آنچه کرونا به ورزش جهان تحمیل کرد

تهران (پانا) - باشیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، لیگ های مختلف اروپا به تعویق افتاد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آنچه کرونا به ورزش جهان تحمیل کرد

باتوجه به لغو مسابقات جام ملت های اروپا 2020 به میزبانی 12 کشور از اروپا و لغو مسابقات جام ملت های آمریکای جنوبی (کوپا آمریکا 2020) اما، برگزاری بازی های تابستانی المپیک و پارالمپیک 2020 نشان می دهد سال 2020 هنوز هم خاص است.

شاید دلیل لغو مسابقات جام ملت های اروپا و کوپا آمریکا 2020 تعطیل شدن لیگ های مختلف الخصوص 5 لیگ معتبر اروپا، لیگ قهرمان اروپا و لیگ اروپا 2020 بوده است. به هر حال خرداد 99 به مانند خرداد95 نخواهد بود و در آخرین ماه بهار مسابقات ملی برگزار نمی شود و سالی متفاوت رقم خواهد خورد. سالی که با اتمام مسابقات باشگاهی به استقبال تابستان خواهیم رفت.

اما لغو شدن مسابقات ملی در سال 2020 وموکول شدن آن به تابستان سال 2021 مشکلاتی را برای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به وجود خواهد آورد. چرا که سال 2021 سال ماقبل جام جهانی است وباید مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 همچنین مسابقات جام کنفدراسیون ها برگزار شود اما آنچه به نظر می رسد ممکن است فیفا به علت کمبود وقت و فشرده بود مسابقات در سال 2021 جام جهانی را به تعویق بیندازد.

حتی ممکن است مسابقات جام کنفدراسیون ها که به جام جهانی کوچک هم معروف است به تعویق بیافتد چرا که قهرمانان قاره های مختلف در این تورنمنت شرکت می کنند، اما چگونه ممکن است جام کنفدراسیون ها بدون حضور قهرمان قاره سبز که معتبر ترین لیگ های جهان را دارد، برگزار شود. مگر اینکه فیفا دستور حضور پرتغال قهرمان یورو2016 را به عنوان قهرمان قاره سبز در این مسابقات صادر کند. قهرمان جام ملت های اروپا 2021 در مسابقات سال 2025 که ماقبل جام جهانی 2026 برگزار می شود، شرکت کند. در کل ورود این میهمان ناخوانده به جهان مشکلاتی را سر راه ورزش و فوتبال دنیا آورده است اما اینکه فیفا و فدراسیون های جهانی مربوطه چگونه اوضاع نامنظم ورزش جهان را سامان می بخشند جای سوال دارد.

باید دید مسابقات جام ملت های اروپا 2024 هم به سال 2025 می رود یا به مانند جام ملت های آسیای 2007 که به فاصله 3 سال از مسابقات سال 2004 انجامشد، برگزار می شود.

به هرترتیب مسابقات باشگاهی فوتبال اروپا در سال 2020 تا 7 تیر 99 برابر با 27 ژوئن 2020 ادامه خواهد داشت. البته این اتفاق در صورت کم شدن شیوع ویروس کرونا تا تاریخ 4 آپریل 2020 (14 فروردین 99) است. اما اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است مسابقات فوتبال باشگاهی در سطح اروپا تا مرداد 99 هم به طول انجامد.

البته المپیک 2020 توکیو از این قائده مستثنا باشد چرا که 57 درصد مسابقات انتخابی المپیک در سطح جهان برگزار شده و فقط 43 درصد از مسابقات کسب سهمیه باقی مانده است. که آنها هم یا لغو می شود یا به تعویق می افتد یا به مانند فدراسیون جهانی قایقرانی با روئینگ سهمیه ها را بین کشور ها تقسیم می کند. اما اگر این اتفاق بین کلیه فدارسیون های جهانی رخ دهد قطعا اتفاقی ناخوشآیند پیش روی ورزش ایران و جهان است. به طور مثال این تصمیم ناخواسته فدراسیون جهانی روئینگ با واکنش تند فرزام سرمربی تیم ملی روئینگ ایران همراه بود او به صراحت اعلام کرد روئینگ ایران می تواند با 2 سهمیه در توکیو حضور داشته باشد.

اما اگر همه مسابقات به این منوال لغو شود ایران شانسی برای کسب سهمیه های متعددی برای حضور در توکیو نخواهد داشت.

*امیررضاهمایون،خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه 3

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار