و کانال اردوی شبکه سحر به دلیل بدهی مالی فقط یک بهانه است. این ظاهر امر است اما در باطن، از تاثیرگذاری شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی واهمه دارند.»
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر یافتن راه‌ها و مسیرهای جدید برای انتقال پیام به مخاطبان بیان کرد: «شبکه‌هایی که پخششان متوقف شده است می‌توانند همچنان محتوا و تولیدات خود را از طریق رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.»
وی خاطرنشان کرد: «قطع پخش شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی از ماهواره‌ها حتی شاید باعث ترغیب و تحریک مخاطبان برای پیگیری بیشتر برنامه‌های این شبکه‌ها شود.»
ظهره‌وند ادامه داد: «نظام جمهوری اسلامی بر پایه آرمان‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب مفهوم پیدا می‌کند و ملاحظاتش هم در این چهارچوب‌ها است. با این حال، دولت‌ها معمولا در تراز پایین‌تری به این مفاهیم و از جمله شبکه‌های برون مرزی نگاه می‌کنند.»
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که پیام ما در بیرون مرزها پیام انقلاب است نه دولت و حزب و جریان سیاسی خاص متذکر شد.
وی ادامه داد: «از این منظر، آن چه مهم است خطوط کلی‌ای است که رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر جمهوری اسلامی و بر اساس مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی که در قبال جامعه جهان دارند، ترسیم می‌کنند و بر معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما است که نعل به نعل ذیل این سیاست‌ها، راهبردها، مطالبات و انتظارات حرکت کند. به طور قطع، حرکت بر مبنای این خطوط، منافع ملی را هم تامین می‌کند.»
ظهره‌وند در پایان تاکید کرد: «شبکه‌های برون مرزی باید دارای ثبات بوده و به نسبت رسانه‌های داخلی از تنش کمتری برخوردار باشند. تعهدات این شبکه‌ها در قبال چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است. از آنجا که آرمان‌ها در شبکه‌های برون مرزی پررنگ تر است، این رسانه‌ها باید افق دید وسیع‌تری داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار