برگزاری کنگره سالیانه گرامی داشتن یاد شهدا در منطقه۱۶

پیراسته نیا: حواس مان باشد که مادر و پدرهای شهدا دارند یکی یکی می روند

تهران (پانا) - در حوالی ما و در همین نزدیکی ها هنوز مادران و پدرانی هستند که داغ از دست دادن فرزندشان برای شان هنوز داغی سوزناک است، حتی اگر بیش از سی سال از آن گذشته باشد. حکایت شهادت جوانان این مرز و بوم رشته ای به درازای تاریخ دارد اما دراین میان داستان صبوری مادران و پدران این شهیدان قصه پر غصه دیگری است. در پیچ و تاب زمانه ای که غبار فراموشی بر روزگار گذشته مان نشسته است و گذشتگان خود کمتر رغبتی دارند تا به غبارروبی از آنچه بر این مرز و بوم رفته است، بپردازند دانش‌آموزان مدارس منطقه۱۶ شهر تهران با ایده خلاقانه در تمامی مراسم های مدرسه شان میزبان مادران و پدران شهید هستند و برای شان فرزندی می کنند تا شاید کمی مرهم درد این فراغ باشند.

کد مطلب: ۱۰۴۹۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
پیراسته نیا: حواس مان باشد که مادر و پدرهای شهدا دارند یکی یکی می روند

قادر پیراسته نیا، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه۱۶ در گفتگو با پانا می گوید: گرامیداشت یاد شهدا کمتر از فضیلت شهادت نیست و حضرت آقا اشاره دارند که حوادث تاریخی و وقایع یک جامعه دچار دو اتفاق می شوند، یکی تحریف است و دیگری نسیان.
او می افزاید: در منطقه۱۶ شهر تهران هر مدرسه ما به عنوان یادمان یک شهید فرهنگی یا دانش آموزی نام گذاری شده است. درواقع در این منطقه ۱۴۵واحد آموزشی مان به نام ۱۴۵ شهید نام گذاری شده است. در هرکدام از این مدارس مراسمی برگزار شود، پدر و مادر آن شهید حضور دارند و هر اتفاق مبارکی که در این مدارس بیافتد حتما پدر و مادر آن شهید در آن مدرسه حضور دارند.
پیراسته نیا به صمیمیت ایجاد شده میان دانش آموزان و پدر و مادرهای این شهیدان اشاره کرده و می گوید: حضور والدین شهدا در مراسم های مدارس منطقه۱۶ فرصتی برای مانوس شدن دانش آموزان با نام شهید فراهم کرده است. به گونه ای که دانش آموزان حتی مادر آن شهید را مادر یا خاله خطاب می کنند و ارتباط می گیرند و آن پدر و مادر چه دلسوزی ها و مهربانی هایی که در حق این دانش آموزان روا می دارند و همه این بچه ها را مانند فرزند شهید خود می بینند.
پیراسته نیا از برگزاری کنگره سالیانه در آموزش و پرورش منطقه۱۶ خبر داده و می افزاید: برگزاری مراسم ها و طرح های نمادینی چون کنگره شهدا و راهیان نور و غیره به دلیل این است که نگذاریم فداکاری های شهدای مان فراموش شود و از سوی دیگر گاهی می بینیم تحریف هایی از سوی دشمنان می شود تا وقایع آنگونه که نیست، نشان داده شوند و ما باید کمک کنیم تا دانش آموزان مان حقیقت را بدانند.
وی می افزاید: گاهی داشتن ارزش ها برای مان عادی می شود وگاهی شهدا آنقدر کنارمان هستند و به ما نزدیک اند که برای مان عادی می شود. مانند آدم هایی که آنقدر در آفتاب بوده اند که دیگر حواس شان به آفتاب بالای سرشان نیست. به گمانم بچه های ما دارند دچار این عادت می شوند. نام شهدا را همه جا می بینند اما برای شان عادی شده است و همه ما مسئولیم تا این حقیقت را برای نسل جدید زنده نگه داریم که شهدای ما چه کسی بوده اند و چه کرده اند.
پیراسته نیا با اشاره به اینکه منطقه۱۶ دارالشهدای دانش آموزی شهر تهران است، می گوید: این منطقه۱۱۰۰ دانش آموز شهید تقدیم این مرز و بوم کرده است. حدود سه سالی است که در منطقه۱۶ستادی راه اندازی کردیم که این شهدا را شناسایی کنند و حدود ۴۰همکار فرهنگی شهید در این منطقه شناسایی شده است. اکنون در سایت آموزش و پرورش منطقه در حال تهیه لینکی باعنوان خانه شهید هستیم تا این اطلاعات جمع آوری شده برای همیشه ثبت شود و در دسترس باشد. در دوسال گذشته با چند هدف کنگره شهدا را برگزار کردیم. یکی از این اهداف این بود که نام و یاد شهدا را زنده کردیم تا ما هم سایه وار و به قول حضرت آقا، کمتر از شهادت کار نکرده باشیم. دوم اینکه پدر و مادرهای این شهدا دارند تمام می شوند و یکی یکی می روند و ما باید حواس مان به آنها باشد. یکی از اهداف مهم این کنگره شاد نگه داشتن خاطر این پدر و مادرهای شهید است. از سوی دیگر انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل جدید از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره است.
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه۱۶می گوید: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس نخواستیم دست روی دست بگذاریم و در ستاد درباره نحوه برگزاری کنگره مشورت کردیم. گفتیم صاحب مجلس ما شهدا هستند و اعتقادمان این است که شهدا در مجلس خودشان حاضر و ناظراند. تمهیداتی داریم تا تصاویر شهدا در این کنگره جانمایی شود و با حفظ اصول فاصله گذاری و رعایت موارد بهداشتی و مراقبت های لازم ۱۶اردیبهشت بصورت آنلاین این کنگره را برگزار کنیم. فضاسازی همان کنگره هر سال را انجام می دهیم و تمام مدیران مدارس شاهد ما به عنوان خادم الشهید در ارتباط با مدرسه ای که به نام شان شده است، حاضراند. مدیران مدارس ما به خانواده های این شهدا اطلاع می دهند و لینک مجازی برگزاری کنگره را با اهدای گل به ایشان تقدیم می کنند تا آن روز حضور مجازی داشته باشند. امسال در هفته بزرگداشت مقام معلم کنگره مجازی خود را برگزار می کنیم.
پیراسته نیا درباره تاثیرگذاری مجازی کنگره شهدا می گوید: من معتقدم فضای مجازی مانند یک شمشیر دو لبه است و ما باید به آن جهت بدهیم و شاید موضوع این بیماری به نوعی باعث شد که بتوانیم به بچه های مان خوراک سالم بدهیم. اکنون در فضای مجازی به دنبال تولید محتوای پرورشی و تربیت بدنی سالم برای بچه ها هستیم و قطعا بچه ها وقتی ورود پیدا کنند، آنچه قبلا تصور داشتند به هم ریخته و متوجه شده اند خوراک مناسب هم پیدا می کنند. تبدیل تهدید به فرصت یکی از نگاه هایی است که در موضوع کرونا داریم و فرصت این است که محتوای مناسب ارایه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار