اولین نماز جمعه زاگرب با رعایت فاصله برگزار شد + تصویر

تهران (پانا) - اولین نماز جمعه در شهر زاگرب پایتخت کرواسی با رعایت اصول سلامتی و فاصله اجتماعی پس از دو ماه و نیم محدودیت فعالیت مرکز اسلامی این کشور بخاطر تدابیر اتخاذ شده در مقابله با ویروس کرونا امروز جمعه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
اولین نماز جمعه زاگرب با رعایت فاصله برگزار شد + تصویر

به گزارش ایرنا، در نمازجمعه امروز علاوه بر «عزیز حسنویچ» مفتی اعظم و رییس مشیخت اسلامی کرواسی، «پرویز اسماعیلی» سفیر و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در زاگرب نیز حضور داشتند.

با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی، تعداد محدودی از مسلمانان مقیم کرواسی قادر به حضور در برنامه های مرکز اسلامی زاگرب شدند و دیگر نماز گزاران برنامه های متنوع معنوی و فرهنگی این مرکز در ماه مبارک رمضان را بصورت زنده از فضای مجازی و شبکه یوتیوب دنبال می کنند.کرواسی، جامعه اسلامی دارد و رهبر آن یک مفتی است که از طرف جامعه مسلمانان این کشور انتخاب می‌ شود.

جامعه اسلامی کرواسی از بخش های مختلفی از جمله مجلس، مشیخت، مفتی زاگرب و مدرسه اسلامی دکتر احمد اسماعیلوویچ تشکیل شده است.

مجلس جامعه اسلامی کرواسی نیز مهم ترین ارگان قانون گذار جمعیت اسلامی در این کشور محسوب می شود؛ این مجلس دارای رییس، دو معاون رییس ، یک دبیر و ۱۵ نماینده است.

در همین حال مشیخت جامعه اسلامی کرواسی ارگان اجرایی مجلس این جامعه به شمار می رود که مطالبات مجلس را به اجرا می گذارد و به امور دینی مردم مسلمان رسیدگی می کند.

کاشی کاری هنرمندان کشورمان و فرش های نفیس و دستباف ایرانی زینت بخش مرکز اسلامی زاگرب است.همچنین بخشی از سقف صحن مرکزی مسجد این مرکز در اثر زلزله سوم فروردین ماه در کرواسی فرو ریخته شد. با توجه به عملیات اجرایی ترمیم و نقاشی فضای داخلی مسجد، فرش های ایرانی جمع آوری شده اند تا به آنها آسیب وارد نشوند.

در شهر زاگرب پایتخت کرواسی، مدرسه اسلامی نیز وجود دارد که در سال ۱۹۹۲میلادی تأسیس شده و تا کنون بیش از ۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر از آن فارغ التحصیل شده اند که اکثر آن‌ها از کرواسی و همچنین ده‌ها نفر از کشورهای دیگر هستند.

هدف مدرسه اسلامی زاگرب، آماده‌سازی ائمه جماعات و بانوان معلم برای فعالیت در جامعه اسلامی است.

بر اساس آمار رسمی که هر ده سال یک بار انجام می‌گیرد، تعداد مسلمانان کرواسی بالغ بر ۵۷ هزار و ۶۶۶ نفر است، اما بر اساس آمار غیر رسمی تعدا مسلمانان در این کشور حدود ۸۰ هزار نفر گزارش شده است.

همچنین در حال حاضر ۲۴ مسجد در کرواسی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار