وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در تهران

فعال شدن گسل مشاء علت زلزله تهران بود

تهران (پانا) - دقایق اولیه بامداد امروز جمعه ۱۹ اردیبهشت ‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر تهران را لرزاند.

کد مطلب: ۱۰۶۱۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در تهران

بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زلزله‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر مرز استان‌های مازندران و تهران - حوالی دماوند را لرزاند.

این زمین‌لرزه ساعت 00:48:21 رخ داد و در طول جغرافیایی: 52.05، عرض جغرافیایی: 35.78 و عمق زمین‌لرزه: 7 کیلومتر به وقوع پیوست.

این زلزله در 6 کیلومتری دماوند (تهران)، 13 کیلومتری رودهن (تهران) و 16 کیلومتری بومهن (تهران) رخ داده است.

آماده‌باش اورژانس در پی زلزله

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پی وقوع زلزله در تهران گفت: در پى وقوع زمین لرزه در تهران تیم ارزیاب سازمان اورژانس کشور جهت بررسى اعزام شدند.

به گفته وی، تمامى پایگاه‌هاى اورژانس در حالت آماده باش قرار گرفتند و تیم‌های ارزیاب اعزام شدند.

سخنگوى سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه نماینده تام الاختیار سازمان اورژانس کشور از طرف دکتر کولیوند به گیلاوند اعزام شد، گفت: بیمارستان هاى دماوند و فیروزکوه، در تهران بیمارستان‌هاى امام خمینى (ره) ، امام حسین (ع)، شهداى تجریش و حضرت رسول (ص) و در استان مازندران بیمارستان‌هاى ١٧ شهریور آمل و شهداى زیراب در حالت آماده باش هستند.

وی تاکید کرد: تمامى آمبولانس ها در محدوده شرق استان تهران و جنوب استان مازندران در حالت آماده باش قرار گرفتند و در میادین اصلى شهر مستقر شدند.

خالدی گفت: دستورالعمل‌هاى ویژه اى براى اورژانس‌هاى بیمارستان‌ها به جهت افزایش ظرفیت پذیرش تیم‌ها و فراخوان متخصصان صادر شده است و تا کنون خوشبختانه هیچ مصدومى ناشى از زمین لرزه به مراکز درمانى مراجعه نکرده است و بیشتر مراجعات ناشى از استرس و ترس بوده است.

آماده‌باش تیم‌های جستجو و نجات در تهران

شاهین فتحی، مدیرعامل هلال احمر استان تهران نیز با بیان اینکه ۵ تیم ارزیاب به منطقه کانون زلزله اعزام شده است، گفت: به تمامی شعب اعلام آماده باش داده شد و به تیم‌های جستجو و نجات نیز فراخوان داده شده است.

به گفته وی، تیم های تخصصی جستجو و نجات در آوار آماده باش داده شده است.

تاکنون حادثه‌ای در تهران گزارش نشده است

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز در پی وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در تهران گفت: تاکنون حادثه‌ای که بر اثر وقوع زلزله در تهران رخ داده باشد، گزارش نشده است.

وی افزود: با توجه به شدت زمین‌لرزه در شهر تهران احتمال وقوع حادثه در پی آن کم است، با این حال سازمان آتش نشانی تهران همچون سایر زمان‌ها در حالت آماده‌باش است.

اعزام ۵ تیم ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده

همچنین مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر با اشاره به اینکه زلزله ۵.۱ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری دماوند رخ داد که تهران و شهرستان‌های استان تهران هم لرزیدند، گفت: ۵ تیم ارزیاب هلال احمر و تیم واکنش سریع استان تهران به مناطق زلزله زده اعزام شدند که امیدواریم خسارتی به وجود نیامده باشد.

وی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم خونسردی خود را حفظ کنند.

فعال شدن گسل مشاء علت زلزله تهران بود

حمیدرضا نانکلی، رییس اداره ژئودزی سازمان نقشه‌برداری کشور، گفت: گسل مشا به طول ۲۰۰ کیلومتر، از سمت فیروزکوه به سمت شمال تهران و کرج امتداد دارد و زلزله تهران، به دلیل حرکت این گسل بوده است.

دستور وزیر کشور برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان احتمالی استان تهران

همچنین به دنبال وقوع زلزله در استان تهران وزیر کشور در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آنها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیمهای مجهز امدادی به منطقه اقدام کنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگاه احتمالی، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد. وی همچنین ارزیابی از خسارات و اقدام به موقع جهت حل مسکلات مردم را از موارد ضروری در امدادرسانی مورد تاکید قرار داد.

آماده‌باش شهرداری تهران در پی زلزله

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در توییتر خود دستور آماده باش کامل شهرداری تهران و ستاد بحران را داد.

نشانی سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران

زلزله تهران تاکنون ۸ پس‌لرزه داشته است

به گفته علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور، طی بامداد امروز زمین‌لرزه تاکنون زلزله تهران ۸ پس‌لرزه داشته است که بزرگترین آن ۴ ریشتر بوده است.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران گفت: گسل مشا از گسلهای بزرگ کشور است که زلزله‌های بزرگی را رقم زده است و پس لرزه ٣.٩ ریشتری لحظاتی پیش رخ داد که مردم دماوند آن را حس کردند.

وی تاکید کرد: روند کاهشی پس‌لرزه‌ها امیدوارکننده است اما واقعا زلزله قابل پیش‌بینی نیست.

۱۱ مصدوم زلزله در تهران

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تا به این لحظه دریافت کرده‌ایم، تعداد مصدومان زلزله ١١ نفر گزارش شده که تمام این افراد بر اثر فرار دچار مصدومیت شده اند. از تعداد کل شش نفر در منطقه گیلاوند شهرستان دماوند و پنج نفر در شهر تهران دچار مصدومیت شدند.

به گفته وی، تعداد جانباختگان نیز یک نفر است که مردی ۶٠ ساله حین فرار بر اثر تروما از ناحیه سر، در منطقه گیلاوند جان خود را از دست داده است.

وقوع پس‌لرزه‌ای دیگر در تهران

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر ساعت ۲.۵۲ امروز مرز استان‌های مازندران و تهران حوالی دماوند را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داده است و با این احتساب تعداد پس لرزه‌های تهران به ۹ پس‌لرزه رسید.

پس‌لرزه‌های تهران به ۱۷ مورد رسید

بر اساس این گزارش یک مورد پیش‌لرزه قبل از وقوع زمین لرزه 5.1 ریشتری در تهران به ثبت رسید ‌و پس‌لرزه‌های تهران به ۱۷ مورد رسید.

افزایش تعداد مصدومان به ۱۷ نفر

طبق اعلام اورژانس، کل مصدومان و فوتی به ۱۷ نفر (استان تهران : ۱۵ نفر - استان البرز : 2 نفر) رسید. شهرستان دماوند - آبعلی ۱ نفر، شهرستان دماوند - گیلاوند: 7 نفر ( اعزامی : 2 - درمان درمحل : 4 - فوتی : 1 (مرد 60 ساله)، شمیرانات: ۱ نفر، شهرستان تهران : 6 نفر( اعزامی : 2 - درمان درمحل : 4 )، شهرستان کرج : 2 نفر ( اعزامی : 1 - درمان درمحل : 1 ). شهرستان آمل در استان مازندران نیز بدون صدمات جانی بوده است.

بر این اساس کلیه مصدومین و فوتی ناشی از ترس و فرار هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار