افول غرب در دوران پسا کرونا

تهران (پانا) - یک عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی تاکید کرد کرونا باعث کاهش قدرت ملی کشورهای بزرگ از جمله برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
افول غرب در دوران پسا کرونا

محمودرضا شمس دولت‌آبادی، در مصاحبه با برنامه «گفتگوی سیاسی» که با موضوع «تاثیر کرونا بر عرصه نظام بین‌الملل» از آنتن رادیو گفت‌وگو به صورت زنده پخش می‌شد، با تاکید بر اینکه کرونا بر عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی نظام بین‌الملل تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: کرونا باعث کاهش قدرت ملی کشورهای بزرگ از جمله برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد شد، چنان که در حال حاضر برخی از آثار و نشانه‌های آن را مشاهده می‌کنیم، مثلا دولت آمریکا در متحد و هماهنگ کردن فدرال‌های خود در عرصه مبارزه با ویروس کرونا دچار مشکل شده است و نتوانسته انسجام لازم را در بین آن‌ها ایجاد کند.

وی در همین ارتباط افزود: در کشوری مثل ایران در حالی که مردم به خاطر تحریم‌های یک جانبه آمریکا در سخت‌ترین شرایط قرار دارند، شاهد تحقق همبستگی خوبی در بین مردم برای مبارزه با این ویروس و پیروی از پروتکل‌هایی که در این زمینه منتشر اعلام شده، بودیم و در واقع یک نوع تبعیت از قوانین و نظم اجتماعی در جامعه حاکم شد.

دولت‌آبادی با بیان اینکه مردم ایران بر اساس توانمندی‌ها و داشته‌های خود همچون دوران دفاع مقدس تلاش کردند که این ویروس و تبعات ناشی از شیوع آن را کنترل کنند، گفت: ما باید خود را برای شرایط پساکرونا در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آماده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دوران پس از کرونا ملی‌گرایی تشدید می‌شود و این می‌تواند آثار منفی در عرصه جهانی به همراه داشته باشد، اظهار کرد: تاثیرات مربوط به شیوع کرونا فقط مختص سیستم بهداشت و درمان نیست بلکه کرونا اشکالات موجود در سیستم‌های حکمرانی به‌خصوص نوع غربی‌اش را مشخص‌تر از قبل کرد و درک از امنیت را نیز تغییر داد.

شمس دولت‌آبادی با بیان اینکه درک انسان‌ها از امنیت ملی و امنیت جمعی در دوران پساکرونا با دوران قبل از آن تفاوت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا دارای عدالت جغرافیایی بود چنانکه همه کشورها را در بر گرفت ولی همراه با عدالت اقتصادی نبود چنان که مردمانی که از وضعیت اقتصادی و معیشتی بهتری برخوردارند از تبعات ناشی از این ویروس کمتر آسیب دیدند.

این استاد دانشگاه همچنین به تشریح تاثیر کرونا بر رابطه «علم» و «دین» پرداخت و افزود: کرونا باعث شد که جنبه فطری انسان‌ها مبتنی بر خداجویی و امدادخواهی از نیروهای فرامادی برای نجات خود پررنگ‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید خودمان را برای تحولات پس از کرونا آماده کنیم چرا که این ویروس و تبعات آن باعث ایجاد تحولات ساختاری در حوزه نفوذ در عرصه جهانی خواهد شد، ادامه داد: در دوران پساکرونا شاهد آثار نامطلوب این موضوع در عرصه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز خواهیم بود و در همین چارچوب مجلس یازدهم باید با شفاف‌سازی و تبیین رابطه درست بین تقنین و اجرا اعتماد عمومی در کشور را تقویت کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همانطور که تلاش کردیم شیوع ویروس کرونا در کشور را مدیریت کنیم باید برای مدیریت راهبردی تبعات کرونا در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز آمادگی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این نیز اشاره شد کرونا و تبعات ناشی از آن حکمرانی مطلوب در عرصه جهانی که در غرب شاهد آن بودیم را به چالش کشید و چهره فقر در عرصه جهانی را عریان‌تر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار