اهدای خون بیش از 2 میلیون و 400 واحد در سال 98

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد که دو میلیون و چهارصد و شش واحد خون در کل کشور در سال 98 اهدا شده است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اهدای خون بیش از 2 میلیون و 400 واحد در سال 98

به گزارش وبدا، بشیر حاجی بیگی با اعلام این خبر افزود: از مجموع دو میلیون و چهارصد و شش واحد خون اهدایی در کل کشور ۳۰۵ هزار واحد در استان تهران اهدا شده که 3.15 درصد کل خون های اهدایی در کشور بوده است.

وی تصریح کرد: استان فارس با 152 هزار واحد و 6.7 درصد رتبه دوم و استان خراسان رضوی با 141 هزار واحد و 7 درصد رتبه سوم و استان های مازندران و اصفهان و خوزستان رتبه های چهارم تا ششم را از نظر میزان اهدای خون به خود اختصاص داده اند.

حاجی بیگی با بیان اینکه شاخص اهدای خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشور 2.24 بوده است، گفت: استان های سمنان با 41 نفر ، ماندران با 38 نفر، یزد با 32 نفر و گیلان با 31 نفر اهدا کننده خون، بالاترین میزان شاخص اهدای خون را به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته‌اند. یعنی در سمنان از هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۴۱ نفر خون اهدا داشته اند و اقبال بیشتری به اهدای خون بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: استانهای خراسان شمالی با ۱۲ درصد رشد، چهارمحال و بختیاری با ۷ درصد رشد و گلستان با ۲ درصد رشد بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور در سال ۱۳۹۸ را داشته اند.

حاجی بیگی بیشترین میزان رشد در شاخص اهدای خون بانوان در سال98 را نسبت به سال گذشته مربوط به استان های خراسان شمالی با 5.1 درصد رشد، چهارمحال و بختیاری با 1.4 درصد رشد، البرز با 0.7 درصد و فارس با 0.5 درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ از ۱۰۰ درصد خون های اهدایی، 3.4 درصد سهم بانوان و 7.95 درصد خون اهدایی در کل کشور مربوط به آقایان بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشارکت بانوان در اهدای خون در کشور کم رنگ است در حالی که در ایران ۲۰ میلیون نفر از بانوان دارای شرایط اهدای خون هستند.

حاجی بیگی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد کل خون اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص و عزیزان تالاسمی می رسد، اظهار داشت: در بعضی از استان های کشور نیاز به خون جهت بیماران خاص و عزیزان تالاسمی بیشتر است. مثل استان های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، بندرعباس (هرمزگان) و بوشهر.

وی تصریح کرد: در سال 98 با مراجعه 2 میلیون 553 هزار نفر به مراکز انتقال خون برای اهدای خون در سراسر کشور 2 میلیون و 406 هزار واحد خون اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای مستمر خون در هر کشور نشان دهنده شاخص ارتقا است، افزود: شاخص اهدای خون مستمر در کشور نزدیک به 60 درصد بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اهداکننده مستمر شخصی است که در سال حداقل ۲ بار موفق به اهدای خون می شود، خاطر نشان کرد: ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بیشتر از اهداکنندگان بار اول است.

وی افزود: استان سمنان با ۷۹ درصد اهدای مستمر خون رتبه اول را در کشور و استان های خراسان جنوبی و بوشهر رتبه های دوم و سوم را دارا هستند.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه نیاز به خون فرآورده های آن یک نیاز همیشگی و به طور روزانه است، از مردم عزیز در خواست کرد: برای شرایط موجود و به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری covid19 لازم است فقط برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شد اما اهدای خون را یک امر ضروری دانسته و با رعایت اصول بهداشتی به این عمل انسان دوستانه و ایثارگرانه اقدام نمایید.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: در سالی که گذشت 237 هزار و 400 نفر برای بار اول در کشور اقدام به اهدای خون کرده اند.

وی افزود: همچنین 3 میلیون و 494 هزار واحد خون و فرآورده شامل گلبول قرمز و پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

حاجی بیگی کلانشهر تهران را با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، پرمصرف ترین شهر کشور از نظر مصرف خون و فرآورده های آن اعلام کرد و گفت: بیشترین مصرف خون و فرآورده ها در مراکز درمانی و بیمارستانی استان های تهران 790 هزار واحد، فارس 288 هزار واحد و خراسان رضوی 263 هزار واحد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر تأمین خون و فرآورده های اورژانس در بیمارستان های تهران هیچ مشکلی نداریم افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه و همیشگی است و نیاز به حضور روزانه اهداکنندگان خون هستیم.

حاجی بیگی اظهار کرد: اهداکنندگان جوان مستمر خون می توانند در تهران حتی در روز تعطیل به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: اهداکنندگان خون هنگام مراجعه برای بار اول حتماً کارت ملی همراه داشته باشند و در مورد عزیزانی که اهداکننده مستمر خون هستند کارت شناسایی معتبر پذیرفته می شود.

حاجی بیگی تصریج کرد: شروع سن اهدای خون در ایران ۱۸ سال است و اهداکنندگان مستمر خون تا ۶۵ سالگی می توانند اهدای خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وزن اهداکنندگان باید بالای ۵۰ کیلوگرم باشد ، افزود: آقایان در سال ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار می توانند اهدای خون داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار