ذوعلم: استقرار حوزه‌های تربیت و یادگیری، پاسخگویی ومسئولیت پذیری سازمان پژوهش را افزایش داده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد استقرار حوزه‌های یازده گانه تربیت و یادگیری، پاسخگویی و مسئولیت پذیری این سازمان را افزایش داده است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: استقرار حوزه‌های تربیت و یادگیری، پاسخگویی ومسئولیت پذیری سازمان پژوهش را افزایش داده است

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام علی ذوعلم در جلسه هماهنگی حوزه‌های تربیت و یادگیری با اشاره به اینکه چشم انداز روشنی در استقرار این حوزه‌ها است، گفت: استقرار حوزه‌های تربیت و یادگیری باعث شده سازمان پژوهش برای پاسخگویی و دفاع علمی از گفتمان فلسفی و دانشی برنامه درسی خودش به شفافیت برسد و پاسخگویی‌ها محکم تر شده است.همچنین مضامین، اولویت‌ها و عرصه دانشی ارتباطی حوزه‌ها نشان می‌دهد که کدام بخش سازمان می‌تواند از آن دفاع کند.

وی افزود: پاسخگویی سازمان به معلمان و دانش‌آموزان، مجامع علمی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه‌ها و ... شفاف‌تر شده است. شاید مهمترین دستاورد حوزه تربیت و یادگیری دفاع در مواجهه با نقدها و نظرها باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد حوزه‌های تربیت و یادگیری می‌‌توانند مبانی نظری تحولی را به بسته‌های تربیت و یادگیری سریان دهند.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش ورود هرآنچه مربوط به معلم و دانش‌آموز است مانند لوح فشرده، کتاب و غیره و یا هرگونه محتوای دیگر بدون تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجاهت قانونی ندارد. در سال‌های قبل وزرای وقت بخشنامه‌هایی را در تاکید این مسئله ارسال کرده بودند و اگر نیاز باشد وزیر این بخشنامه را دوباره ارسال کنند تا یادآوری شود.

ذوعلم گفت: حوزه‌های تربیت و یادگیری متولی یک رشته خاص نیستند بلکه متولی استانداردیابی و استاندارد گذاری کل آن حوزه تربیت و یادگیری در تمام شاخه‌ها و تمام رشته‌ها هستند.

وی افزود: برای حوزه‌های تربیت و یادگیری هویت و گرانیگاه مفهومی دوره‌ها که در صدد رساندن دانش‌آموز به آن دوره است، اهمیت زیادی دارد. به طور مثال دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه خیلی مهم است.

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی با تاکید براینکه حوزه‌های تربیت و یادگیری و معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری دو بال سازمان پژوهش برای برداشتن بار سنگین فعالیت‌های سازمانی هستند، گفت: حوزه ها باید موضع علمی و کارشناسی خودشان را روز به روز تقویت کنند. ارتباط سازمان پژوهش با بیرون و مجامع مختلف و شرکت در مباحث تخصصی، نیازسنجی‌ها، اولویت گذاری‌ها توسط همین حوزه ها صورت می‌گیرد.

ذوعلم به سرپرستان حوزه‌های تربیت و یادگیری توصیه کرد که از فرصتی که ویروس کرونا به‌وجود آورده استفاده کرده و با برگزاری نشست‌های کارشناسی و کارگاه‌های اندیشه ورزی در فضای مجازی نگاه‌های عمیق و محتوایی سازمان را به بدنه معلمان وارد کنند.

علی محبی مشاور پژوهش و برنامه ریزی و دستیار رییس سازمان در حوزه‌‌های تربیت و یادگیری با تاکید براینکه تدوین راهنمای برنامه درسی به عنوان یکی از مهمترین وظایف حوزه‌های تربیت و یادگیری مدنظر است، گفت: این فعالیت به نوعی مبنای دیگر فعالیت‌های حوزه‌ها و یکی از 8 کلان پروژه طراحی شده سازمان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1399 به عنوان «جهش تولید» یادآورشد: مهمترین تولید سازمان تهیه محتوا و بسته‌های یادگیری است که امیدوارم امسال از لحاظ کمّی و کیفی جهش داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار