معاون فناوری نوآوری وزارت ارتباطات مطرح کرد

آموزش مجازی دانشجویان با ترافیک رایگان انجام می‌شود

تهران (پانا) - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در خصوص فرآیند آموزش مجازی دانشجویان و ترافیک رایگان از سوی وزارت ارتباطات می گوید اکنون حدود ۵۵ سامانه مربوط به مراکز دانشگاهی ترافیک رایگان رهیابی شده دریافت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۳۷۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی دانشجویان با ترافیک رایگان انجام می‌شود

به گزارش ایرنا، «اوایل اسفندماه بحث آموزش مجازی در وزارت ارتباطات و در راستای مسوولیت اجتماعی این وزارتخانه مطرح شد. زمانی شیوع بیماری کرونا خیلی بحث جدی نبود و تصور این را نداشتیم که ویروس عملا داستان ادامه‌داری باشد. نگاه ما این بود که با توجه به شرایط آن مقطع تا اسفندماه امکان برگزاری کلاس‌ها میسر نیست و باید کاری انجام بدهیم.»

«ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با بیان این توضیحات افزود: وزارت ارتباطات به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ درخواستی، با توجه به اعتقاد جدی بر این که فضای آموزش کشور تعطیلی بردار نیست و آموزش یکی از رکن های اساسی کشور است تصمیم گرفت در جریان آموزش مجازی کشور با وزارت علوم همراه باشد.

وی افزود: در همین راستا تصمیم گرفتیم به مراکز آموزشی در کشور کمک کنیم و ترافیکی را به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار بدهیم. به صورت داوطلبانه این همراهی را با وزارت علوم تحقیقات و فناوری مطرح و اعلام آمادگی کردیم که اگر آن‌ها اطلاعات سایت‌های آموزش برخط که شامل یادگیری و یاد دهی است را در اختیار ما قرار دهند، ترافیک راهیابی شده توسط اپراتورهای مختلف به LMS ها (سیستم آموزش مجازی) را به صورت رایگان در اختیارشان قرار بدهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات اشاره کرد: با این کار سعی داشتیم هم اساتید و هم دانشجویان که روی بستر شبکه ملی اطلاعات در حال فعالیت هستند و سرورهای‌شان داخل کشور است از ترافیک رایگان بهره‌مند شوند. اساتید و دانشجویان هر کدام مشترک نوع خاصی از اینترنت هستند، بخشی همراه و برخی ثابت. به صورت طبیعی این‌ها به سمت مرکز آموزش دانشگاه‌های مختلفی در کشور راهیابی می‌شود. به همین دلیل نیاز بود که وزارت علوم آدرس‌ها و مشخصات فنی مرتبط با سامانه‌های آموزش مجازی و برخط را در اختیار ما قرار بدهد.

وی افزود: چون دانشگاه‌ها در پهنه جغرافیایی کشور توزیع شدند و نگاه ما این بود که تمام آن‌ها بتوانند به صورت یکسان از این ظرفیت ها استفاده کنند، وزارت علوم مکاتباتی را با دانشگاه‌ها انجام داد. برخی از دانشگاه‌ها به این مکاتبه پاسخ دادند و اطلاعات برخی دیرتر به ما رسید. حاجی صدیق حاجی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم این اطلاعات را جمع‌بندی کرد و به دست ما رساند. ضمن این که اشاره کردند این لیست به صورت تدریجی تکمیل خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در آن شرایط ما دو انتخاب داشتیم. اول این که به صورت مرحله‌ای و گام به گام به اپراتورها ابلاغ کنیم که این پیچیدگی‌هایی داشت که اجازه نمی‌داد به حسن انجام کار نظارت دقیق داشته باشیم. ضمن این که لیستی که در گام اول برای ما فرستاده شده بود علاوه بر کامل نبودن، جزئیات فنی لازم را نداشت. راه دوم این بود که تا تکمیل لیست صبر کنیم. تصمیم بر این شد که لیست و مشخصات فنی کامل شود و پس از جمع‌بندی به صورت یکجا آن را به اپراتورها ابلاغ کنیم.

ستار هاشمی اضافه کرد: قبل از انجام این کار با اپراتورها مکاتبه کردیم. جنس مکاتبه ما از جنس اعلام آمادگی آنها برای اجرایی کردن این کار بود. اپراتورها باید آمادگی اولیه و زیرساخت فنی برای این کار را در خود ایجاد می‌کردند. فروردین ماه با تعاملی که با وزارت علوم داشتیم لیست نهایی شد و پس از آن مساله را به اپراتورها ابلاغ کردیم. اکنون حدود ده روز است که ترافیک رایگان برای آموزش مجازی دانشجویان و اساتید در سایت‌های اعلام شده از سوی وزارت علوم عملیاتی شده و دانشجویان و اساتید زمانی که به سامانه‌های مجازی وصل می‌شوند، ترافیک شان به صورت رایگان توسط تمامی اپراتورها مسیریابی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: انتظار برخی این بود که در همان ابتدای امر باید این ساز و کار عملیاتی می‌شد که به دلایلی که گفتم امکانش در ابتدای کار فراهم نبود. پس از تکمیل لیست این اتفاق با سرعت و چابکی خوبی شکل گرفت و پیش رفت. از زمانی که وزارت ارتباطات کاملا داوطلبانه و بدون این پروژه را معطل تامین مالی کند حدود۴۰ روز بدون احتساب تعطیلات عید زمان برد. عملیاتی کردن این کار یک اقدام جهادی بود.

او با بیان این که جلساتی را با مدیران استانی در این خصوص برگزار کرده‌اند، افزود: در این جلسات ابعاد فنی و این که انجام این کار با چنین حجمی کار ساده‌ای نیست را برای دوستان تشریح کردم و از آن‌ها خواستیم اگر مشکلی وجود داشت حتما آن را با ما در میان بگذارند تا برای اختلال‌های به وجوده چاره ای پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: اگر اختلالی در بحث آموزش وجود دارد ضرورتا در حوزه ارتباطات نیست. در این چرخه سامانه‌هایی با محوریت نظام صنفی رایانه‌ای کشور در حال فعالیت هستند، ممکن است برخی تجربه کمتری داشته باشند و تنظیمات سامانه نرم افزاری آنها درست انجام نشده و به همین واسطه دانشجویان و اساتید تجربه کاربری خوبی نداشته باشند که این مساله به سمت ما برنمی‌گردد. جنس جلسات ما این بود که موارد به صورت استانی پایش کنند تا آنجایی که نیاز به تقویت دارند، این کار صورت بگیرد.

او افزود: ما ظرفیت‌های خود را برای ارائه خدمات به آموزش و پرورش و وزارت علوم اعلام کرده‌ایم و این انتخاب و صلاحدید وزارتخانه است که به چه شکل روال آموزشی خود را دنبال کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار