حجت الاسلام رفیعی:

نیکی به والدین در قرآن کریم هم ردیف توحید است

تهران (پانا) - استاد حوزه و دانشگاه گفت: نیکی به والدین در قرآن کریم در ردیف توحید آمده است بنابراین می‌توان دریافت که احسان به والدین از اهمیت ویژه برخوردار و مورد تأکید خداوند است.

کد مطلب: ۱۰۷۲۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نیکی به والدین در قرآن کریم هم ردیف توحید است

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر یکشنبه در برنامه تفسیر قرآن که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، آیات ۸۹ و ۹۰ سوره انبیا را مربوط به حضرت زکریا (ع) عنوان کرد و افزود: حضرت زکریا (ع) مردم را به آئین حضرت موسی (ع) دعوت می‌کرد و هفت مرتبه نامش در قرآن ذکر شده است.

وی ادامه داد: حضرت زکریا و حضرت عمران هر دو از شخصیت‌های بنی اسرائیل هستند و با یکدیگر باجناق بودند که خداوند به عمران حضرت مریم را عطا کرد اما حضرت زکریا تا کهنسالی اولادی نداشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: حضرت زکریا از خداوند درخواست اولاد پاک و صالح کرد که وارثش باشد بنابراین هنگامی که ایشان مشغول عبادت بود پیک وحی نازل شد و بشارت تولد نوزاد پسر با نام یحیی (ع) را داد.

وی با بیان اینکه در سوره انبیا چهار ویژگی و در سوره مریم هشت ویژگی برای حضرت یحیی (ع) ذکر شده است، افزود: حضرت یحیی (ع) هوی و هوس را در کنترل خود داشته و علاوه بر اینکه پیامبر است، از صالحین نیز می‌باشد.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: زمانی که حضرت زکریا (ع) اطمینان قلبی از بشارت تولد فرزند خواست، نشانه خداوند از دست دادن قدرت تکلم حضرت زکریا (ع) هنگام تکلم با مردم بود که به مدت سه روز ادامه یافت و ایشان تنها زمان عبادت و ذکر الهی توان تکلم داشت.

وی گفت: از ویژگی‌های حضرت یحیی (ع) که در سوره مریم به آنها اشاره شده عبارت است از اینکه در کودکی به مقام نبوت رسید، این فرزند مشمول رحمت و عنایت خاص الهی است، پاکی روح دارد، متدین و پرهیزگار است و نسبت به والدین نیکی و احسان می‌کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: حضرت یحیی (ع) پیامبری عادل بوده و معصیت و خطا نداشت و دارای عصمت بود که اینها از ویژگی‌های بارز این پیامبر بوده است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم نیکی به والدین در ردیف نبوت ذکر شده است، افزود: نیکی به والدین در جای دیگری از قرآن کریم در ردیف توحید آمده است که از اینها می‌توان دریافت که احسان به والدین از اهمیت ویژه و مورد تأکید خداوند بوده است.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه اکتفا کردن والدین به فرزندان کم اشتباه است، تصریح کرد: متأسفانه پیری جمعیت ایران را تهدید می‌کند بنابراین چنانچه تعداد فرزندآوری کاهش یابد فرزندان به دلیل تنهایی به مشکلات روحی دچار می‌شوند.

وی با بیان اینکه نباید والدین به دلیل اوضاع اقتصادی از فرزندآوری هراس داشته باشند، افزود: خداوند روزی فرزند را با تولدش خواهد داد.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از عوامل قدرت هر کشوری را در جمعیت آن کشور عنوان و اظهار کرد: وجود فرزندان هیچگاه مانع تفریح و زندگی والدین نیست بلکه مایه نشاط بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه خداوند سه ویژگی برای خانواده حضرت زکریا (ع) ذکر می‌کند، افزود: خانواده زکریا (ع) به دنبال کار خیر بودند و در این امر سرعت و شتاب داشتند و تسبیح خدا را با ترس و امید می‌گفتند و نزد خداوند خاشع و متواضع بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار