شستن میوه و سبزی در دوران کرونا

تهران (پانا) - شواهد مطمئنی وجود ندارد که نشان دهد ویروس از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود اما شست‌وشوی صحیح میوه‌ها و سبزی‌ها ضروری است

کد مطلب: ۱۰۶۰۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شستن میوه و سبزی در دوران کرونا

به‌گزارش خراسان، شیوع کرونا باعث شده است فشار زیادی از نظر معیارها و رعایت‌ موارد بهداشتی بر دوش همه‌ ما گذاشته شود که هرچند زندگی را کمی سخت می‌کند اما برای پیشگیری از انتشار بیماری ضروری ‌است. در این مطلب قصد داریم نکات مفید و لازم را درباره چگونگی شست‌وشو و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها‌ به شما ارائه بدهیم.

انتقال ویروس کرونا از خوردنی‌ها

طبق گزارش‌هایی که تاکنون ارائه شده و توضیحات سازمان بهداشت جهانی شواهد قطعی وجود ندارد که نشان بدهد غذا می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال ویروس کرونا باشد. تاکنون انتقال انسان به انسان یعنی از طریق ورود ترشحات تنفسی که فرد آلوده با عطسه یا سرفه پخش کرده، به دستگاه تنفس فرد سالم معمول‌ترین روش انتقال بوده است.

طریقه شست‌وشوی سبزی‌ها

شما باید پیش از شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، دست‌های خود را به مدت دست‌کم 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. درباره سبزیجات برگی مانند کاهو و کلم برگ، اولین لایه‌ برگ‌ها را که معمولا پژمرده و آلوده است، دور بریزید. سپس برگ‌ها را از هم جدا کنید و یکی‌یکی بشویید. در مورد سبزی‌هایی که بافت سفت‌تری دارند (مانند خیار و فلفل دلمه‌ای) می‌توانید از یک برس مخصوص شستن سبزیجات استفاده کنید. به‌آرامی تمام سطح سبزی را زیر شیر آب برس بکشید. در مورد گل‌کلم و بروکلی توصیه می‌کنیم ابتدا آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید. سپس آن‌ها را در آبکش بگذارید و در آب سرد غوطه‌ور کنید. بدین ترتیب می‌توانید قسمت‌های داخلی گیاه را که در حالت معمول دسترسی به آن‌ها ندارید به‌خوبی تمیز کنید. برای شستن سبزی‌های ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی و چغندر و هویج، می‌توانید آن‌ها را برای مدت کوتاهی در آب قرار دهید تا آلودگی روی آن‌ها نرم و جدا شود. سپس با برس یا اسفنج سطح‌شان را بسایید؛ بدون هیچ شوینده‌ای و فقط زیر شیر آب. این نوع سبزی‌ها را حتماً قبل از پوست گرفتن بشویید.

طریقه شستن میوه‌ها

توت‌فرنگی، تمشک و ... همگی بسیار ظریف هستند، بنابراین باید آن‌ها را در آبکش بگذارید و برای مدت کوتاهی در آب سرد غوطه‌ور کنید. سپس به‌آرامی با دست‌هایتان کمی بسایید و آب بکشید. میوه‌هایی را که قرار است با پوست بخورید ، خوب بشویید. این میوه‌ها را زیر شیر آب بگیرید و به آرامی با دست‌هایتان بشویید. هلو، گلابی، گوجه‌سبز و ... نمونه‌هایی از این میوه‌هاست. در مورد میوه‌هایی مانند لیمو، کیوی و ... که پوست‌شان قابل خوردن نیست، باز هم شستن قبل از پوست کندن لازم است. اگر این میوه‌ها را خوب نشویید این احتمال وجود دارد که آلودگی‌های روی پوست، از طریق چاقویی که برای پوست کندن استفاده می‌کنید به داخل میوه منتقل شود. برای نگهداری بهتر میوه‌ها و سبزی‌هایی که شسته‌اید ،آن‌ها را با یک حوله یا دستمال تمیز خشک کنید.

استفاده از ضدعفونی‌کننده

کارشناسان به‌طور کلی توصیه نمی‌کنند که برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها از ضدعفونی‌کننده‌ها یا مواد شوینده استفاده کنید چون ممکن است روی میوه و سبزی باقی بمانند. اما اگر اصرار دارید از ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن میوه و سبزی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که این محصولات، مناسب استفاده برای مواد غذایی است.در ضمن دقیقاً طبق دستورالعمل درج‌ شده روی محصول آن را به کار ببرید.

نکات مهم بهداشتی

دست‌هایتان را قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی بشویید.همچنین وسایل و سطوح آشپزخانه را بعد از شستن میوه و سبزی، تمیز کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها را از گوشت و مرغ و ماهی خام جدا کنید. هر بار از تخته و کارد فقط برای یک ماده غذایی استفاده کنید. سبزیجات را قبل از مصرف حرارت بدهید و بپزید. حتماً قبل از تهیه‌ سالاد، تمام مواد آن را به دقت و به درستی بشویید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار