یک دکتر دارو ساز در گفت و گو با پانا در خصوص ادامه تلفات مسمومیت با الکل گفت:

نوشیدن الکل هیچگونه تاثیری بر پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد

با وجود هشدار رسانه‌ها، هنوز هم مسمومیت با الکل رایج است

اهواز (پانا) - یک دکتر داروساز تاکید کرد نوشیدن الکل تاثیری بر پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد و این ویروس، صرفا مجاری تنفسی و ریوی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مردم مسمومیت با الکل را جدی بگیرند.

کد مطلب: ۱۰۳۳۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
نوشیدن الکل هیچگونه تاثیری بر پیشگیری  از ابتلا به کرونا ویروس ندارد

حسین کاملی با ابراز نگرانی از شیوع مجدد مسمومیت ناشی از الکل به پانا گفت: با نگاهی به آمارهای کشوری در این خصوص متوجه می شویم که استانهای خوزستان و فارس، متاسفانه بالاترین آمار مسمومیت ناشی از الکل را در این روزها دارند که میانگین سنی آنها بین ۲۰ تا ۴۰ سال است.

الکل صرفا جنبه ضدعفونی برای سطوح و دستها را دارد

او در ادامه با بیان اینکه نوشیدن الکل تاثیری بر پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس ندارد افزود: کرونا ویروس ویروسی است که مجاری تنفسی و ریوی را درگیر می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد. عده ای از روی ناآگاهی اقدام به نوشیدن الکل می‌کنند که باید تاکید کنم دستگاه گوارش با این ویروس درگیر نیست و الکل اثرات مخرب و منفی روی آن می‌گذارد.

این داروساز در خصوص نحوه استفاده از الکل در این شرایط توضیح داد: الکل صرفا جنبه ضدعفونی برای سطوح و دستها را دارد و نوشیدن یا استفاده‌های دیگر از آن هیچ توجیه و فایده‌ای ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه عنوان کرد: الکل مورد تایید، برای مصارف عمومی در شرایط (قرنطینه)، الکل اتانول 70 درصد است و استفاده از الکل‌های دیگر نظیر متانول و اتیلیک یا چوب، بسیار خطرناک و مرگ آور است.

کاملی در ادامه با توضیح اثرات استفاده از متانول بر بدن انسان ادامه داد: الکل متانول کشنده است و صرفا جهت مصارف سوخت و صنعتی استفاده می‌شود و حتی کاربرد آرایشی و بهداشتی هم ندارد و تماس آن با پوست موجب آسیب و عوارض پوستی و در مواردی حتی مرگ می شود.

او ادامه داد: الکل متانول در بدن انسان توسط آنزیم کبدی اکسید می شود و ماده ای به نام (Formaldehyde) فرمالدهید تولید می‌کند که به سلول‌های عصب بینایی آسیب جدی و غیرقابل جبران وارد می‌کند و باعث نابینایی می‌شود که در این موارد بیمار باید فورا دیالیز شود.

مردم مسمومیت با الکل را جدی بگیرند

این پزشک داروساز در خصوص مواجهه با فردی که دارای علایم مسمومیت ناشی از الکل است، بیان کرد: در بازه زمانی 2 ساعت اول مسمومیت ناشی از الکل، بیمار باید فورا به بیمارستان منتقل شود. زیرا الکل باعث افزایش اسیدیته خون می شود و مرگ را به‌دنبال دارد.

کاملی با نگران کننده خواندن مسمومیت‌های ناشی از الکل در کشور گفت: در کل کشور ما حدود 2500 مورد مسمومیت ناشی از الکل داشته ایم که افزون بر 245 نفر از این افراد تاکنون جان باخته اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: متاسفانه با وجود هشدارهایی که از سوی رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به مردم داده شده، هنوز هم مسمومیت با الکل رایج است؛ به‌طوری که تا روز جمعه 11مورد مراجعه جدید در استان داشتیم که بستری شدند و 2 نفرشان فوت کردند.

این دکتر داروساز از مردم خواست مسمومیت با الکل را جدی بگیرند و الکل و مواد ضدعفونی کننده را فقط از داروخانه ها تهیه کنند.

نظارت همه جانبه بر فراید توزیع الکل در استان خوزستان

کاملی همچنین در خصوص فرایند نظارت بر توزیع الکل در سطح استان بیان کرد: نهادهای نظارتی در حوزه بهداشت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌شکل گسترده‌ای در سطح استان در حال نظارت هستند و تاکنون تعدادی سودجو در همین زمینه دستگیر و برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده و در حال رسیدگی به آن هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار