ذوعلم: پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، حکیمانه، همدلانه و امیدآفرین است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر حکیمانه ، همدلانه ، امیدبخش و هوشمندانه بودن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، می گوید، سال 1399 می تواند سال جهش در تمام ابعاد باشد و این ظرفیت در ملت ایران وجود دارد و باید به فعلیت برسد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، حکیمانه، همدلانه و امیدآفرین است

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام علی ذوعلم ضمن تبریک عید نوروز، عید مبعث و اعیاد شعبانیه گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال 1399 هجری شمسی که همراه با تحلیل کلانی از سال 1398 بود، جهت دهی سال آینده را ارائه کردند. پیام نوروزی ایشان یک پیام حکیمانه، هم دلانه و امیدبخش بود که فراتر از اعلام شعار سال، نکات و جهات مهمی را برای دستگاهها و بخش های مختلف جامعه، مشخص نمود و در ادامه مسیر رو به پیشرفت کشور، گام بلند دیگری را پیش روی ما قرار می دهد. این پیام حکیمانه تاکیدی بر برخی از محورهای مهم حرکت و تحول جامعه دارد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر فضائل ملت ایران

او ادامه داد: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب سال 98 سال سختی بود و درعین حال در این سختی ها، جوشش ها و درخشش های ملت ایران تجلی پیدا کرد. ایشان در واقع فضائل ملت ایران را مورد تاکید قرار دادند که باید در فضائل ملت ایران تامل بیشتری داشته باشیم.

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دیدن ظرفیت ها و جهت گیری های بخش ها و اقشار مختلف، حقیقتی است که این حقیقت را یک حکیم در می یابد و مطرح می کند به خصوص حضور چشمگیر مردم در حادثه شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی که این حضور و حماسه توانست عظمت ملت ایران را در چشم بقیه برجسته کند و موجب عزت، آبرو و اقتدار شود.

تاکید بر تعاون، همدلی و همکاری ملت

او افزود: تأکید رهبرمعظم انقلاب بر تعاون، همدلی و همکاری ملت در حادثه سیل اوایل سال 98 و گرفتاری ملت ما در مواجهه با ویروس کرونا جای تامل و تفکر دارد که به عنوان یک تبیین و تحلیل حکیمانه از ایشان باید یاد کرد.

به گفته ذوعلم، نگاه رهبرمعظم انقلاب به همدلی جامعه و تقدیر از تلاش ها و کارهای انجام شده و تحلیل ایشان از اینکه ظرفیت کشورما بسیار فراتر از آنچه مطرح شده، است؛ ثابت می کند که دستگاههای مختلف در سال 99 باید سعی کنند از ظرفیت های استفاده نشده برای جهش تولید بهره برداری کنند.

سال 99، سال جهش در تمام ابعاد

او ادامه داد: سال 99 می تواند سال جهش ها باشد نه فقط جهش تولید بلکه جهش در بعد علمی، فناوری، فرهنگی و سیاسی. این تجربه ها وتوانمندی های ملت ایران، به خصوص جوانان می تواند قدرت ملی مان را افزایش دهد و در سال 99 با یک قدرت و نگاه جهشی حرکت کنیم.

زمینه جهش در آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

ذوعلم در ادامه به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: در آموزش و پرورش هم حقیقتا زمینه یک جهش در روند تحولی وجود دارد. در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز زمینه های این جهش در مسیر تحول را می بینیم و این عنوان سال می تواند برای ما هم الهام بخش باشد.

پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب؛ امید بخش و حکیمانه

او در بخش دیگری از سخنان خود به پیام نوروزی رهبری اشاره کرد و گفت: پیام نوروزی رهبرمعظم انقلاب یک پیام امید بخش است؛ امید بخشی که ناظر به واقعیات، ناظر به توانمندی ها و ظرفیت های ملت است. عصبانیت ضد انقلاب از این پیام نوروزی به همین جهت است که می بینند جهت گیری ملت ما بر اثر یک حادثه گذرا مثل ویروس کرونا تغییر نکرده و همان جهت گیری درستی است که نظام ازسالها قبل تشخیص داده و رهبرمعظم انقلاب و همه ارکان نظام به آن توجه دارند و درحال دنبال شدن توسط ملت است.

عصبانیت دشمنان ملت ایران

او ادامه داد: وقتی که دشمنان این ملت می بینند نگاه رهبرمعظم انقلاب، ارکان نظام، رییس جمهور محترم و مجموعه فعالان کشور در مساله شناسی جامعه ما یک نگاه درست است که همه در آن اتفاق نظر دارند؛ خود به خود عصبانی می شوند و با لحنی که خشم آنها در آن هویدا است به نقد نامگذاری سال 99 می پردازند.

به گفته ذوعلم، این نامگذاری حکیمانه، درست، هوشمندانه، نشان دهنده ثبات جهت گیری نظام جمهوری اسلامی است. اگر بخواهیم تشبیه کنیم اگر فردی بیمار باشد این بیماری موجب نخواهد شد که آن فرد آرمانها و اهداف خودش را از دست بدهد.یک ملت هم همینطور است مثلا اگر یک ملت قوی، ریشه دار، آرمان دار و انقلابی مثل کشورما چند صباحی درگیر یک گرفتاری فراگیری شود که هم اکنون همه جهان درگیر آن هستند موجب غفلت، توقف، سستی و کندی در حرکت ملت ایران نخواهد شد.

توجه بیشتر به عنصر کار و عمل

رئیس سازمان پژوهش یادآور شد: تلقی ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که باید بتوانیم از این پیام رهبر معظم انقلاب، دلالت های ناظر به رسالت سازمان را استخراج کنیم. در وهله اول باید بتوانیم به عنصر کار و تلاش و ایجاد علاقه به کار و نوآوری و فناوری در دانش آموزان بیشتر توجه کنیم.

او اضافه کرد: در وهله دوم در استانداردهای برنامه درسی و تربیتی خودمان توجه بیشتری به عنصر کار وعمل داشته باشیم.

خوشبختانه یکی از بسته های تحولی میان

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1399-1400 بهبود اجرای کتاب کارو فناوری در دوره متوسطه اول است که با اهتمام وزیر محترم آموزش و پرورش در چند ماه گذشته دنبال شده و توسط معاون محترم متوسطه این کار انجام خواهد شد.

او ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم به عنوان یکی از همکاران جدی این بسته حضور دارد و باید بتوانیم اجرای کتاب کار وفناوری در دوره متوسطه اول را معنا دار و اثرگذار کنیم.

توجه بیشتر در برنامه درسی بر ارتقای هویت ملی

رئیس سازمان پژوهش در ادامه سخنان خود یادآورشد: در سال 98 درخشش ملت ایران جلوه های خودش را نشان داد و این می تواند برای ما الهام بخش باشد. باید در راستای ارتقای هویت ملی دانش آموزان توجه عمیقی در برنامه درسی به این جلوه های درخشش ملت ایران داشته باشیم. درخشش ملت ایران هم درعرصه انقلاب اسلامی در سال 57، در دوره دفاع مقدس و در دوره بازسازی و استحکام درونی نظام و کشور و امروز در ادامه گام اول انقلاب و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مهم است.

جشنواره سردار شهید سلیمانی

او اشاره کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای تشویق مدارس فعال و معرفی رویدادهای خلاقانه و برجسته که در طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) جشنواره سردار شهید سلیمانی را در سال 99 طراحی کرده و امیدواریم که بتوانیم این جشنواره را همزمان با سالگرد شهادت این شهید بزرگوار در سال 99 برگزار کنیم. طراحی این جشنواره با همکاری معاونت های آموزش متوسطه، پرورشی و تربیت بدنی خواهد بود و با همت و همکاری مدارس در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

یک ملت با راحت طلبی و رفاه جویی محض به جایی نخواهد رسید

ذوعلم بار دیگر به پیام نوروزی رهبری اشاره کردو افزود: نکته حکیمانه دیگری که در بیانات نوروزی رهبرمعظم انقلاب بود این است که یک ملت با راحت طلبی و رفاه جویی محض به جایی نخواهد رسید؛ در حقیقت مواجهه با مشکلات و ایستادگی در فراز و نشیب هایی که یک ملت با آن مواجه می شود موجب ارتقای قدرت ملی ما خواهد شد. تجربه های 40 سال گذشته ما، آموزه ها ی دینی و حکمی ما هم این حقیقت را بیان می کند.

نمود این پیام در آموزش و پرورش

او ادامه داد: دلالت این نکته برای آموزش و پرورش این است که در فرایند تربیتی مدارس، دانش آموزان باید در یک فضای واقعی و خلاقانه تربیت شوند اما در برخی مدارس به ویژه غیردولتی، دانش آموزان را با یک روحیه راحت طلبی محض تربیت می کنند که قطعا خلاف جهت گیری تربیتی درست است.

تاکید بر جهت گیری های طرح بوم

به گفته ذوعلم، چرخش های اسناد تحولی نشان می دهد خلق موقعیت های مختلف برای دانش آموزان در جهت ارتقای هویت ملی آنها و توانمندی در جهت مواجهه با همین موقعیت های مختلف، یک اصل اساسی است. به نظر می رسد که در طرح بوم "برنامه ویژه مدرسه" روی این جهت گیری باید تاکید بیشتری داشته باشیم. حضور دانش آموزان ما به ویژه دبیرستانی ها، در کمک به مردم و مناطق سیل زده در ابتدای سال 98، حضور بسیار پرشکوه در حماسه شهادت شهید سلیمانی و هم اکنون در مقابله با بیماری کرونا نشان می دهد که ظرفیت بسیار بالایی دارند و در محیط های تربیتی ما این ظرفیت ها باید به فعلیت برسد.

همکاری هنرستان ها در تهیه ماسک

او ادامه داد: طبق گزارش معاون محترم متوسطه وزیر هنرجویان ما در هنرستانها توانستند روزانه حدود 60 هزار ماسک را با همت جهادی و بسیجی تولید کرده و به مردم کمک کنند که این نشان دهنده ظرفیت بالای آنها است.

توجه به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانش آموزان

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: تربیت تمام ساحتی دانش آموزان ظرفیت بسیار بالایی است و ما فراتر از متن کتاب درسی باید به درس زندگی و ارتقای سبک زندگی دانش آموزان بپردازیم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این جهت رسالت خطیری بر عهده دارد.

او ادامه داد: تلاش های ما درسال 98 به خصوص بازطراحی ساختاری و تشکیلاتی سازمان این زمینه را فراهم کرده و با همت همکاران این کار را دنبال خواهیم کرد. همانطور که وزیر محترم آموزش و پرورش گفته امسال همه بخش های جامعه عزیز ما در همراهی و همدلی در جهت تحقق اهداف انقلاب و پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب است و همگان تلاش خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار