مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری آذربایجان شرقی؛

مشکلات متعدد بیش از ۳۰ هزار نفر در حوزه میراث فرهنگی استان بخاطر کرونا

تبریز(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به مضرات کرونا به حوزه گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد امروز ۷۵ میلیون شغل در دنیا در خطر است و بیش از ۳۰ هزار نفر در استان که در میراث فرهنگی فعالیت می‌کردند با مشکلات متعددی روبرو هستند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات متعدد بیش از ۳۰ هزار نفر در حوزه میراث فرهنگی استان بخاطر کرونا

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، احمد حمزه زاده که در صحن علنی شورای شهر تبریز حضور داشت، اظهار کرد: لازم است تا از طرف هیئت دولت و شهرداری حمایت‌هایی برای فعالین میراث فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های بازسازی میراث فرهنگی در شهر تبریز ادامه داد: یکی از مرمت‌های مهم میراث فرهنگی مرمت ۸ ماهه بازار «ایکی قاپیلی»‌ بود که انجام پذیرفت.
حمزه زاده تصریح کرد: ۹۵ درصد از عرصه ربع رشیدی آزاد شده و ۵ درصد باقی مانده نیز امیدواریم تملک شود تا پس از اکتشاف و احیا به مردم تبریز ارائه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری آذربایجان شرقی، وجود برخی تناقض ها میان شهرداری و میراث فرهنگی را موجب سو استفاده افراد سودجو دانست و افزود: مطالعه بافت تاریخی شهر تبریز درحال انجام است تا مشکلات در این زمینه نیز برطرف شود.
وی با اشاره به ۸۲ پروژه فعال در حوزه سرمایه گزاری گفت: ۲۵ پروژه از این تعداد در تبریز است و ۵۵۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در تبریز است. ۳۱ پروژه هتل سازی در استان در حال اجرا است که ۱۷عدد از آنها در تبریز درحال اجراست.
حمزه زاده اظهار کرد: از مصوبات شورای شهر در تدوین بسته های حمایتی برای گردشگری و تخفیفات در بحث ارائه پروانه ساخت هتل تشکر می‌کنیم و به اطلاع می رسانم که امروز ۴ هتل پنج ستاره و ۷ پروژه ۴ ستاره در استان در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه ۶۴ رشته صنایع دستی در تبریز فعال است که هنرمندان در این زمینه ها فعالیت می‌کنند تاکید کرد: ۱۵۰ واحد کارگاهی و نمایشگاه در ورودی تبریز در حال اجرا است که تا ۱ ونیم سال آینده بهره برداری می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه راه اندازی بازار اینترنتی‌ صنایع دستی درحال اجرا است گفت: این بازار در زمینه فروش و معرفی فعالیت خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی تصریح کرد: ۷۰۰ آژانس به صورت تخصصی تور‌های خارجی را به ایران می‌آورند و اگر جوایز صادراتی برای آنها در نظر بگیریم موجب تشویق گردشگران برای حضور در تبریز می‌شود.
حمزه زاده گفت: تبریز شهر جهانی فرش دستبافت است که لازم است یکی از میادین را با المانی مشخص برای فرش در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه لازم‌است هرگونه فعالیت عمرانی در بافت تاریخی تبریز از میراث فرهنگی استعلام شود اظهار کرد: موزه هایی که توسط شهرداری ایجاد شده باید گذار شده در لیست موزه های کشور ثبت شود.
حمزه زاده تصریح کرد: از وزیر میراث فرهنگی درخواست کرده ایم باغ یا پارک ائل گولی‌ را در لیست بناهای ثبت جهانی قرار دهیم.
وی گفت: پروژه‌های مشارکتی میراث فرهنگی و شهرداری باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم بودجه‌های مناسبی از بودجه‌ملی دریافت کنیم.
قوچی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی نیز در ادامه از تلاش ها و زحمات مجموعه مدیریت شهری تبریز در خصوص مرمت بازار «ایکی قاپیلی» تبریز تشکر و قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه لازم است نسبت به مرمت بافت تاریخی تبریز حساس شویم، گفت: بسیاری از خانه‌ های تاریخی تبریز و بافت‌های تاریخی به حال خود رها شده بود که نسبت به احیا و مرمت آنها اقدام شده است.
قوچی با اشاره به لزوم اخذ مجوز احداث در بافت تاریخی تبریز ادامه داد: بسیاری از بافت تاریخی تبریز به دلیل کم توجهی از بین رفته و تنها یک دهم بافت تاریخی آن باقی مانده است.
در ادامه فریدون بابایی اقدم، نقش کاوش‌های باستان شناسی در تبریز که بارها به زیر خاک رفته را کم رنگ دانست و گفت: لازم است در زمینه های باستان شناسی و گسترش همکاری میراث فرهنگی با دانشگاه تبریز گسترش یابد.
وی افزود: طرح ویژه بازسازی بافت تاریخی باید در عرض ۱۰ ماه در سال ۹۵ تهیه می‌شد، اما نیمه کاره مانده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: در زمینه حواشی خیابان و المان‌ میراث فرهنگی این مجموعه به افکار عمومی توضیح دهید.
کریم صادق‌زاده تبریزی نیز ضمن تبریک انتصاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از زحمات میراث فرهنگی قدردانی و تشکر می‌کنیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه ۴۵ هزار نفر از کارگران استان در موضوع کرونا بیکار شدند تصریح کرد: بخش عظیمی از این افراد کارگران هتل ها و اماکن گردشگری بودند که قرار بود دولت سه ماه برای آنها بیمه بیکاری پرداخت کند که خبری از آن نشد و لازم است این موضوع پیگیری شود.
وی افزود: امروز در کشور ما با حرف زدن شهروندان را خوشحال می‌کنیم، ولی خبری از عمل نیست.
صادق زاده گفت: با حرف هایی که مسئولین می‌زنند باید به حال شهروندان گریست.
وی در پایان با اشاره به ضرب المثلی گفت: کسی که خوابیده را می‌توان بیدار کرد، اما آنکه خود را به خواب زده خیر، باید حق و حقوق کارگران بیکار شده در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری را پیگیری کرد.
محرم محمدزاده همچنین در ادامه با اشاره به اینکه حمام تاریخی نوبر در میان اختلاف شهرداری و میراث فرهنگی مانده است که باید نسبت به مرمت و تحویل آن به شهرداری اقدام کرد گفت: امروز می‌خواهیم از دارایی های خود مراقبت کنیم، اما نسل آینده امروز را به آیندگان می‌گویند. چرا مقبره‌الشعرا را حفاری کردید و خاک آن را چه کردید. آنها به ما خواهند گفت آیا نمی توانستید به جای حفاری، زمین‌های اطراف را تملک کرده و مجموعه عظیمی را ایجاد کنید؟
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در موضوع مقبره الشعرا شهرداری و میراث فرهنگی هر دو کم‌کاری کرده اند. معلوم‌نیست این هتلی که در کنار مقبره‌الشعرا ساخته شده از کجا مجوز گرفته است.
وی اظهار کرد: این میز‌هایی که امروز در پشت‌آن نشسته ایم گذراست. بیایید عمل کنیم. امروز در مورد هتلی که میراث فرهنگی ما را با مشکل مواجه کرده چرا باید در آنجا باشد؟
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: باید توجه ویژه‌ای به مشکلات کرونا در زمینه گردشگری و هتل داری انجام شود.‌ هتل ها با کمترین ظرفیت و نزدیک به صفر در حال فعالیت هستند که این امر موجب متضرر شدن آنها شده است.
سونیا اندیش تصریح کرد: در زمینه ساخت و سازها نیز، شاهد عدم هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی هستیم و لازم است شورا از شورای شهرداری بودن خارج شود و از تمامی ارگان‌ها توضیح بخواهد.
وی با اشاره به برخی سودجویی ها گفت: لازم است ضوابطی که با آن درجه هتل شناسایی می‌شود مشخص شود تا دست سودجویان از این زمینه کوتاه شود.
غلامحسین مسعودی ریحان همچنین در ادامه با بیان اینکه از زحمات معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی قدردانی می‌کنیم اظهار کرد: اینکه بگوئیم باقرخان خانه‌ای نداشته، حرف درستی نیست. باقرخان در تبریز زندگی می‌کرده و قطعا محلی برای زندگی داشته است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز، عنوان کرد: در کشور‌های خارجی از هیچ برای خود تاریخ سازی می‌کنند، اما ما با وجود شخصیت‌هایی همانند ستارخان و باقرخان از این دارایی مغفول مانده‌ایم.
عبداله تقی‌پور همچنین در ادامه گفت: در کنار اقدامات انجام گرفته در زمینه میراث فرهنگی باید بخشی از تاریخ تبریز در شنب گازان‌ را بررسی کرد و گفت چه اقداماتی در این زمینه انجام‌شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه گفت: حمام تاریخی نوبر با دستور وزیر تملک می‌شود، هیچ مجوزی برای احداث هتل در کنار مقبره الشعرا نداده‌ایم.
وی با بیان اینکه ایجاد کمیته باستانشناسی دانشگاه تبریز را پیگیری می‌کنیم‌ اظهار کرد: بسته‌های حمایتی برای فعالیت میراث فرهنگی و گردشگری از طرف دولت آماده شده است.
حمزه زاده با تاکید بر لزوم هماهنگی شهرداران مناطق در بحث ارائه مجوز ها با میراث فرهنگی گفت: محل خانه تاریخی باقرخان مشخص نیست، اگر مستندها در این زمینه موجود است به میراث ارائه شود، چرا که آماده تملک هستیم.
وی در پایان گفت: در سال جاری بودجه مناسبی برای کاوش در منطقه شنب‌ گازان‌ ارائه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار