چند توصیه‌ به بیماران سرطانی در روزهای کرونایی

تهران (پانا) -به‌گفته متخصص خون و سرطان بالغین بیمارستان امام حسین(ع) مصرف برخی داروها باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم می‌شود، سردسته داروهایی که برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شود، داروی هیدروکسی کلرکین است و از زمان‌های گذشته در محافل علمی این شک وجود داشته که ممکن است این دارو باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم شود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
چند توصیه‌ به بیماران سرطانی در روزهای کرونایی

به‌گزارش ایسنا، لیلا صادقی با توضیح درباره بیماری فاویسم، اظهار کرد: این بیماری یک کمبود آنزیمی است که بر اثر آن گلبول‌های قرمز در مواجهه با یک‌سری عفونت‌ها، داروها و مواد غذایی خاص حساس شده و دچار همولیز می‌شوند. یعنی گلبول‌های قرمز به آسیب عوامل اکسیدان بسیار حساس و طول عمر آن‌ها کوتاه می‌شود که به این بیماری فاویسم گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری معمولا بر اثر عوامل ژنتیکی و وراثت رخ می‌دهد و افراد مبتلا به یک‌سری از غذاها، عفونت‌ها، داروها و به‌خصوص یک سری آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار حساسند و در صورت مواجهه دچار عارضه همولیز می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه باقالا شایع‌ترین ماده غذایی است که باعث آسیب به گلبول‌های قرمز افراد مبتلا به فاویسم می‌شود، گفت: با مصرف باقالا به‌خاطر کمبود آنزیم نیمه عمر گلبول‌های قرمز کوتاه می‌شود و حالتی را ایجاد می‌کند که به آن همولیز گفته می‌شود.

مهمترین نشانه‌های فاویسم کدامند؟

این متخصص با بیان اینکه در همولیز بیمار هنگام مواجهه با عوامل اکسیدان به‌صورت آنی دچار کم خونی شده و بعد از چند ساعت دچار تنگی نفس، علائم حاد کم خونی، ادرار پررنگ، تپش قلب و کاهش فشار خون می‌شود، ادامه داد: بسیاری از عفونت‌ها، ویروس‌ها، داروها و آنتی بیوتیک‌ها در افراد مبتلا به فاویسم می‌توانند باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ارتباط ویروس کرونا با بیماری فاویسم، گفت: ارتباط این دو بیماری با یکدیگر چندان معنیدار تعریف شده نشده است و شواهد علمی مبنی بر ایجاد همولیز هنگام ابتلای افراد مبتلا به فاویسم به کرونا وجود ندارد.

این متخصص افزود: البته سردسته داروهایی که برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌شود، داروی هیدروکسی کلرکین است و از زمان‌های گذشته در محافل علمی این شک وجود داشته که ممکن است این دارو باعث ایجاد همولیز در بیماران مبتلا به فاویسم شود.

صادقی ادامه داد: مطالعات جدید که بزرگترین آن سال ۲۰۱۸ در آمریکا انجام شده است، نشان داد که احتمال ایجاد همولیز با مصرف داروی هیدروکسی کلرکین در افراد مبتلا به فاویسم نسبت به سایر افراد تفاوتی ندارد؛ اما با توجه به اینکه تعداد افراد مورد بررسی در این مطالعه چندان زیاد نبوده است شاید نتوان به نتیجه‌گیری این مطالعه استناد قوی کرد.

او با بیان اینکه به هر حال هنوز هم داروی هیدروکسی کلرکین به‌عنوان عاملی که ممکن است در بیماران فاویسم ایجاد حوادث همولیز کند در مظان اتهام است، گفت: به هرحال این احتمال وجود دارد که بر اثر خود بیماری‌های ویروسی، خیلی از عفونت ها و آنتی بیوتیک‌ها این حادثه در بیماران مبتلا به فاویسم اتفاق بیفتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری فاویسم جز بیماری‌های زمینه‌ای محسوب می‌شود که فرد مبتلا در هر حادثه و بیماری باید پزشک معالج را در جریان ابتلا به آن قرار دهد، گفت: هنگام پذیرش بیماران کرونایی سابقه بیماری فرد از جمله بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت و فاویسم بررسی می‌شود.

توصیه‌هایی برای افراد سرطانی در دوران شیوع کرونا

او درباره مراقبت‌های لازم برای افراد مبتلا به سرطان برای پیشگیری از کرونا توضیح داد: به افرادی که بیماری آن‌ها پیشرونده نیست، توصیه می‌شود که تا حد امکان درمان‌های نگه دارنده را به تعویق بیندازند تا با کاهش قدرت سیستم ایمنی ریسک احتمال ابتلا به بیماری کرونا در آنان افزایش نیابد.

این متخصص ادامه داد: اما بیمارانی که سرعت رشد تومور آنها بالاست، چاره‌ای جز انجام مراحل درمانی و شیمی درمانی با رعایت حداکثری مسائل قرنطینه و بهداشتی و هم چنین به کارگیری راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مورد بیماران سرطانی که ادامه درمان آن‌ها ضروری است، غیر از مسائل بهداشتی و رعایت قرنطینه پرتکل‌هایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن وجود دارد تا با تزریق آمپول‌های مخصوص افزایش گلبول‌های سفید و داروهای مشخص سیستم ایمنی بدن آنان افزایش یابد.

صادقی در پایان با بیان اینکه هنوز ندانسته‌های زیادی در مورد بیماری کرونا وجود دارد، تاکید کرد: هنوز نیازمند کسب اطلاعات و دیتاهای بسیار قوی‌تر و گسترده‌تری برای درمان قطعی کرونا هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار