جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس تشریح شد؛

اول تیر؛ آغاز نوبت دهی سنجش سلامت کلاس‌اولی‌ها و نوآموزان

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
اول تیر؛ آغاز نوبت دهی سنجش سلامت کلاس‌اولی‌ها و نوآموزان

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: با تاکید وزیر آموزش و پرورش با وجود شرایط خاص حاکم بر کشور، تمام رویه‌های موضوع ثبت‌نام سرموعد مقرر انجام شد تا تاخیری در برنامه‌ها ایجاد نشود لذا جلسات ستاد ثبت‌نام انجام و برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان به مدارس سراسر کشور از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه امسال معاونت ابتدایی به عنوان مسئول ستاد ثبت‌نام تعیین شده است و با توجه به شرایط موجود سعی کردیم در دستورالعمل شرایط کرونا لحاظ شود گفت: دستورالعمل امسال با توجه به شرایط بحران کرونا تنظیم شده است. در این دستورالعمل تاکید داریم که ثبت‌نام صرفا یک فرایند اداری نیست بلکه یک رویداد تربیتی است به ویژه برای دانش‌آموزانی که برای اولین بار وارد مدرسه می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اول خرداد شروع فرایند ثبت‌نام بود که ستاد ثبت‌نام در استان‌ها تشکیل شد و امسال پیش بینی کردیم با توجه به تداوم شرایط فعلی در مهرماه ترتیبی اتخاذ شود که با استفاده از بستر فناوری و تکمیل ثبت‌نام کلاس‌ها در فضای شاد نیز تشکیل شود. در حقیقت امسال دونوع ثبت‌نام در فضای حقیقی و کلاس و بخشی در فضای شاد داریم.

اول تیر؛ آغاز نوبت دهی سنجش سلامت کلاس‌اولی‌ها و نوآموزان

حکیم‌زاده گفت: با توجه به پیش بینی ثبت‌نام‌ها، این موضوع برای کلاس اولی‌ها در دو مرحله است لذا ضرورت دارد تمام این دانش‌‌آموزان در طرح سنجش اولیه شرکت کنند. با توجه به اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی فرایند سنجش از اول تیر شروع می‌شود لذا از اول تیر نوبت دهی سنجش سلامت کلاس‌اولی‌ها و نوآموزان پیش دبستانی آغاز خواهد شد.

وی همچنین خبر داد براساس ماده ۱۸ آیین نامه، ثبت‌نام دوره اول و دوم متوسطه از نیمه تیر تا پایان مرداد خواهد بود. وی گفت: در دستورالعمل ثبت‌نام بر نکات تربیتی و رعایت اصل تکریم خانواده‌ها در ستادهای ثبت‌نام و مدارس تاکید شده همچنین ضرورت هماهنگی با ستادهای استانی مدیریت کرونا نیز در این دستورالعمل مورد توجه است.

به گفته مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، هرگونه ارتباط مالی مدارس برای برگزاری آزمون ورودی و کتب کمک آموزشی ممنوع است. حکیم‌زاده تاکید کرد که هرگونه مصاحبه برای ورود به پایه‌ اول و هفتم ممنوع است و هیچ مدرسه‌ای حق برگزاری مصاحبه ندارد چراکه نباید هیچ خاطره تلخی از ورود به مدرسه در ذهن کودکان ثبت شود.

به جز هزینه فوق برنامه، هیچ گونه شهریه‌ای نباید در مدارس هیات امنایی از خانواده‌ها دریافت شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که به جز هزینه فوق برنامه، هیچ گونه شهریه‌ای نباید در مدارس هیات امنایی از خانواده‌ها دریافت شود.

حکیم‌زاده اضافه کرد: پیش بینی می‌کنیم حدود یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز پایه اول داشته باشیم. در این صورت یک رشد ۴.۲ درصدی نسبت به سال جاری را شاهد خواهیم بود. هدف گذاری افزایش ۶۰ درصدی سنجش سلامت کودکان پیش دبستانی را نیز داریم.

وی همچنین افزود: معاونت‌های آموزش ابتدایی، مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پاسخگوی شکایات احتمالی والدین هستند.

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه برخی از اولیا از ثبت‌نام نشدن فرزندانشان در محدوده منزل مسکونی خود شکایاتی دارند که مدارس برای ثبت‌نام، پرشدن ظرفیت را عنوان می‌کنند گفت: دانش‌آموزان باید محدوده جغرافیایی ثبت‌نام را رعایت کنند اما اگر مواردی هست و خانواده به علت پر شدن ظرفیت امکان ثبت‌نام ندارند، می‌توانند به ستادهای ثبت‌نام مراجعه و فرزندان خود در مدارس مجاور نام‌نویسی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به دیگر سوال پانا مبنی براینکه امسال فعالیت معلمان با توجه به اینکه در فضای مجازی بوده، چطور ارزیابی می‌شود گفت: فعالیت در فضای مجازی مزایای بیشتری دارد و امکان نظارت بر فعالیت‌ها بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در پژوهش‌های میدانی به صورت کیفی یکی از مواردی که معلمان اشاره کردند، این بود که به دلیل بیشتر در معرض بودن دید، مجاب به مطالعه بیشتر برای ارائه دروس شدند.

حکیم‌زاده در ادامه درباره کیفیت آموزش در سال تحصیلی جاری عنوان کرد: تاکید کردیم مدیران مدارس بر یادگیری مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن نظارت کنند. آموزش‌های تلویزیونی ادامه دارد و تدابیری نیز برای تقویت این یادگیری‌ها اندیشیده شده است.

طرح خشونت زدایی را به بستر طرح خوانا که بسته تحولی معاونت ابتدایی است وارد کردیم

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید درباره حادثه قتل رومینا گفت: طرح خشونت زدایی را در دستور کار داشتیم که با تغییرات مدیریتی، وزیر آموزش و پرورش خواستار ارائه بسته‌های تحولی برای هرکدام از معاونت‌ها شد. ما طرح خشونت زدایی را به بستر طرح خوانا که بسته تحولی معاونت ابتدایی است وارد کردیم.

حکیم‌زاده با تاکید براینکه اگر از کودکی احترام به خود و تعامل مبتنی بر خفظ کرامت را نهادینه کنیم شاهد چنین اتفاقات ناگواری نخواهیم بود و نقش آموزش و پرورش می‌تواند پیشگیرانه باشد اظهار امیدواری کرد اجرای این برنامه‌ها با تاکیدی که بر مهارت‌ها و آداب زندگی دارند به بالندگی و رشد بیشتر دانش‌آموزان کمک کند.

وی درباره اینکه فرایند آموزش ابتدایی کامل شده یا خیر گفت: ما به معلمان تاکید کردیم همه محتوا آموزش داده شود و همه دانش‌آموزان تحت پوشش قرار بگیرند. یکی از دلایل بازگشایی مدارس هم همین بود تا ضعف‌های درسی دانش‌آموزان جبران شود.

زمان صدور کارنامه دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان صدور کارنامه دانش‌آموزان نیز بیان کرد: این امر به شورای مدرسه محول شده است. هرزمانی معلم مدرسه با تایید شورای مدرسه به این نتیجه برسد که فرایند آموزش کامل شده نتایج کیفی توصیفی دانش‌آموز می‌تواند ثبت و به خانواده‌ها اطلاع داده شود.

سناریوی آموزش همراه با کرونا

به گفته حکیم‌زاده سناریوی آموزش همراه با کرونا را برای سال تحصیلی آینده آماده کرده‌ایم اما آموزش‌های مجازی و تلویزیونی تعطیل نمی‌شوند و با رویکرد تلفیقی آموزش پیش خواهند رفت درهرصورت به دوران قبل از کرونا برنمی‌گردیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد که قصد داریم برنامه آموزشی تلویزیونی استاندارد هماهنگ را برای مربیان پیش دبستانی ارائه کنیم. اگر به دلیل شرایط کرونا ناچار باشیم باید از بستر فناوری برای ارائه خدمات به کودکان پیش دبستانی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اتخاذ تدابیر برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل افزود: به دنبال این هستیم که فعالیت‌ها را همانند گذشته ادامه دهیم. تاکید کرده‌ایم مدیران مدارس در ارزیابی‌ها توجه داشته باشند وضعیت دانش‌آموزی که سال قبل در مدرسه‌شان بوده و مهر امسال حضور ندارد را پیگیری کنند.

مسئول ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از مدارس به هنگام ثبت‌نام به خانواده‌ها اعلام کرده که سال آینده فعالیت یک روز در میان دارد بیان کرد: این مساله تخلف است، زیرا هیچ دستورالعملی در این باره ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار