روزه داری و دیابت

خبرگزاری پانا: یکی از عوارض خطر آفرین هنگام روزه داری در بیماران دیابتی ، کاهش بیش از حد قندخون است که خود را با علائمی همچون ضعف، بی حالی، عرق سرد، تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و نهایتاً بیهوشی نشان می دهد .

کد مطلب: ۱۰۷۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت : در صورتی که بیمار دیابتی روزه دار ، وسط روز دچار علائم افت قندخون شد باید فوراً با دستگاه سنجش قند ، قند خون را اندازه گیری نماید . در صورتیکه مقدار قندخون کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد حتماً روزه خود را می بایست افطار کند.

دکتر محمد آذینی افزود: بیماران دیابتی اگر دستگاه سنجش قند ندارد ، در صورت پبدایش علائم افت قند خون سریعاً روزه خود را افطار کرده و با مصرف شربت و شیرینی به اندازه لازم مانع از بروز عوارض بعدی شود .

وی در رابطه با آمادگی قبل از روزه داری افراد مبتلا به دیابت گفت : افراد مبتلا به دیابت قبل از روزه داری نیاز به معاینات پزشکی و بررسی مجدد شرایط بهداشتی دارند و رعایت این موارد ضروری است.

دکتر آذینی خاطرنشان کرد: تنظیم برنامه غذایی برای روزه داری ،تنظیم برنامه دارویی برای روزه داری،تشویق به ادامه فعالیت فیزیکی مناسب و شناسایی و آموزش علائم خطر در موارد افت قندخون « هیپوگلیسمی » و کمبود آب بدن و سایر عوارض احتمالی ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار