پس از دو دهه خشکسالی پی در پی در سیستان؛

بیش از 40 درصد تالاب هامون آبگیری شد

زاهدان( پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد بیش‌ از ۴۰ درصد تالاب بین‌المللی هامون در پی آورد رودخانه هیرمند تاکنون آبگیری شده که امیدواریم با ورود هر چه بیشتر آب در این تالاب، کانون‌های گرد و غبار در منطقه سیستان مهار شود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بیش از 40 درصد تالاب هامون آبگیری شد

به گزارش اداره محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار کرد: در انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ در تالاب هامون سال آبی نسبتا خوبی را داشتیم که البته با توجه به ۲ دهه خشکسالی در این تالاب و آسیب فراوان به آن این حجم آب نتوانست تمام مشکلات را رفع کند، اما با توجه به تصمیمات و مدیریت خوبی که در زمینه منابع آبی اخذ شد، اتفاقات خوبی تا پایان سال ۹۷ رقم خورد.

او ادامه داد: در سال گذشته تعداد روزهای گرد و غباری به یک سوم و تعداد روزهای هوای پاک به بیش‌از ۲ برابر رسید که در این زمینه اقداماتی مانند هدایت آب به کانون‌های گرد و غبار، عدم جالیزکاری در بستر تالاب و چرای دام به خصوص شتر منجر شد که وضعیت آبی خوبی را داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: براساس یک برنامه از قبل تعیین شده برای لایروبی ورودی‌های تالاب علاوه بر نهرهایی که منتهی به تالاب بین‌المللی هامون می‌شوند مانند نهر هامونک و ادیمی تا آبان و آذر ۹۸ توانستیم در زمان ورود آب تا انتهای سال قبل و ابتدای امسال نهر شوکی و انتهای نیاتک را نیز لایروبی کنیم که برای آبرسانی به این تالاب نقش خوبی را ایفا می‌کنند.
او افزود: امیدواریم با عدم ایجاد دستکاری و اجازه ندادن به هیچ‌کدام از دستگاه‌های متولی و بعضی افراد کسی به تالاب دست نزند و در این زمینه اقدام به راه اندازی برخی از هشتک‌ها مانند (تالاب‌ها را دستکاری نکنید) کردیم و تا حدودی مردم زابل را به عنوان ذینفع چهارم با خود همسو کنیم زیرا هوای پاک حق همه است.
پورمردان گفت: در شهریور ۹۸ از بخش عمران سازمان ملل متحد دعوت کردیم تا وضعیت معیشتی تالاب بین المللی هامون را بازدید و وضعیت معیشت مردم را تامین کنیم و در نهایت با تایید سازمان ملل سندی تنظیم شده که سازمان محیط زیست، سازمان ملل متحد و سیستان و بلوچستان در واقع به صورت حرفه‌ای کارشان بحث معیشت جایگزین در این تالاب باشد که اتفاق خوبی است و بعد از بحث کرونا این سند امضا خواهد شد.
او در پایان تصریح کرد: در این سند به ذینفعان گفته می‌شود تالاب را دستکاری نکنند و یک بحث جایگزین در نظر گرفته می‌شود که بازه زمانی آن چندین ساله خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار