بهمن ۹۸؛ بازداشت «تتلو» و «علی دیواندری»

تهران (پانا) - دستگیری عوامل کیک‌های آلوده به قرص، جنجال «آفلاتوکسین» در شیرهای پاستوریزه، مرگ 8 هزار پرنده مهاجر در میانکاله، بازداشت «تتلو»، برگزاری دادگاه «روح‌الله زم» و رسیدن ویروس کرونا به ایران بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در بهمن ماه سال 98 به شمار می‌‌آید.

کد مطلب: ۱۰۳۱۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
بهمن ۹۸؛ بازداشت «تتلو» و «علی دیواندری»

بهمن ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

دستگیری عوامل کیک‌های آلوده

آذرماه سال ۹۸ بود که انتشار تصاویری از جاسازی قرص‌های مختلف و کپسول‌ها در برخی کیک‌ها و کلوچه‌ها در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. در ابتدا مشخص نبود که این تصاویر واقعی هستند یا ساختگی، تا اینکه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این خبر را تایید کرد و از کشف قرص در داخل کیک بسته بندی شده خبر داد. این مساله با واکنش مسئولان مواجه و باعث شد تا سعید نمکی، وزیر بهداشت از ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به بررسی این موضوع خبر دهد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از دستگیری افرادی در این‌باره خبر داد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز با اشاره به بررسی موضوع وجود قرص در کیک‌های خوراکی از سوی ناجا و وزارت اطلاعات، گفته بود: «جریان کیک‌ها هم در نیروی انتطامی و هم در وزارت اطلاعات بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که عده‌ای از افراد این کار را بعد از خرید کیک انجام داده بودند که بازداشت هم شدند و برخی آن را برای کار تفریحی انجام داده بودند.»

«آفلاتوکسین» در شیرهای پاستوریزه

اظهارنظر یک کارشناس در برنامه تلویزیونی صبحگاهی در بهمن ماه که در آن مدعی شده بود شیرهای پاستوریزه ناسالم هستند در حوزه سلامت جنجال ایجاد کرد، البته مسئولان نظام سلامت توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دادند و آن را شایعه اعلام کردند. این کارشناس همچنین از استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های با آمار نسبتا بالا در این زمینه یاد کرده بود. این کارشناس همچنین گفته بود: «مصرف ذرت‌های آلوده وارداتی(تراریخته) توسط دام، عامل تولید شیرهای آلوده به «آفلاتوکسین» بوده است.» اظهارات این کارشناس واکنش‌های بسیاری را از سوی سازمان غذا دارو، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی و حوزه‌های مرتبط با این صنعت در پی داشت. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اطلاعات ارائه شده در مورد میزان آفلاتوکسین لبنیات قطعا غلط است، گفته بود: «با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد. آمار اداره کل غذا کمتر از ۳.۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد؛ در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.»

مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله

پرندگان مهاجر هر ساله با فرا رسیدن فصل زمستان به تالاب بین‌المللی میانکاله می‌آیند، اما زمستان سال ۹۸ سرنوشت تلخی برایشان رقم خورد. بهمن ماه ۹۸ خبر مرگ تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله رسانه‌ای شد. آمار اولیه حاکی از مرگ حدود دو هزار پرنده بود اما طی یک هفته رقم تلفات این پرندگان به 8 هزار بال رسید که موجب نگرانی مسئولان و دوستداران طبیعت شد. پرندگان تلف شده از 20 گونه‌ مختلف بودند اما 90 درصد آن‌ها را فلامینگو و چنگر تشکیل می‌‌دادند. عده‌ای مرگ این پرندگان را به بیماری آنفلوآنزا ربط دادند و عده‌ای هم شائبه عمدی بودن آن را مطرح کردند اما سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی اعلام مرگ این پرندگان، علت آن را سم بوتولیسم اعلام کرد.

«تتلو» بازداشت شد

بهمن ماه ۹۸ خبری مبنی بر بازداشت امیرحسین مقصودلو (تتلو) منتشر شد. سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی با تایید این خبر گفته بود: «به علت پرونده‌های قضایی که برای «تتلو» در ایران تشکیل شده بود، اعلان قرمز اینترپل برای این فرد اعلام و وی در ترکیه بازداشت شد.» امیرحسین مقصودلو معروف به «تتلو» در یکی از کنسرت‌های خارج از ایران به حضرت فاطمه زهرا(س) بی‌احترامی کرده بود.

بازداشت «علی دیواندری»

جلسه رسیدگی به پرونده علی دیواندری، مدیرعامل سابق بانک پارسیان، در بهمن ماه ۹۸ در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحدی آزاد برگزار شد. محاکمه دیواندری به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت از طریق بانک ملت و پارسیان به مبلغ ۱۶ هزار دلار موضوع سفرهای محرمانه و مشارکت در قاچاق ارز به ترکیه به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو است.

آتش زدن کتاب «هاریسون»

ماجرای آتش‌زدن کتاب «اصول طب هاریسون» توسط عباس تبریزیان و انتشار ویدئوی آن در فضای مجازی جنجال‌ها و واکنش‌هایی رسمی و غیررسمی را در بهمن ماه سال 98 به دنبال داشت، تا جایی که صدای وزارت بهداشت و مدیر حوزه‌های علمیه نیز درآمد. نام فردی که اقدام به کتاب‌سوزی کرده بود، عباس تبریزیان است که در حوزه طب اسلامی فعالیت‌هایی دارد. البته این کتاب‌سوزی، به گفته انجمن علمی طب سنتی ایران، «به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در غرب انجام شده است و این در حالیست که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظرهای رسمی و صریح خود ابن سینا را فردی بی‌دین که درمان بیماری‌ها با حرام را تجویز می‌کند معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می داند!» ​​​در پی انتشار خبر بازداشت عباس تبریزیان در فضای مجازی، دادستانی ویژه روحانیت گفته بود که مطلب منتشر شده از اساس کذب است و حسب اطلاع واصله، مشارالیه در خارج از کشور (شهر نجف اشرف) ساکن است.

سهمیه‌بندی طلاق

«ثبت طلاق سهمیه‌بندی شد». این خبری بود که در بهمن ماه موجی از تعجب و نگرانی و انتقادات را بین مردم به خصوص در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. به‌طوری‌که بسیاری از مردم تصور کردند دیگر برای طلاق گرفتن هم باید در نوبت بمانند یا اگر دفتر شهرشان محدودیت ثبت داشت، به شهر دیگری مراجعه کنند. برخی هم آن را دستمایه شوخی قرار دادند و با دیگر سهمیه‌بندی‌ها مقایسه کردند. اما اصل خبر چه بود و چرا این حجم انتقاد به آن وارد شد؟ علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفته بود« محدودیت هایی در ثبت طلاق از مورخ 98/11/5 در دفاتر طلاق سراسر اعمال می‌شود.» خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد درباره اینکه آیا واقعا طلاق سهمیه بندی شده و دیگر نمی‌توان به‌راحتی طلاق گرفت یا سهمیه دفاتر ثبت تغییر کرده است، گفته بود: «برخی از دفاتر طلاق با استفاده از یکسری روابط، درآمدهای بسیار کلانی دارند و به دلیل حجم بالای ارباب رجوع، موجب اطاله در امور مردم می‌شوند. از سوی دیگر دفاتری هم هستند که به دلیل تعداد پایین مراجعه کننده، می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند ولی معطل می‌مانند. بر این اساس در راستای تسریع و تسهیل کار مردم و جلوگیری از هرگونه رانت در این صنف، سامانه‌‎ای به منظور تعیین سقف برای ثبت طلاق طراحی شده که این سامانه در سطح کشور اجرایی می‌شود و در چند استان نیز پایلوت شده است.»

مفقود شدن تعدادی از کولبران

به‌دنبال انتشار خبری در بهمن ماه ۹۸ در مورد مفقود شدن ۲۳ کولبر در ارتقاعات سقز، محمدباقر محمدی، مدیرعامل هلال احمر استان کردستان با اصلاح شمار مفقودان، گفته بود که این افراد از بومیان محلی و تعدادشان ۱۶ نفر بوده که ۱۴ نفرشان پیدا شده‌ است. در پی همین موضوع بلافاصله تیم‌های سقز و بانه و تیم‌های عملیاتی به محل اعزام شدند.

حمله سگ‌ها به کودک ۷ ساله

بهمن ماه ۹۸، وقتی نصرت ۷ ساله و مادرش در منطقه قوچ‌حصار از کار به خانه برمی‌گشتند، نصرت که کمی جلوتر از مادرش مشغول بازی بوده مورد حمله تعدادی سگ ولگرد قرار گرفت و به شدت مجروح شد. مادرش هم که فرزند دیگر دو ساله‌اش را در آغوش داشت نتوانسته او را نجات دهد و اتفاقی تلخ رخ داد. همان زمان مادرش او را به چند بیمارستان برد اما از آن‌جایی که مدارک مورد نیاز را نداشتند، از پذیرش نصرت ممانعت کردند و در نهایت بیمارستان ولیعصر او را پذیرش کرد. برادر نصرت نیز آذرماه ۹۸ مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفته و جان خود را از دست داده بود. محمود علیگو، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: «این خانواده به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند و پلیس امنیت، اداره اتباع، شهرداری در فرآیند تعیین تکلیف این خانواده دخیل هستند. حدود دو سال پیش یکبار پلیس امنیت این منطقه را پاکسازی کرد. طبق قانون اگر یکی از والدین همراه بچه‌ها باشند باید رد مرز شوند و این کار برعهده اداره اتباع است و اداره اتباع باید وضعیت این خانواده را مشخص کند.» همچنین پس از این حادثه، یک کودک دیگر در میبد در پی حمله سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد. این کودک ۸ ساله در زمان جمع‌آوری ضایعات درمحله گود زباله خارج از محل مسکونی در کاشف آباد مورد حمله گله سگ های وحشی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

پایان تحقیقات پرونده «اکبر طبری»

طبق اعلام سخنگوی قوه قضاییه تحقیقات پرونده «اکبر طبری» در بهمن ماه به پایان رسید. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود: «تحقیقات پرونده تمام است و انچه که از دادسرا گزارش شده این است که حتما قبل از پایان سال، دادسرا تصمیم نهایی را می‌گیرد و قرار جلب به دادرسی صادر و کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود و در صورتی که در روز‌های اسفند ماه منتهی به صدور کیفرخواست شود، قبل از پایان سال جلسات محاکمه آغاز می‌شود.»

زمزمه تعطیلی جمعه‌بازار «پروانه»

بهمن ماه سال ۹۸، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه۱۲ تهران اعلام کرد که پاساژ پروانه از نظر سازه، ایمنی لازم را ندارد و در مقابل حریق ناایمن است و هر لحظه امکان بروز حادثه در این پاساژ وجود دارد و با توجه به حجم مراجعه به پاساژ پروانه و پارکینگ آن در جمعه بازار در صورت بروز حادثه اثرات مخاطرات آن کمتر از حادثه پلاسکو نخواهد بود. شهردار منطقه ۱۲ گفته بود: «قرارداد بهره‌بردار با شهرداری تهران به پایان رسیده است و مزایده‌ای برای این پاساژ و پارکینگ آن برگزار نخواهد شد اما برای کسبه جمعه بازار چند مکان بررسی می‌شود که این افراد را در یک محل دیگر که ایمنی لازم را نیز دارد، مستقر شوند.» حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه قرار نیست بازار روزهای جمعه پارکینگ پروانه تعطیل شود، گفته بود: «این موضوع قابل تامل است و حتما از شهرداری پیگیری خواهم کرد. او همچنین درباره نگرانی دستفروشان بازار روزهای جمعه در پارکینگ پروانه به دلیل توقف فعالیت‌های این بازار در آینده، اظهار کرد: من تا جایی که مطلع هستم قرار نیست آنجا کلا تعطیل شود. موضوعی که مطرح شده، این است که آنجا مدتی تعطیل خواهد بود تا مقاوم‌سازی شود.»

برگزاری دادگاه «روح‌الله زم»

روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمد‌نیوز است. او در مهرماه سال جاری بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفته بود: «روح الله زم متهم است به« افساد فی الارض»، در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، ارتکاب نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، فعالیت در کانال معاند سحام نیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶ ، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله اتهامات متهم است.» در بهمن ماه سال 98 دومین جلسه دادگاه نامبرده در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

کرونا به ایران رسید

ویروس جدیدی از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شد. با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نگرانی از شیوع این بیماری در سایر کشورها از جمله ایران باعث شد تا تمهیدات لازم برای پیشگیری از این ویروس اتخاذ شود به طوری که در ایران نیز آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس اتخاذ شد. در پی اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا، تیم اورژانس برای بازگشت ایرانیان ساکن در «ووهان چین» عازم این کشور شد و کاروان دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم ووهان، با پرواز اختصاصی به موطن بازگشتند و پس از انجام بررسی‌ها و اقدامات اولیه در محلی از پیش تعیین شده به محل اسکان و قرنطینه اعزام شدند. در آخرین روز بهمن ماه 98 وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد. طبق اعلام علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این دو فرد به علت کرونا در قم فوت شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار