«پسماندهای کرونایی» چگونه باید دفع شوند

طبق اعلام سازمان محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی در فروردین امسال ۳۰تن افزایش یافته است

تهران (پانا) - از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور میزان پسماندهای تولیدی بیمارستان‌ها روند صعودی پیدا کرده است و با توجه به آمار بیمارستان‌های مخصوص مبتلایان به ویروس کرونا، مراجعه‌کنندگان و افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند، میزان پسماندها نیز بیش از پیش افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی و دغدغه کارشناسان محیط زیست شده است زیرا آنها معتقدند که پسماندهای عفونی نباید به صورت عادی دفع شود و باید پروتکل‌های مصوب در این زمینه رعایت شود.

کد مطلب: ۱۰۳۷۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
«پسماندهای کرونایی» چگونه باید دفع شوند

طبق اعلام اداره محیط زیست استان تهران در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان و افراد بستری شده در بیمارستان‌ها در فروردین ماه امسال میزان زباله‌های بیمارستانی بین ۸۰ تا ۱۱۰ تن در روز متغیر شد، این در حالی است که میزان زباله‌های بیمارستانی در اوایل اسفند سال گذشته کمتر از ۸۰ تن بود. محمدحسین بازگیر، کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق محیط زیست شهر تهران درباره شیوه صحیح دفع پسماندهای مربوط به ویروس کرونا به پانا گفت: علاوه بر ویروس کرونا، ویروس‌های عفونی دیگری هم در محیط بیمارستان داریم که از عوامل بیماری‌زا است. این عوامل بیماری‌زا که باکتری‌ها یا ویروس‌ها هستند، خطرزا محسوب می‌شود و باید پسماندهای آنها را به طور ویژه امحا کرد.

مدیرکل سابق محیط زیست شهر تهران افزود: وقتی بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، وسایلی که برای درمان او استفاده می‌شود آلوده خواهد شد و بیمارستان‌ها موظف هستند پسماندهای عفونی را که آلوده شدند در پلاستیک‌های زردرنگ قرار بدهند که مشخص شود پسماند عفونی است. این موضوع جزو تکالیف قانونی است و فرقی نمی‌کند برای ویروس کرونا باشد یا برای هر ویروس دیگری و باید پروتکل آن از سوی بیمارستان‌ها رعایت شود.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها موظفند که پسماندهای عفونی را در پلاستیک‌های زردرنگی قرار دهند که روی آنها برچسب دارد و این پسماندها را در محلی که در بیمارستان مشخص شده و دارای پروتکل خاص خود است، بی‌خطرسازی کنند. بی‌خطرسازی باید به یکی از روش‌های موجود در داخل بیمارستان انجام شود تا تمام عوامل بیماری‌زا از بین برود، در اینصورت پسماند آماده انتقال به خارج از محیط بیمارستان می‌شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: بعد از بی‌خطرسازی، انتقال پسماند باید از طریق ناوگان و سیستم ویژه صورت بگیرد و با سایر زباله‌ها مخلوط نشود. در واقع باید ناوگان ویژه‌ای پسماندها را حمل کند و سپس به سایت دفع نهایی پسماند ببرد. یکی از روش‌های فرایند دفع نهایی پسماند، روش‌ دفن کردن است که باید اصول بهداشتی آن رعایت شود به این معنی که در جایی که کف آن دیواره‌های ایزوله باشد و شیرابه پسماند بیرون نزند و منتشر نشود و بعد روی آن آهک و مواد ضد عفونی کننده ریخته می‌شود و در نهایت دفن شود.

وی تاکید کرد: البته برای دفع پسماند، روش‌های دیگری هم از جمله سوزاندن وجود دارد اما در ایران بیشترین روش بر مبنای دفن پسماند است. بنابراین این مراحل باید انجام شود و اکنون در بیمارستان‌ها دستگاه‌های امحا زباله وجود دارد اما اینکه چقدر این پروسه کامل امجام شود یا نه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

بازگیر خاطرنشان کرد: طبق ماده ۵ قانون مدیریت پسماند در شرایط شیوع ویروس کرونا و چه قبل از آن، مدیران اجرایی پسماندها موظف هستند براساس معیارها و ضوابط وزارت‌ بهداشت ترتیبی اتخاذ کنند تا سلامت، بهداشت و ایمنی‌عوامل اجرایی تحت نظارت آنها تأمین و تضمین شود.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیزدر این باره گفت: تشکیلات جداگانه برای جمع آوری پسماند‌های پزشکی با حضور ۱۰۰ کارگر و راننده ایجاد کرده ایم . این کارگران و رانندگان هر شب زباله‌های پزشکی را جمع آوری می‌کنند ضمن اینکه برای هفت بیمارستان کرونایی نیز تشکیلات و خودرو‌های جداگانه و برای کارگران هم پوششی مانند پوشش حضور در آی سی یو در نظر گرفتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار