حاجی میرزایی: سازمان پژوهش دیدبان نظام تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در مراسم معرفی رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این سازمان را دیدبان نظام تعلیم و تربیت توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: سازمان پژوهش دیدبان نظام تعلیم و تربیت است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۹ در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره اهمیت ماموریت این سازمان بیان کرد: «اگر بخواهیم درباره اهمیت و جایگاه یک سازمان اظهار نظر کنیم بدون توجه به ماموریت آن سازمان امکان پذیر نخواهد بود.»

وی ادامه داد: «انسان‌ها برای هدف مهمی به دنیا آمدند، اما این موجود برجسته جهان هستی که خلیفه الله است در آغاز تولد هیچ نمی‌داند و به تدریج می‌آموزد. این انتقال از هیچ به انسان کامل به مدد وحی الهی و انزال کتب و راهنمایی امامان انجام می‌شود. دریچه تحول انسان سمع و نظر و فواد است و تحول انسان از این مسیر میسر می‌شود. مهم ترین بخش تحول انسان در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد. این مقطع مقطعی متمایز است، دوره‌ای که انسان‌ها باید خود را پیدا و از ارزش‌های خود دفاع کنند.»

حاجی میرزایی ادامه داد: «اینکه چگونه می‌توانیم متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامون، این توانمندی را به روز برسانیم و از انفعال انسان جلوگیری کنیم مسئولیتی است که تعلیم و تربیت برعهده دارد. اینکه چگونه انسانی شایسته بسازیم و آن انسان بتواند ایفای نقش کند یک سوال کلیدی است. امروز یک نظام سنجش به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.»

وی افزود: «ما زمانی برای خطا کردن نداریم. حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند فراهم کند. اینکه دیپلم جواز ورود به دانشگاه است بسیار کم اهمیت است. مهم این است که این دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.»

وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت در تربیت یک انسان خوب گفت: «باید ببینیم آیا محتوای درسی ما قادر است این صلاحیت‌ها را ایجاد کند. آیا این انسان توانسته به درک صحیح از خود برسد؟ متاسفانه افرادی هستند با تحصیلات عالیه که کوچکترین درکی از خود ندارند.»

وی ادامه داد: «اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است رد آن را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد. اگر نهاد خانواده ناکارآمد است به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی است. یکی از مسئولیت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که پیوند میان انسان و طبیعت را برقرار کند تا طبیعت در تسخیر انسان دربیاید.»

حاجی میرزایی بیان کرد: «شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد. نقطه عزیمت همه تحولات اینجاست. افسوس که اغلب ما عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «سازمان پژوهش یک ابرسازمان است و توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است لذا باید به سرعت واکنش نشان دهیم. سازمان پژوهش دیدبان نظام تعلیم و تربیت است یعنی بخش عظیمی از مصونیت ما در مقابل پدیده‌های نوظهور این سازمان اتفاق می‌افتد. امروز آموزش الکترونیکی از آموزش مکمل به آموزش اصلی تبدیل شد و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت بدون گفتمان انجام نمی‌شود. ما باید با جامعه به گفت‌وگوی مشترک بشینیم.»

در پایان سخنان وزیر حکم وزیر آموزش و پرورش در انتصاب حسن ملکی به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش قرائت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار