از کلاس مجازی تا صحنه عمل

تهران (پانا) - با وجود اینکه ویروس کرونا مدارس را تعطیل کرده است اما روند آموزش و تحصیل تعطیل نشده است. دبیران دلسوز این روزها با خلاقیت از روش‌های مختلف سعی می کنند تا از وارد شدن خدشه بر پیکر آموزشی کشور جلوگیری کنند و تا ریشه کنی ویروس کرونا در کنار دانش آموزان باشند.

کد مطلب: ۱۰۷۵۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از کلاس مجازی تا صحنه عمل

طی چند وقت اخیر تعداد زیادی مستندات تصویری از تلاش بی دریغ معلمان در فضای مجازی منتشر شده است که با تدریس دروس از روش های گوناگون، آموزش دانش‌آموزان را با وجود کمبودهای فراوان در این امر پیگیری می‌ کنند و از طریق اشتراک آنها در فضای مجازی و گروه های درسی شبکه شاد، از وارد شدن خدشه ای بر پیکر آموزشی کشور جلوگیری می‌ کنند و این عمل بسیار ارزشمند و قابل قدردانی است.

حمیده جلیلی، معلمی است که با ۲۷ سال سابقه کاری و فعالیت در وزارت آموزش و پرورش در منزل خود روند تدریس و آموزش شاگردانش را دنبال می کند. او مدرک کارشناسی حرفه و فن خود را از دانشگاه فرهنگیان گرفته است. جلیلی، هم اکنون مشغول تدریس رشته کار و فناوری به دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول پارسائیان منطقه ۱۰ تهران است. امروز با وی درباره تدریس از طریق فضای مجازی و مسائل پیرامون آن به گفت و گو نشستیم.

جلیلی در پاسخ به این سوال که چگونه وارد رشته کار‌ و فناوری شده است، گفت: با توجه به علاقه ای که در پایه اول راهنمایی توسط دبیر حرفه و فن در من ایجاد شد؛ تصمیم گرفتم که این رشته را برای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی انتخاب کنم و در سال ۱۳۷۲ به رویای دیرینه خود دست یافتم و وارد رشته حرفه و فن در دانشگاه تربیت معلم شدم.

وی درباره دوران کاری خود توضیح داد: در ۲۷ سال سابقه کاری من، نزدیک به ۶ هزار دانش آموز مورد تعلیم قرار گرفته‌اند که همه سال تلاش بر این داشته ام که درس کار و فناوری را به بهترین شکل ممکن تدریس کنم.

او درباره آموزش مجازی به دانش آموزان در منزل گفت: به‌دلیل تنوع زیاد پودمان های کتاب کار و فناوری در سه پایه متوسطه اول از پودمان هایی که نیازمند وسایل کارگاهی بود؛ صرف نظر کردم و روی به فعالیت های کاربردی تر و راحت تر برای دانش آموزان در منزل آوردم. در دوران قبل از کرونا ۲۰ ساعت تدریس در هفته داشتم، ولی با وضع کنونی حدود ۴۰ ساعت در منزل وقتم را به تدریس و پیگیری فعالیت های دانش آموزان اختصاص می دهم.

او درباره فعالیت های انجام شده در دوران کرونا توضیح داد: از جمله فعالیت هایی که در دوران اپیدمی ویروس کرونا با کمک دانش آموزان در منازل شان و با یاری و نظارت اولیا صورت گرفت، می توان به پخت غذاهای ساده و سالم با مواد اولیه در دسترس و ارزان قیمت توسط شخص دانش آموزان که نتایج قابل قبولی را در پی دارد؛ اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر فعالیت های به ثبت رسیده برای دانش آموزان پایه هفتم، پاک و خشک کردن سبزی های مورد نیاز در منازل مانند نعناع و شوید توسط دانش آموزان است که با هدف یادگیری امور خانه و خانه داری است. همچنین برای دانش آموزان پایه هشتم آموزش نوشتن نامه های اداری را تدارک دیدم که با هدف توانمندسازی دانش آموزان در به رشته تحریر درآوردن نامه های اداری است. در کتاب کار و فناوری پایه نهم، پودمانی مبنی بر آشنایی با خودرو وجود دارد که فعالیت دانش آموزان در این پودمان بازدید از قطعات خودرو و آشنایی با اجزای تشکیل دهنده آن است؛ همچنین در پودمان تاسیسات مکانیکی همین پایه سرویس و راه اندازی کولر آبی قرار گرفته است که با توجه به شرایط هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان و گرما، این پودمان را برای دانش آموزان انتخاب کردم که با نظارت اولیا این فعالیت به بهترین نحو ممکن صورت گرفت و به توشه اطلاعات فنی آنها اندوخته شد. در مجموع این فعالیت ها علاوه بر یادگیری کارها توسط دانش آموزان سبب بالا بردن روحیه همکاری و صمیمیت میان دانش آموزان و اعضای خانواده می شود.

البته شایان ذکر است که تمامی فعالیتها با درک متقابل از سمت دبیر مربوطه دانش آموزان با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتند؛ انجام شده است. او درباره شیوه نمره دهی این درس در دوران قرنطینه و چگونگی ارسال فعالیت های دانش آموزان گفت: تفاوت دانش آموزان در سطوح روحیه و توان و تفکر، حساسیت و دشواری کار تدریس را در دروس عملی به ویژه درس کار و فناوری بیشتر می کند. راه اندازی شبکه آموزش ملی شاد، گام بزرگ و موثری در استفاده از تکنولوژی آموزش از راه دور و فضای مجازی امن در سیستم آموزشی کشور به شمار می‌ آید که در دوره طولانی تعطیلی مدارس در اثر بحران اپیدمی کرونا می‌تواند جایگزین مناسبی برای کلاس‌های حضوری باشد و در درس من ملاک نمره دهی بر حسب شایستگی کسب شده در انجام صحیح آن فعالیت و همینطور ارسال عکس فعالیت های انجام شده از جانب دانش آموزان در شبکه آموزش ملی شاد است.

جلیلی در انتها گفت: ما دبیران در دوران کرونا با تمام قدرت در جهت آموزش مجازی مطالب به دانش آموزان پیش می رویم. با توجه به رسالت‌مان آنها را تنها نمی گذاریم و تا پایان این دوران در کنار دانش آموزان هستیم و تهدید را به فرصت پیشرفت تبدیل می کنیم.

اپیدمی کرونا و همینطور تعطیلی مدارس، معلمان و دانش آموزان را خانه نشین کرده است، اما مدیران نظام تعلیم و تربیت کشور و در کل وزارت آموزش و پرورش بر تداوم فعالیت های آموزشی با وجود تعطیلی مدارس تاکید دارند. در همین این دوران موج ایده‌ها و روش های نو و خلاقانه بسیاری از معلمان راه افتاده است که مشغول پیگیری فعالیت ‌های آموزشی در منزل هستند و این تهدید ویروسی را به فرصتی برای بروز خلاقیت ها تبدیل کرده‌اند. این فعالیت‌ها خود می توانند به وضوح جلوه‌ گر ایثار و فداکاری جامعه آموزش و پرورش کشور در ایام بحران و خطر باشد.

*مینو سادات آقائی نژاد، خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه ۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار