پشه‌ها ویروس کرونا را انتقال می‌دهند؟

تهران (پانا) - به‌گفته یک پژوهشگر حوزه تنوع زیستی بندپایان درصورتی پشه‌ها ناقل ویروس کرونا هستند که عامل ویروس باشند.

کد مطلب: ۱۰۶۱۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
پشه‌ها ویروس کرونا را انتقال می‌دهند؟

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زمانی پژوهشگر حوزه تنوع زیستی بندپایان درباره اینکه پشه‌ها هم می‌توانند عامل انتقال ویروس کرونا باشند یا خیر، اظهار کرد: بیماری‌های زیادی ممکن است توسط حشرات به انسان‌ها منتقل شود که یکی از شناخته شده‌ترین این حشرات پشه‌ها هستند.

او با اشاره بر اینکه سالانه بیش از نیم میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر نیش زدن پشه‌ها می‌میرند، گفت: پشه‌ها تغذیه اصلیشان از عصاره‌های گیاهی است و جانورماده این حشره قبل از تخم‌گذاری به تغذیه خونخواری از انسان و حیوانات پستاندار روی می‌آورد.

این پژوهشگر حوزه تنوع زیستی افزود: در زمانی که این حشره در حال تغذیه کردن است اگر بیمار باشد این بیماری به انسان یا پستاندار منتقل شود، همچون ویروس تب زرد یا بیماری مالاریا.

زمانی درباره بر اینکه پشه‌ها ناقل ویروس کرونا هستند یا خیر، تصریح کرد: برای اینکه پشه ناقل ویروس باشد باید خودش نیز عامل ویروس باشد که در مورد خیلی از ویروس‌ها یکی سری عواملی وجود دارد که مانع از این می‌شود که حشره آلوده به ویروس باشد، به طور مثال پشه‌ها نمی‌توانند ویروس اچ آی وی یا ابولا را انتشار دهند.

او با اشاره بر اینکه هنوز شواهدی بر آلوده بودن حشراتی، چون پشه وجود ندارد، عنوان کرد: حشرات زیادی هستند که می‌توانند ناقل باشند که مهم‌ترین آن‌ها سوسک‌های خانگی و مگس‌ها هستند.

این پژوهشگر حوزه تنوع زیستی بندپایان تاکید کرد: تا حد امکان افراد باید عوامل انتقال مکانیکی را به حداقل برسانند و نظافت عمومی را رعایت کنند و ضایعات و پسماندهای خود را در محلی جداگانه و کیسه‌ها سر بسته قرار دهند وسم پاشی یا از گیاهانی همچون اکالیپتوس استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار